• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Zene Címlap

Nelson Goerner: „Életem legnagyobb élménye, hogy találkozhattam Fischer Annie-val”

Szerző: Varga Veronika2021. december 1.
Facebook Twitter E-mail
Nelson Goerner - fotó: Marco Borggreve
Nelson Goerner - fotó: Marco Borggreve

„A lenyűgöző gyorsaság, és az izzó tűz csak képességeinek kezdete” – írta a német Gramophone Nelson Goerner zongoraművészről, aki december 9-én a Pécsi Kodály Központban, 10-én pedig a Müpában lép színpadra, hogy Gilbert Varga vezényletével Brahms I. zongoraversenyévél kápráztassa el a nagyérdeműt. Az argentin művészt a koncert kapcsán többek között arról kérdeztük, hogy miként kötött életre szóló barátságot hangszerével, és milyen szálak fűzik a PFZ-hez. 

– Ez lesz az első alkalom, hogy a Pannon Filharmonikusokkal játszik?

– Még sosem léptem fel a kiváló pécsi együttessel, sőt, valójában még egyetlen magyar zenekarban sem közreműködtem – csupán néhány alkalommal játszottam Magyarországon, mindig szólóban, egyszer például jó barátom, a fantasztikus csellóművész, Várdai István meghívására érkeztem. Ilyen értelemben tehát a Pannon Filharmonikusok felkérése egy teljesen új kapcsolatot jelent számomra, mindamellett, hogy néhány évvel ezelőtt már volt szerencsém együtt dolgozni Gilbert Vargával Tajvanon, ahol Mozart c-moll zongoraversenyét adtuk elő együtt.

– Magyar klasszikus művekkel találkozott már a pályája során?

–  Természetesen igen, gyakran játszom Lisztet, és azt is jól tudom, hogy a klasszikus zenei kultúra a mai napig is egy eleven tradíció Magyarországon. Ide kapcsolódik, hogy életem egyik legnagyobb megtiszteltetésének érzem, hogy nagyon fiatalon egyszer találkozhattam és beszélgethettem Fischer Annie-val, és egy briliáns tehetségű magyar diákkal is büszkélkedhetem. Ő nem más, mint Gyöngyösi Ivett, aki Genovában tanul nálam.

– A Pannon Filharmonikusokkal közös koncertjén Brahms I. zongoraversenyét játssza, több kritikában pedig Chopin-specialistaként hivatkoznak önre. Milyen repertoárban érzi otthon magát?

– Egyáltalán nem tartom magam szakértőnek, de az igaz, hogy rendkívül sok Chopin-művet játszottam már életem során, hiszen egyike azoknak a zeneszerzőknek, akiket nagyon közel érzek magamhoz.  Chopin mellett azonban még sok más komponista iránt érdeklődöm, és nem is az a típusú zenész vagyok, aki egy szerző mellett el tudná vagy el akarná kötelezni magát. Ezenkívül fontos számomra, hogy nagy és sokszínű repertoárral rendelkezzem.

Érdekes, hogy épp azok a zeneszerzők fognak meg leginkább, akiknek hasonlóképp kiterjedt műsorkészlete volt – ilyen többek között Brahms is, akinek műveiből válogatva 2019 októberében jelentettem meg egy lemezt. A d-moll zongoraverseny a kedvenceim között van, 1993-ban játszottam először, azóta pedig legalább negyvenszer.

Fontosnak tartom, hogy a kevésbé ismert szerzőket is műsorra tűzzem, – a Brahms-felvétellel egyidőben került kiadásra egy olyan albumom is, amelyen Ignacy Jan Paderewski- és Leopold Godowski-darabok hallhatók.

– Mire a legbüszkébb eddigi karrierjét tekintve?

– Egy gyönyörű és igazán békés argentin városkában, San Pedróban nőttem fel, amely azonban nem adhatott számomra valódi zenei környezetet, hiszen egyáltalán nem rendelkezett klasszikus zenei múlttal, hagyománnyal. Ebből adódóan minden, ami a pályámhoz köthető, aránylag későn érkezett az életembe, most azonban mégsem érzem úgy, hogy hátrányból indultam volna. 6 éves koromban láttam először zongorát a nagymamám házában, és teljesen beleszerettem a hangjába. A szüleim látták rajtam, hogy mennyire rajongok a hangszerért, emiatt minden nehézség ellenére vállalták, hogy hetente egyszer elvigyenek engem zongoraórára Buenos Airesbe. Ott hallottam először lenyűgöző játékosokat. Később, a Jorge Garrubbánál, Juan Carlos Arabiannál és Carmen Scalcionénél folytatott tanulmányaimat követően 1986-ban megnyertem a Buenos Aires-i Liszt Ferenc Versenyt, amelynek köszönhetően lehetőségem nyílt egy ösztöndíj keretein belül Maria Tipónál tanulni a Genfi Konzervatóriumban. Európában is számos tapasztalattal gazdagodtam, sokat fejlődtem, majd 1990-ben megkaptam a nemzetközi Geneva Competition első díját, amelyre szintén mérföldkőként tekintek, hiszen innentől kezdve csöppentem bele igazán a koncertezésbe.

Nelson Goerner – fotó: Marco Borggreve

– Pályafutása során megfordult már a legnevesebb színpadokon, többek között a Salzburgi Fesztiválon, a Verbier Fesztiválokon, de ugyancsak hallható volt a bécsi Musikvereinben, az amszterdami Concertgebouw-ban, vagy a londoni Southbank Centre-ben és a Wigmore Hallban, emellett a BBC Proms rendszeres fellépője. A tevékeny munka mellett mivel tölti a szabadidejét?

– A zenélés egy olyan munkakör, ami folyamatos, teljes elmélyülést igényel, nap mint nap több órát kell vele foglalkozni, és valójában nem sok idő marad másra. Mindenesetre engem a zongora mellett a természet foglalkoztat leginkább. Kifejezetten pihentető számomra, ha egy szép tájat nézhetek, vagy sétálhatok egy elhagyatott helyen. Úgy gondolom, hogy minden, ami a művészetekhez és a természethez kapcsolódik, segít nekünk, zenészeknek, hogy újra és újra erőre kapjunk.

zongora brahms interjú müpa pannon filharmonikusok nelson goerner
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésAz egyik legmegosztóbb kortárs művész, Marina Abramović 75 éves
Következő bejegyzés Az ideális karácsonyi ajándék az Orlai Produkciótól érkezik a fa alá

Ajánlott Bejegyzések

Páll Éva - forrás: Müpa
Müpa magazin

A délszláv zenétől az erdélyi hangulatokig – A népzenét ünnepli a Müpa

2023. február 4.2 perc olvasás
Intermezzo

Slágerek, mítoszok és különös állatfajok – 10 érdekesség Máté Péter életéről

2023. február 3.2 perc olvasás
Live

Kövesd élőben online a Prokofjev-maratont!  

2023. február 3.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.