Bár a világ indiaiként tartja számon, édesanyja révén félig magyar volt az 1913-ban Budapesten született és mindössze 28 évet élt Amrita Sérgil (vagy ahogyan a világ inkább ismeri: Sher-Gil), aki már eddig is az egyik legkeresettebb és legsikeresebb alkotó volt a nemzetközi műtárgypiacon, most azonban egy indiai árverésen minden magyar vonatkozású aukciós rekordot megdöntött egy festményével.
Amrita Dalma Sérgil (1913–1941; itt, a Senki többet? blogban írtunk már egyszer róla részletesebben 2021. július 16-án) felváltva élt Magyarországon (itt is ment férjhez magyar unokatestvéréhez), Indiában, Firenzében, Párizsban (19 éves volt, amikor aranyérmet nyert az 1932-es Szalonon a francia fővárosban), utolsó, legjelentősebb alkotói periódusa azonban mégis leginkább édesapja hazájához, Indiához köti, sőt őt és a munkásságát 1976-ban a Nemzet Művészeti Kincsévé nyilvánították, legtöbb művét is ma az Indiai Nemzeti Múzeumban őrzik Új-Delhiben. Ugyanakkor magánkézben lévő munkái gyakran szerepelnek a műkereskedelemben, méghozzá már eddig is igencsak kimagasló árakon.
A múlt héten azonban Amrita felért a csúcsra: az Új-Delhiben működő Saffronart árverezőház licitjén a The Story Teller (A mesemondó) című, 1937-ben vászonra festett olajképét – 280–380 millió rúpiás becsérték után – 618 millió rúpián (7.445.783 dollár; 2,738 milliárd forint) ütötték le, márpedig ekkora összeget még soha nem adtak egyetlen egy magyar (vagy legalább magyar származású) művész egyetlen munkájáért sem a világon. Ráadásul jelenleg ez a legmagasabb ár, amennyit valaha nyilvános árverésen Indiában kifizettek egy műalkotásért.
Ami a Magyarországon született alkotókat illeti, eddigi a legtöbb, amennyit egy ilyen művész egy munkájáért kifizettek, az – jutalékkal együtt – 6.087.500 dollár (akkori árfolyamon 1,757 milliárd forint) volt: ennyit Moholy-Nagy László 1923-as EM 1 Telephonbild (Telefonkép) című zománcképéért adott meg – 3–4 millió dolláros becsérték után – a New York-i Museum of Modern Art (MoMA) 2016 novemberében a Sotheby’s New York-i aukcióján, hogy a képet a gyűjteményébe emelhesse. Ami pedig Sérgil eddigi rekordját illeti, az 378.000.000 rúpia (5.142.857 dollár; 1,534 milliárd forint) volt, amennyit 2021 júliusában adtak ugyancsak a Saffronartnál, de Mumbaiban a festő In the Ladies Enclosure (A hölgyek udvarában) című 1938-as vásznáért.
Sérgil egyébként egy alig egy hónappal ezelőtt felállított indiai aukciós rekordot döntött meg: augusztus végén ugyanis a Pundole’s Fine Art mumbai árverésén az élete legnagyobb részében Párizsban élt indiai festő, Sayed Haider Raza (1922–2016) 1989-ben készült Gestation (Terhesség) című absztrakt vásznáért 6.270.000 dollárnak megfelelő összeget fizetett ki a licitek nyertese. (Razának idén volt egy nagy retrospektív kiállítása a párizsi Pompidou Központban, nyilván ez is felfokozta a munkái iránt megnyilvánuló keresletet.)