A zongora- és hegedűművészek után egyre több kínai karmester nevét is meg kell jegyeznünk. A fiatal, jórészt az Egyesült Államokban és Európában tanult karmesterek közül egyre többen kerülnek kínai szimfonikus zenekarok élére.
Kínában a pekingi konzervatórium számít a legfontosabb intézménynek, ahol – mondja az egyik fiatal dirigens, aki a Kanton (Guangzhou) városának együttesének zeneigazgatója – komoly hangsúlyt fektetnek a technikára, de egy frissen végzett karmesternek alig van esélye, hogy gyakorlatot szerezzen, és azonnal egy nagyzenekart vezényelhessen, ezzel szemben Amerikában jóval több lehetőséggel lehet élni.
A nyolc évvel ezelőtti harminchoz képest jelenleg körülbelül nyolcvan helyi önkormányzatok által támogatott szimfonikus zenekar van Kínában, karmesterből viszont nincs elég, így aztán van, hogy egy dirigens három zenekarért is felel. Egy zenekritikus szerint a fő problémát a kisebb együttesek hiánya jelenti, ahol a fiatalok gyakorlatot szerezhetnének.
Egy francia karmester sajátos problémára mutatott rá: a kínai zenészeket szólistáknak képzik, így hiába készek technikailag, a zenekari játék, az együttműködés alapjaival nincsenek tisztában. A fenntartókkal sem könnyű, mert hamarabb megveszik a drága mesterhangszereket, mint a jó minőségű kottákat.
Egyelőre kevés kínai karmester vívott ki elismerést. Úttörőnek számít a Berlini Filharmonikusokat a 80-as években vezénylő Tang Muhai, aki Portugáliában, az Egyesült Államokban és Finnországban is jelentős karriert mondhat magáénak, illetve Zsang Csian (Zhang Xian), aki 19 évesen a Kínai Nemzeti Operában vezényelte a Figaro házasságát, és az első nő volt, aki a Drezdai Staatskapellét dirigálta.
(Via Yahoo)