Megkezdte működését a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) új Zenei Lektorátusa, amelynek célja minőségi kortárs magyar zeneművek felkutatása és stúdiófelvételek készítése a rádió műsorai és archívuma számára.
Devich Márton, a Bartók Rádió csatornaigazgatója az MTVA október 12-i budapesti sajtótájékoztatóján felidézte: a Magyar Rádióban évtizedeken át működött zenei lektorátus, amelynek fő feladata, hogy a hozzájuk pályázó zeneszerzők műveiről eldöntse, melyek érdemesek az előadásra, rögzítésre, és arra, hogy bekerüljenek az archívumba. Ezt az évek óta megszűnt rendszert indítják újra, a munka „motorja” a Bartók Rádió. Bánkövi Gyula szerkesztő koordinálja a lektorátus működését, de a testület külső, független szakértőkből áll.
A csatornaigazgató emlékeztetett arra, hogy a kortárs zeneszerzők műveinek előadására és rögzítésére kevés lehetőség kínálkozik.
Egy jó rádió nemcsak műsorokat sugároz, hanem értéket is teremt
– hangsúlyozta, hozzátéve, hogy az MTVA 2018-ban 20 millió forintot szán a projekt megvalósítására. A lektorátus létrehozásában komoly támogatást kaptak Kovács Gézától, a Magyar Rádió Zenei Együtteseinek ügyvezetőjétől is.
Elmondta, hogy a kiválasztott műveket – legyenek azok zenekari vagy kamara-, netán szólódarabok -, a Magyar Rádió Zenei Együttesei és művészei adják elő, akik örömmel vesznek részt ebben a közös munkában. A felvételeket a rádió archívuma nemzeti kincsként megőrzi az utókor számára. Évente mintegy 15-20 zeneművet rögzíthetnek, az első felvétel 2018 tavaszán készülhet el. A testületbe a Magyar Művészeti Akadémia, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia és a Magyar Zeneszerzők Egyesülete delegál egy-egy tagot. Jelenleg Madarász Iván zeneszerző, a Zeneakadémia professzora; Sáry László zeneszerző, a Katona József Színház zenei vezetője és Záborszky Kálmán karmester, a Zuglói Filharmónia művészeti vezetője az október 1. óta működő testület tagja, mandátumuk legfeljebb három évre szól.
Kovács Géza az Európai Előadó-művészeti Munkáltatók Ligájának elnöke
A Zenei Lektorátus havonta ülésezik, feladata a jelen és a közelmúlt kiemelkedő magyar műveinek felkutatása, a zeneszerzők által a testület számára benyújtott művek minősítése, értékelése, javaslattétel az MTVA számára stúdiófelvételek készítésére. Egy zeneszerzőtől egy évben maximum két zeneművet rögzíthetnek. Madarász Iván kiemelte: a felvételkészítés új dimenzióba lép, a korábbi évekhez képest „turbófokozatra” kapcsolhatnak, olyan pénzügyi keret áll rendelkezésre, amely számos mű felvételét teszi lehetővé.
Úgy érzem, hogy ez nagyon jó befektetés
– fogalmazott, hozzátéve: a kompozíciók rögzítésének reménye inspirálóan hathat a magyar zeneszerzőkre. Sáry László is örömét fejezte ki, hogy hosszú idő kihagyása után újra mecénása az új magyar zenének a Rádió. Záborszky Kálmán elmondta: kíváncsian várja a munkát, hiszen karmesterként más szempontok szerint gondolkodik, elsősorban a közönség oldaláról ítéli meg a műveket. A művek elbírálásánál elsősorban azt fogja vizsgálni, hogy kivinné-e a színpadra az adott darabot. Hozzátette:
nem zeneszerzői, hanem előadóművészi oldalról keresi majd a kulcsot a döntéshez.