• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Kiállítás Címlap

Aki szerint az épületek ablakokból állnak – Hundertwasser és az ablakok jogai

Szerző: Papageno2021. december 15.
Facebook Twitter E-mail

1928. december 15-én született Bécsben és 2000. február 19-én hunyt el a Queen Elizabeth II. óceánjáró fedélzetén Friedensreich Hundertwasser. Az osztrák festő és grafikus, épülettervező, filozófus házai mintha egy meséből kerültek volna elő.

Nem csak Ausztriában tartják számon, ismertsége és munkáinak népszerűsége országhatárokat és kontinenseket ível át. Alkotásainak megítélése azonban a mai napig ellentmondásos: sokan rajonganak értük, mások giccseseknek, kritikusai pedig puszta dekorációknak tartják őket. Az összetéveszthetetlen ornamentikájú, harsány színekben és alakzatokban pompázó épületek, műtárgyak senkit nem hagynak hidegen, ahogy extravagáns alkotójuk személye sem.

Friedrich Stowasser néven Bécsben született 1928. december 15-én, nevét 1949-ben változtatta Friedensreich Hundertwasserre (a sto a szláv nyelvekben, a Hundert a németben jelent százat). Zsidó édesanyjával a harmincas években megkeresztelkedtek, és amikor a náci Németország 1938-ban bekebelezte Ausztriát, anyja a faji törvények értelmében félzsidónak minősülő fiút beléptette a Hitlerjugendbe.

A kockázatos terv sikerült, ők nagy nélkülözések között, de átvészelték a világháborút, 80 rokonuk viszont a koncentrációs táborokban halt meg. A bécsi Képzőművészeti Akadémián 1949-ben eltöltött három hónapos, kiábrándító időszakot leszámítva nem tanult intézményes keretek közt, később

autodidaktaként sajátította el mindazt, ami foglalkoztatta, akár szövésről, akár építészetről volt szó.

Művészetét a bécsi századforduló világából szokás eredeztetni, forrásait a szecesszió formakincsével azonosítani, munkamódszerében és alkotásai letisztultságában pedig a Wiener Werkstätte kézműves műhelyének puritán vonalvezetésű megoldásait felfedezni. Ugyanakkor bármit képes volt munkáin átszűrni, sajátságossá formálni, ahogy azt például egy korai, 1951-es marokkói és tunéziai utazás élményanyagával, az ott látott színhasználati eljárásokkal tette.

A bécsi szemétégető Spittelauban - forrás: pxhere.com
« ‹ A 15 › »

Következetes és mindvégig nyitott életművébe egzotikus kultúrák stílusjegyeit ugyanúgy adaptálta, miként olyan egymástól távol eső művészeti jelenségeket, mint a naiv festészet, az absztrakt informel vagy Antoni Gaudí építészetének bizonyos vonásai.

Első önálló kiállítását 1952-ben rendezte Bécsben, egy évvel később pedig már a később védjegyévé váló spirálalakzatát is megfestette. 1959-ben jelent meg híres manifesztuma, az építészet racionalizmusát bíráló Penészkiáltvány, melyben így foglalt állást az egyenesekkel szemben:

Az egyenes vonal istentelen, nem alkotó vonal, csupán másoló, utánzó, az emberi szellem nem lel otthonra benne, csak a kényelemhajhászó esztelen, elvakított, formátlan tömeg.

Ennek megfelelően hullámzó hatású épületbelsőiben és homlokzatain nem találni egyenes vonalat, annál több görbét, spirált. Gondolkodói hitvallása – az ember és a természet aszimmetrikus, egyben mégiscsak harmonikus együttese – nyilvánul meg így, ahogy a házak teraszaira, erkélyeire ültetett számos bokor és fa is az organikus műalkotás megalapozott koncepciójába illeszkednek.

Hundertwasser-ház fákkal beültetett erkélyei és teraszai Bécsben - forrás: pxhere.com
Hundertwasser-ház fákkal beültetett erkélyei és teraszai Bécsben – forrás: pxhere.com

Nagy feltűnést, sőt botrányt keltett 1967-es, Münchenben meztelenül elmondott beszéde, illetve a Bécsben 1968-ban felolvasott építészeti bojkott-manifesztuma. A 70-es és 80-as években öt földrészen, Párizstól Tokióig láthatták vándorkiállítását. Utazásai során előadásokat tartott, meztelen performanszokat mutatott be, miközben felolvasta a Meztelenbeszéd a harmadik bőr jogáért című írását.

Az ember öt bőréről beszélt, melyek a mikro- és makrokozmosz metaforáiként, ember és világ határolt, mégis szorosan érintkező viszonyrendszerében érthetők:

saját bőrünk, ruházatunk, házunk, szociális környezetünk (családtól a nemzetig) és a globalitás, azaz maga a Föld mindaz, ami érzékeny ökoszisztémánkat nemcsak rétegzi, de alkotja is. 1981-ben a bécsi Képzőművészeti Akadémia professzorává választották, megkapta a nagy Osztrák Állami Díjat és még ugyanebben az évben természetvédelmi díjjal jutalmazták.

