• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Müpa magazin Zene Címlap

Nina Stemme: „Mindent beleadok abba, amit elvállalok”

Szerző: Tóth Anna2022. november 29.
Facebook Twitter E-mail
Nina Stemme - fotó: Neda Navaee
Nina Stemme - fotó: Neda Navaee

A szerepek és a művek tisztelete, rugalmasság, sokoldalúság, folyamatos önkontroll vezette a hangban, tehetségben és muzikalitásban gazdag svéd énekesnőt pályáján a középiskolai leánykartól a legnagyobb operaszínpadokig. Idestova harminc éve, hogy Nina Stemme megnyerte Plácido Domingo Operalia versenyét, és Kirsten Flagstad, Birgit Nilsson hagyományait követve (nem kizárólag, de mindenekelőtt) Wagner-énekesként hódítja meg a Metropolitan, a Scala, Bayreuth, Glyndebourne, a bécsi Staatsoper, a Covent Garden és a többi világhírű játszóhely közönségét. Áriaestjét a Müpában december 7-én hallhatjuk.

– A legnagyobb Wagner-énekesek közül önt Kirsten Flagstadhoz is hasonlítják. Mennyire tekinti megtisztelőnek és mennyiben — esetleg — nyomasztónak ezt a párhuzamot?

– Nem is tudtam, hogy Kirsten Flagstadhoz hasonlítanak… De ha igen, az nagyon megtisztelő számomra, hiszen olyan énekes volt, akit érdemes követni a pályán. Általában is szükségesnek tartom, hogy az ember ismerje az elődjeit. Ezért is fontos minél több felvételt meghallgatni tőlük.

– A másik nagy név a halhatatlan Birgit Nilsson. 2018-ban önnek ítélték oda az általa alapított és csak három évenként kiosztott, tekintélyes díjat, amely a nevét viseli. Azon túl, hogy ez páratlan szakmai elismerés, megdobbantotta a szívét az is, hogy éppen egy svéd Wagner-énekes az adományozó?

– Amikor megtudtam, hogy nekem akarják ítélni a díjat, először azt mondtam: nem! Nagyon megtisztelőnek éreztem, túl nagynak ahhoz, hogy igaz legyen. Aztán végiggondoltam a dolgot, és nagy örömmel elfogadtam. Bizony, háromszor gyorsabban vert a szívem a szokásosnál, amikor átvettem.

– Huszonévesen Mozart Cherubinójaként mutatkozott be, aztán fokozatosan bővült a repertoárja. Amikor észrevette, hogy a hangja másra, többre is képes, mint lírai szerepek eléneklésére, mely művek jutottak először eszébe? Rögtön Wagnerre gondolt, vagy először valami másra?

– Mély a beszédhangom is, mezzoszerepeket kezdtem énekelni. De valahogy mindig a magasabb regiszterekben szóltam jobban. Cherubino ideális kezdet volt, hiszen a két hangfaj határán áll: magas mezzo, esetleg szoprán, de nagyon magas hangok nélkül. A hangom folyamatosan alakul. Megígértem magamnak, hogy mindig elégedett leszek az aktuális fachommal. Énekeltem Puccinit és drámai Verdi-szerepeket. Már csak azért is, mert ezek érdekeltek leginkább, amikor ezt a pályát választottam.

De valahogy a lelkem Wagnerhez „húzott”: rengeteget hallgattam Kirsten Flagstad, Helen Traubel, Tiana Lemnitz, Lotte Lehmann felvételeit fiatal koromban. És olyan énekesekét is, akik más hangfajjal rendelkeztek. Csak hogy lássam: hogyan bánnak a hangjukkal?

Amikor a pályámon Wagnerhez értem, azt tanácsolták nekem, hogy először a lírai szerepekkel kezdjek. Rögtön megpróbálkoztam a Bohémélet Mimije mellett a Lohengrinből Elsa álmával. Nagyon szerettem! Ahogy Erzsébet mindkét áriáját is a Tannhäuserből. Ő nagyon közel áll hozzám: annyira tiszta teremtés…

– Pályafutása egyik eddigi csúcspontja az első Izolda-alakítása volt Glyndebourne-ban. Hosszas gondolkodás után két és fél év tanulóidőt kért erre, amit a fesztivál el is fogatott. Mindenütt méltányolnak egy ilyen igényt?

– Ránéztem a szólamra, és az olyan volt, mintha sosem lenne vége. Hatalmasnak láttam. Tudtam, hogy ha jól akarom megoldani, nagyon felkészültnek kell lennem. Ismertem a „piacot”. Egy sikeres alakítás belépőt jelenthet a nagy operaházakba. Úgyhogy az Izolda-felkéréskor azt válaszoltam Glyndebourne-nak: „rendben, de ha azt szeretnék, hogy ezt a hatalmas Wagner-szerepet az önök színpadán énekeljem először, segíteniük kell”. Támogattak, két és fél éven át fizettek azért, hogy tanulmányozhassam a szerepet, nagyon hálás voltam (és vagyok) érte.

