1878. január 12-én született és 1952. április 1-jén hunyt el Molnár Ferenc. A magyar nyelvű bemutatókat az 1949-es államosítástól kezdve katalogizáló Színházi adattár 456 Molnár-premiert számol, tehát nagy tétben fogadhatunk arra, hogy ő a leggyakrabban játszott drámaírónk.
Fussuk csak át a magyarországi színházak műsorát. Cikkünk írásának pillanatában, 2020-ban a következő Molnár-darabokat játsszák: Delila, A doktor úr, Egy, kettő, három, Játék a kastélyban, Liliom (és az abból készült musical, a Carousel), Az ördög, Riviéra, A testőr, de számítsuk ide a regényéből készült musicalsikert, A Pál utcai fiúkat is.
A rend kedvéért pedig jöjjön még Az üvegcipő és az Olympia mint gyakran játszott Molnár-művek, továbbá még Az ibolya, hisz az Egy, kettő, három-hoz időnként hozzáteszik, hogy kétrészes estét kapjon a néző. (És a büfésnek se legyen rossz.)
Azon persze lehet vitatkozni, hogy a szórakoztatás mögött mennyi társadalomkritika van, de az minden kétséget kizáróan kijelenthető, hogy Molnár kasszadarabokat írt. Mi az alkotók és a közönség körében egyaránt nagy, ráadásul valóban nemzetközi népszerűség titka? (Gyorsan említsük meg azért, hogy a Liliom 1909-es pesti bemutatóján óriásit bukott, csak a három évvel későbbi bécsi siker hozta vissza a pesti színpadokra.)
Az, hogy perfekt módon ismerte a színház működését, a hatáskeltés minden dramaturgiai és nyelvi eszközét. Stabilan áll a váz, a fordulatok meglepőek, izgalmasak. Dialógusai frissek, a korabeli szófordulatokból épülnek fel, csak úgy röpködnek a bon mot-k. Érdekes történeteket épített fel akár semmitmondó, érdektelen sztorikból, anektdotákból, ami nem véletlen, hiszen újságíróként kezdte pályáját.
Érzékenyen és szeretettel ábrázolta minden karakterét. Gondoljanak csak Závoczki Endrére, akinél felelőtlenebb alakot nem nagyon hordott hátán a színpad. És fontos a bűnbánat, de az utólagos bocsánatkérésként írt csodálatos darab sem ad felmentést a fizikai erőszakra. Molnár ugyanis sokak szerint ezért, saját élményeiből merítve írta meg első feleségének, Vészi Margitnak a Liliomot. Az üvegcipőben pedig második feleségével, Fedák Sárival való viharos kapcsolatát vitte színpadra. Most mondják meg: nem önzés ez, kiteregetni a magánügyeket, pénzt csinálni belőlük, pláne akkor, ha a városban minden nyílt titok? (Jegyezzük fel: harmadik felesége Darvas Lili volt.)
Pest kedvelt írója 1939-ben Svájcba, Franciaországba ment, majd Amerikába hajózott. Nem Hollywoodba tartott, hanem a nácizmus elől menekült. New Yorkban is sikeres szerző lett, ám depressziójától ott sem tudott szabadulni.