Hagyományosan augusztus végén rendezi meg a Müpa a New Orleans Swingfesztivált, amely három különleges estét kínál a ritmikus zene kedvelőinek augusztus 30. és szeptember 1. között.
A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.
Hajlított test, többszörösen hajlított nyak. Egzotikus állatfaj? Cirkuszi mutatvány? Rajzfigura? Egyik sem: basszusszaxofon. A New Orleans Swingfesztivál nyitóestje a szaxofoncsalád tiszteletet parancsoló méretű mély hangú tagját, annak is jeles művelőjét, a múlt század első felében tevékenykedő Adrian Rollinit állítja a középpontba. A zongorán, vibrafonon és más, különleges hang-szereken játszó amerikai muzsikus a hot jazz és a swing olyan kiválóságaival készített felvételeket, mint Bix Beiderbecke, Frankie Trumbauer, Benny Goodman és Gene Krupa. Zenéjét és alakját magyar, francia és holland muzsikusokból álló nemzetközi együttes idézi meg. Vezetőjük, Korb Attila maga is több hangszeren játszik, de ennél többről van szó: előszeretettel hoz felszínre rejtett kincseket, elfeledett értékeket a múltból. A nemzetközi együttes Európa több városában bemutatta már az összeállítást.
Ha találkoztak is vele, feltehetően kevesen ismerik Magyarországon a jive pontos jelentését. Az afro-amerikaiak által megalkotott tánc a népszerű jitterbug továbbfejlesztett változata volt, amelyhez swing szolgáltatta a talpalávalót. A New Orleans Swingfesztivál második estje az 1920–30–40-es évek lendületes zenéinek megszólaltatásával alighanem a közönség tartózkodóbb köreit is kimozdítja komfortzónájukból. A tekintélyes grazi jazzfőiskola növendékeiből alakult Coquette Jazz Band már több magyarországi fesztiválon, továbbá Ausztriában és Franciaországban is szerepelt ezzel a műsorával. A fiatal csapat a jól ismert slágereket, örökzöldeket szellemes hangszerelésben, lendületes, élvezetes előadásban szólaltatja meg.
A New Orleans Swingfesztivált a műfaj európai sztárja, a svéd Gunhild Carling fellépése koronázza meg. Az énekesként is jeleskedő, a hangszerek varázslójaként egyszerre három trombitán, továbbá harsonán, dudán és hárfán is játszó muzsikus 2010-ben tűnt fel, azóta koncerteken és televíziós műsorokban nagy népszerűségre tett szert. Állandó szereplője Scott Bradlee popslágereket swing stílusban feldolgozó „Postmodern Jukebox” című műsorának, amelyben egyszemélyes zenekarként bűvöli el a közönséget. Bemutatkozó fellépésén kiváló erőkből álló hazai nagyzenekar, a Budapest Jazz Club big bandje kíséri. A Csizmadia Dávid trombitás vezetésével alakult együttes a bigband-irodalom klasszikusain kívül olyan szerzemények előadását tűzte ki célul, amelyek ritkán hangzanak fel koncertpódiumokon.