Lucy Jones, szeizmológus miközben földrengések megfigyelésével és rendszerezésével foglalkozik, kihasználva zenei tehetségét, barokk muzsikát alkotott a globális felmelegedés tudományos adataiból, mivel úgy érezte, nem figyelünk eléggé a Föld segélykiáltásaira. A végeredmény csodálatos és egyben végtelenül szomorú.
A tudós – aki egyébként a Los Angeles Baroque nevű zenekarban is játszik – arra specializálódott, hogy felkészítse az emberi közösségeket a globális felmelegedés okozta környezeti változásokra. A Föld állapotának romlására reagálva úgy gondolta, összehozza azt a két dolgot, amit a legjobban szeret: a munkáját és a zenét. Így jött létre az a zenemű, amely napjaink legégetőbb problémáját mutatja be: a Föld az 1880-as évek óta tartó folyamatos felmelegedését.
Az In Nomine Terra Calens című barokk zenemű – ami magyarul nagyjából annyit tesz: A felmelegedő Föld nevében – jellegzetéssége, hogy csak egy hangszer játszik állandó dallamot, míg a többi hangszer „szabadon mozog”. A darab hőmérsékletadatokon alapszik, minden ütem egy évet jelez, és minden egyes félhanglépés az adott év 0,03˚C-kal való felmelegedését jelenti. A harmóniai környezet és a témák pedig azt a történetet mesélik el, hogy az emberiség tulajdonképpen hogyan „főzi” meg saját élőhelyét.
A darabot viola da gambákon adják elő, hiszen erre a hangszerre is íródott. A játékosok között van a tudós-szerző zenei mentora, Josh Lee is. A mű előadása a lezáró szakaszban különösen nehéznek bizonyult, mert a legmagasabb hang már kívül esik a viola da gamba fogólapjának határán.
Hallgassa meg, miként lesz a klímaváltozás adataiból cantus firmus:
Habár a dallam a magasba emelkedik a hőmérséklet növekedésével párhuzamosan, a zenemű egyáltalán nem kelt felemelő érzést – és épp ez a célja.
(Via HVG, Popucal Science)