Valójában minden énekesnek szüksége lenne ilyen lehetőségekre ahhoz, hogy ne csak az épp előttük álló feladatokat tudják megoldani, de a jövőbe is tudjanak befektetni, mert ez biztosítja az igazi szakmai felkészültséget. A kisebb operaházak közül csak a legjobbak képesek erre.

Szerencsés módon számomra most ismét adódott egy hasonló lehetőség. Egy Kurt Weill-programon dolgozunk a Svéd Kamarazenekarral. A szerző korai, nagyon nehéz műveit próbáljuk, amiben nekem egy osztrák karmester és egy zongorista segít. Ez lenne mindig az optimális: az énekes az operaházban dolgozik a karmesterrel és a zongoristával, akár coach-okkal is — így tud(na) kellőképpen felkészülni a pályafutására. Ám a vendégkarmesterek, a vendégénekesek korát éljük, ami mindezt gyakorlatilag lehetetlenné teszi.

– Úgy hírlik, óvatosan bánik a hangjával, az idejével és az erejével. Valóban ilyen szigorú tudatosággal és önmérséklettel építi pályáját?

– Meglehetősen későn kezdtem énekelni, és elkövettem minden létező technikai hibát. Egyszer aztán eldöntöttem: itt az ideje kijavítani ezeket. Két tanácsadóval és egy coach-csal dolgozom. Igen, mindig nagyon óvatos vagyok.

– Milyen szempontok szerint mond valamire igent vagy nemet?

– Vigyáznom kell a helyes arányokra. Így is sokat dolgozom, hiszen mindent beleadok abba, amit elvállalok. Jelenleg éppen egy fordulópontot élek meg: az erős drámai szerepekről váltok a kevésbé drámai, valamivel mélyebb fekvésű szólamokra, és nagyon vigyázok, hogy technikailag jelentősen eltérő szerepeket ne kelljen időben egymáshoz közel énekelnem.

Nem vagyok éneklő gép. Ha választanom kell, a különleges produkciók, a jó szerepek, a megfelelő környezet felé hajlok.

Megkérdezem, ki lesz a karmester, a rendező. Ugyanakkor szeretek újabb tapasztalatokkal gyarapodni. Ha egy új név merül fel és van időm, utánanézek, és annyit foglalkozom a dologgal, amennyit csak tudok. Mindkét fél számára jól jön az ilyen közös munka.

– Hogyan képzeli el önmagát tíz év múlva? Hogy érzi: megtartja a jelenlegi lendületet a munkájában addig, amíg képes rá, vagy előbb-utóbb elkezd lassítani?

– Jelenleg hálás vagyok minden napért, minden hónapért, minden évért, amíg énekelni tudok. Hiszen az emberi hang annyira érzékeny hangszer, és olyan sok szomorú karriervéget láttam már magam körül. Lehet, hogy nem énekelek, de esetleg tanítok öt, tíz éven belül.

Talán belekezdek valamilyen őrült projektbe. Pillanatnyilag nem tudom. Számomra az itt és most fontos, a pillanat öröme.

– A budapesti koncert programjából arra is következtethetünk, melyek a legkedvesebb Wagner-szerepei?

– Természetesen. A művek közül Az istenek alkonya, a szerepek sorából Izolda és Brünnhilde a szívem csücske, legjobban ezeket szeretem énekelni. A Ring három Brünnhildéjével már nincsenek terveim. A legtöbben ezzel a döntéssel Izoldát is maguk mögött hagyják, én azonban, miután huszonkét éve igen alapos előtanulmányokat követően énekeltem először Izoldát, és számos alkalommal újra is tanultam a szerepet, egyelőre kitörölhetetlennek érzem az izmaim memóriájából. Emiatt megtehetem, hogy tovább tartom a repertoáromon.

interjú opera müpa magazin nina stemme
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésA Birgit Nilsson-díjas Nina Stemme lép fel a Müpában 
Következő bejegyzés A tánc nyelvén készült megindító film természetpusztításról 

Ajánlott Bejegyzések

Puzsér Róbert
Hallomások

Puzsér Róbert: „A klasszikus zenét hallgató az időtlenségben létezik”

2023. március 20.3 perc olvasás
Rácz Zoltán - fotó: Kurcsák István
Intermezzo

Rácz Zoltán: „Igazi polihisztort ismerhettem meg Ligeti Györgyben”

2023. március 20.5 perc olvasás
Budafoki Dohnányi Zenekar
Promóció

„Jé, hát én ezt ismerem!” – Csippanástól a szimfonikus szvitig

2023. március 20.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Budafoki Dohnányi Zenekar Promóció

„Jé, hát én ezt ismerem!” – Csippanástól a szimfonikus szvitig

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Fischl Mónika és Ninh Duc Hoang Long | Fotó: Mahunka Balázs Promóció

Ninh Duc Hoang Long: „A gondviselés hozta úgy, hogy énekelhetem Webber Requiemjét”

Mráz, Meláth és Virág Promóció

Petőfi és Arany verseire írt dalokat énekel Meláth Andrea és Mráz Nikolett

Az én Sisim – gyűjtők és gyűjtemények Erzsébet királyné bűvöletében Sisi gödöllői kastélya

Az én Sisim – Gyűjtők és rajongók első börzéje a gödöllői kastélyban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.