Hundertwasser-ház erkélye Bécsben - forrás: pxhere.com
Hundertwasser-ház erkélye Bécsben – forrás: pxhere.com

Leghíresebb munkája a bécsi Hundertwasser-ház, illetve a közelében lévő múzeum, ahol műveinek állandó tárlata látható – és magyar idegenvezetés is elérhető. Az 1983 és 1985 között épült ház meghatározhatatlan formái, a tetőn és erkélyein burjánzó kertek, színes kerámiái, hullámzó padlói és járdái, a logikát nélkülöző változatos szerkezeti elemei, burkolata és aszimmetriái minden évben látogatók tízezreit vonzzák.

„Néhányan azt állítják, a házak falakból állnak, szerintem meg ablakokból”

– mondta az épületről. Nyilvánvaló szimbolika – az ember otthona nem kell, hogy a világtól és a másik embertől elzárt tér, börtön legyen, ellenkezőleg, képes közelséget, világra nyitottságot, sőt távlatot biztosítani az ablakok által, ráadásul fénnyel gazdagon telítve.

Ronald-McDonald-Haus az esseni Grugaparkban - forrás: wikipedia
Ronald-McDonald-Haus az esseni Grugaparkban – forrás: wikipedia

Napkollektoros ház, humuszvécé, növényi víztisztító berendezés – ötletei, az újrahasznosításról, a természetmegőrzésről, környezettudatosságról vallott nézetei aktuálisabbak, mint bármikor. Alkotásai éppen azt a gyakran élesen jelentkező határt mossák el, amely a műalkotást mintegy elválasztja a hétköznapi élettől.

Népszerűségük egyik oka is talán ezzel magyarázható: nincs kitüntetett pozíciójuk – legyen az festmény, ház vagy bélyeg –, kiszakíthatatlanok a környezetből, tágabb értelemben a világból, és viszont. Egymásba nyúlnak, összekeverednek, a művi, tehát emberi produkciót és – néha csak motivikusan – az organikust, vagyis a természeti világot átjárható, élhető és együtt élő, ideális világnak mutatva.

Hundertwasser Új-Zélandon, 1998-ban -forrás: wikipedia
Hundertwasser Új-Zélandon, 1998-ban -forrás: wikipedia

Nyilvános illemhelyet, pályaudvart, éttermet, borászatot, templomot, sőt Új-Zéland másodlagos zászlaját is megtervezte Koru néven. Élete utolsó évtizedét a szigetországban töltötte. Éppen Bécsbe tartott, amikor 2000. február 19-én, hetvenkét évesen a Queen Elizabeth II óceánjárón meghalt. Új-Zélandi birtokán temették el, egy liliomfa alá.

(forrás: MTVA adatbankja)

bécs építészet festmény épület Hundertwasser festés színek hullámzó Hundertwasser-ház
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésAdománygyűjtő gálát tart a Fábián Juli Emlékalapítvány
Következő bejegyzés Átadták a Budavári Palotanegyedben a megújult Habsburg-kaput és a Halászó gyerekek teraszát

Ajánlott Bejegyzések

Szakácsi Sándor - forrás: Facebook
Intermezzo

Akinek a hangja velünk maradt – 70 éves lenne Szakácsi Sándor

2022. május 20.3 perc olvasás
A világ legdrágább autója, az egyik Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe – forrás: Mercedes-Benz
Senki többet?

„Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz?” És vajon mennyit szánna rá az Úr?

2022. május 20.3 perc olvasás
Papageno Klasszik

Lemezbemutatók és fesztiválszezon a Papageno Klasszikban

2022. május 20.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
- forrás: MNB Promóció

Sikeres kulturális programsorozat zajlott az MNB-ben

Szabó Dezső Copy 1. 2021. chemigram, silver print, 58x48 cm - forrás: Művészetek Háza Veszprém Promóció

Ön mit lát a képen? – Rorschach Image kiállítás Művészetek Háza Veszprém

Mikroműanyag Gömbvilág Kollekció - Gyűrű - forrás: Műtárgyak Éjszakája Promóció

E-rolleres kortárs galériatúra és fenntartható gyerekszoba a 6. Műtárgyak Éjszakáján

gyereknap az Operaházban Promóció

Gyereknap az Operaházban

Maladype Színház - Yvonne - fotó: Toldy Miklós Promóció

Jáger Simon: „Aki színházzal foglalkozik, annak folyamatosan meg kell újulnia”

Bondoró Fesztivál Promóció

Határokon átívelő nagycsaládos móka – MeseKert a nyárindító Bondorón

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.