A Spotify steamingszolgáltató a Jazz UK lejátszási listán az elmúlt hat hónapban 108%-os emelkedést regisztrált a 30 év alattiak körében. Hasonló népszerűségnövekedésről számolt be a Deezer és az Amazon Music is. A BBC utánajárt, mi állhat emögött.
A Hulli Egyetem zenetörténésze, Peter Elsdon szerint a jazz kaméleonként képes állandóan változni, és alkalmazkodni a környezetéhez, a streaming jóvoltából gyorsan kapcsolatot teremthetünk különböző művészek és műfajok között, a fiatalok pedig nyitottak a felfedezésekre. A szolgáltatók működési elvéből következően jóval hamarabb rátalálhatnak a zenehallgatók a jazzre, véli a zenetörténész, és hozzáteszi, a közösségi média a jazz-zenészek számára is azt jelenti, hogy könnyebben és közvetlenül elérhetik rajongóikat, a potenciális előadóhelyeket és promótereket. Az, hogy nem szükséges lemezszerződés ahhoz, hogy valakinek a zenéjét megismerjék, demokratikusabbá és sokkal érdekesebbé teszi a szcénát.
A BBC négy fiatal zenészt is megkérdezett arról, hogy valóban viragzik-e a jazz, érzékelik-e a koncertek, a nézők számának növekedését. Egybehangzóan állították, hogy valami elindult, de egyikőjük sem tiszta jazzt játszik, hanem a zenébe beépítik a számokra fontos hatásokat a London soundtól az elektronikus zenéken és a hiphopon át a nyugat-indiai szigetvilág tradicionális ritmusaiig. Ez a mix többféle fellépési lehetőséget és jóval színesebb közönséget jelent.
A Love Supreme Festival 2013-ban indult, az első évben körülbelül ötezren vettek részt rajta, legutóbb 34 ezer jegyet adtak el rá. A fesztivál alapítója szerint a helyszínváltás is számít, ugyanis nem koncertteremben vagy klubban rendezik az eseményt, hanem szabadtéren, egy nemzeti parkban, ahol akár sátrazni is lehet.
(Via BBC)