A teremtés tíz elve

Szerző:
- 2018. január 1.
Fischer Ádám - fotó: Csibi Szilvia / Müpa

Egy évtizede, 2008-­ban lépett a Müpa az újévi koncertek szervezőinek sorába, hogy ezzel teremtsen idehaza is nemes hagyományt az évkezdet köszöntésében. Fischer Ádám, akit a Müpa közönségének nem kell bemutatni, Joseph Haydn A teremtés című oratóriumát tartotta e célra alkalmasnak.

- hirdetés -

A cikk eredetileg a Müpa
Magazinban jelent meg.

Szavakkal nehéz leírni a mű értékét — legfeljebb Esterházy Péter tolla volna erre méltó. ezúttal elégedjünk meg annyival: a kompozíció nemcsak az ötletet megvalósító karmester, hanem a figyelmes közönség számára is minden alkalommal kínál felfedezni valót. Akárhányszor halljuk ezt a monumentális, ám szó szerint magához emelő alkotást, a belőle áradó öröm újra meg újra felszítja életkedvünket. És lehet-­e egy ajánlónak kedvesebb feladat, mint friss, a pálya zenitjére tartó fiatal előadókat bemutatni?

A szopránszólókat (Gábriel arkangyal és Éva) Regula Mühlemann énekli.

A svájci művész az énekesek új nemzedékét képviseli: tudatos és önkritikus a szakmai alapfogásokat illetően, de játékösztönei kifejezésével sem takarékoskodik. Bulvárlapoknak nem ad témát, mégis kitárulkozó, ha felkészüléséről, szerepformálásának titkairól esik szó. Honlapján (amelyet érdemes böngészni) a fellépései közben megismert városok és tájak szépségeit is megosztja a publikummal. Rendkívül mulatságosak és tanulságosak a Kettesben Regula Mühlemann­nal című videórészletek, a riporter ugyanis ő maga. Elbűvölő „kettős”! Igaz, a nézőt erősen próbára teszi a Schwitzerdütsch, amelyről az énekesnő — úgy látszik — a hétköznapokban nem kíván lemondani, hiszen a filmet a svájci televízió készítette. Persze operaszerepeit, koncertáriáit hibátlan Hochdeutschban, illetve olaszul és franciául énekli.

Luzern közelében, az öt és fél ezer lakosú Adligenswilben született, a perfekció iránti igénye ebben a környezetben alakult ki, a fűszálak katonásan állnak, az aszfaltútról enni lehetne. Gyermekkori élményei a luzerni színházhoz kötik, eltökélten készült a pályára a Luzerni Egyetemen. Barokk és bécsi klasszikus — főleg Mozart­ — szerepek dominálják a repertoárját, de nem nehéz megjósolni, hogy ezek megtartása mellett hamarosan továbbléphet. A Sony Classical művésze, 2016-­ban megjelent Mozart­áriaalbuma 2017­-ben a német lemezkritikusok díját nyerte el.

Fischer Ádám: „Mozart mindig egy konkrét énekesnek írta az áriákat”

Ha a több évszázados hagyományú gyermekkórusokról esik szó, legtöbben a lipcsei Tamás­templom kis énekeseit vagy a Wiener Sängerknabent emlegetik. Pedig az innsbrucki Wiltener Sängerknaben is sok sikeres muzsikust nevelt fel alapítása, 1235 óta. A maiak közül: Daniel Schmutzhard baritont, Michael Mader karmestert, Stefan Costa jazz­zongoristát és a fiatal osztrák tenort, Paul Schweinestert. A hajdani fiúszoprán 2017 nyarán a mörbischi Tófesztiválon Zeller operettjében, A madarászban Ádámként nagy személyes sikert aratott. A teremtés Uriel arkangyala 2009-­ben diplomázott a Bécsi Zene­ és Előadó­művészeti Egyetemen, majd tanulmányait a római Conservatorio Santa Ceciliában folytatta. Markáns, mégis hajlékony és jelentős vivőerejű hangja, temperamentumos személyisége miatt szívesen dolgoznak vele a legnevesebb rendezők és karmesterek. Kortárs, romantikus, bécsi klasszikus szerepek egyaránt megtalálhatók repertoárján.

Visszatérő vendég Raphael arkangyal, illetve Ádám szólamában Thomas E. Bauer,

aki szintén egyházi közegben, a regensburgi katedrális kórusában nevelkedett, diplomáját a Müncheni Művészeti Egyetemen szerezte. Elsősorban oratórium­- és koncerténekes, bár az operaszínpad sem idegen számára, énekelte például a Figaro házassága Almaviva grófját, A Rajna kincse, A walkür és a Siegfried Wotanját. Jelentős koncerthelyszíneken lépett fel Herbert Blomstedt, Riccardo Chailly, John Eliot Gardiner, Fischer Iván, Roger Norrington, Ingo Metzmacher irányításával. Az Elbphilharmonie 2017 januári ünnepélyes megnyitásán Jörg Widmann Arche című oratóriumában énekelt Kent Nagano vezényletével. Schubert Szibériában címmel vele és róla tévéfilm készült, amelyet a transzszibériai expresszen és a Mongóliába vezető buszutazáson forgattak, egy Winterreise-turné állomásain. Thomas E. Bauer egyik kezdeményezője a bajor Kultúrerdő Fesztiválnak, 2016 óta pedig az európai Wochenpassau eseménysorozat intendánsa.

https://papageno.hu/intermezzo/2017/03/285-eve-szuletett-joseph-haydn/

A Müpa újabban A teremtés este hét órai kezdetű felhangzása előtt, délután négykor ifjúsági koncerten is bemutatja közönségének Haydn remekét. Ez az egyórás, szünet nélküli hangverseny keresztmetszet-szerűen szólaltatja meg az oratórium legfontosabb részleteit a gyermekek számára. Idén Rácz Rita, Megyesi Zoltán és Cser Krisztián lép pódiumra a délután négykor kezdődő eseményen, amelynek különlegessége, hogy a közönség Fischer Ádám magyarázatait is meghallgathatja.

Az idei újévi Teremtés­-koncertek hangszeres hátterét a milánói Scala Akadémiai zenekara adja.

Az Accademia Teatro alla Scala a világhírű operaházzal szoros együttműködésben dolgozó, előadóművészeket nevelő intézmény. Négy tagozata van: zene, balett, szcenika és menedzsment — ezáltal képzést nyújt gyakorlatilag minden olyan tevékenység területén, amely összefügg a zenés színházzal. A tanári kar a Scala legkiválóbb művészeiből áll, illetve a színházzal kapcsolatot tartó intézményeket képviseli, a növendékek pedig a világ minden tájáról érkeznek.

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Member of IMZ
ICMA logo
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo