Papageno Radio
- hirdetés -
Intermezzo Paul Gauguin egy kalandos sorsú kéziratát állítják ki jövőre Londonban

Paul Gauguin egy kalandos sorsú kéziratát állítják ki jövőre Londonban

Paul Gauguin francia festőművész egy kalandos sorsú és még soha be nem mutatott kéziratát állítja ki jövő tavasszal a londoni Courtauld Galéria, amely a közelmúltban tett szert a különleges dokumentumra.

- hirdetés -

Az Avant et Apres (Előtte és utána) című, könyvterjedelmű művet a csendes-óceáni Marquises-szigetek egyikén, Hiva Oán vetette papírra a művész és 1903 februárjában készült el vele, mindössze két hónappal az 54 éves korában bekövetkezett halála előtt – olvasható a The Art Newspaper című portálon.

A csaknem 30 eredeti képet tartalmazó mű egyike a legkülönlegesebb művészi kéziratoknak, amely nagy-britanniai közgyűjteményhez került a második világháború óta.

- hirdetés -

Az Avant et Apres-t Gauguin egy nagyméretű jegyzetfüzetbe írta, amelyet nagyjából 1918-ban újrakötöttek. A 213 oldalnyi sűrűn írt szöveg mellett 8 teljes oldalas és két szövegen belüli rajz, valamint 19, monotípiával készült nyomat szerepel a kéziratban, amelynek borítóján a „sírni, szenvedni, meghalni/nevetni, élni és élvezni” szavak szerepelnek franciául. A borító belső oldalait az 1850-es évekből való japán nyomatok és Dürer egy művének nyomata díszíti, ami Gauguin eklektikus művészeti érdeklődését mutatja.

A Courtauld kurátora, Ketty Gottardo szerint az Avant et Apres „részben memoár, részben kiáltvány”.  Gauguin Degasról, Pissarróról, Signac-ról és Cézanne-ról oszt meg benne anekdotákat és saját véleményét. Beszámol arról a Van Gogh-gal töltött kilenc hétről, amelynek végén a holland festőművész levágta saját fülét. Gauguin szándéka valószínűleg az volt a kézirattal, hogy tisztázza saját magát és egyedül Van Gogh-ot tegye felelőssé a történtekért. A francia festő továbbá csípős megjegyzéseket tesz azokra a párizsi kritikusokra, akik nem ismerték el a tehetségét, valamint a Polinéziában lévő francia gyarmati és egyházi hatóságok erőszakos viselkedésére. Gauguin abban reménykedett, hogy a kéziratot kiadják Franciaországban, ezért röviddel a halála előtt elküldte egy belga barátjának, André Fontainas kritikusnak, aki akkor Párizsban élt. Mivel Gauguin akkor még nem volt elismert művész, ezért a kézirat kiadása nem sokak érdeklődését keltette fel.

Ide kapcsolódik:
Hamisnak nyilvánítottak egy hosszú ideig Gauguinnek tulajdonított szobrot

Az Avant et Apres kézirata 1907-től sűrűn gazdát cserélt, 1918-ban a fakszimile kiadása mindössze néhány példányban jelent meg, majd két évvel később lefordították németre. Az 1950-es évek közepén a kézirat egy New York-i könyvkereskedőhöz, John Fleminghez került és akkori értékét 85 ezer dollárra becsülték. A kézirat, jogi lépéseket követően, Fleming gyermekeihez, végül egyik unokájához került, aki az öröklési illetékre vonatkozó brit adószabályozást kihasználva ajánlotta azt fel a londoni galériának. Noha a kéziratból készült fakszimile kiadás és másolatok, legkevesebb ötven éve egyetlen művészettörténész sem látta az eredeti változatot.

Ide kapcsolódik:
Elárverezik Van Gogh és Gauguin egyetlen ismert, közösen írt levelét

(Via MTI)

- hirdetés -
- hirdetés -

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.