Léteznek-e még olyan terek, amelyekben nem érezzük az ember uralkodó jelenlétét; illetve azok a terek, amelyek mindennapi életünket szolgálják mennyire humánusak? Az ember és a természet közti hierarchikus viszonyt és az urbánus életmód fenntarthatóságát vizsgálja Szabó Kristóf (KristofLab) ERROR című nagyszabású kiállítása. A Godot Laborban látható tárlat az egykori Goldberger Textilgyár épületében négy emeleten keresztül mutatja be a művész utóbbi években készült alkotásait.
Szabó Kristófot régóta foglalkoztatja a hiba, mely láthatatlan erőként áthatja az élet minden területét. Az apró rendellenségek kizökkentenek minket napi rutinunkból, ám mi történik akkor, ha a hiba válik rutinná és nekünk kell kizökkentenünk önmagunkat, hogy észrevegyük, tévúton járunk.
Waste című projektjében a természetet állítja kontrasztba az ember pusztító tevékenységével. A sorozat festményei a 19. század plein air festészetét idéznék, azonban kiegészülnek összegyűrt műanyagpalackokkal és nylon zacskókkal. A klasszikus tájképekre applikált szemétkupacok által a természet elenyészővé válik, melyet erősít a másik teremben található installáció is, amely kreatív módon a műanyagszemetet használja fel a természet megidézésére.
Az egymásra olvasztott műanyagokból készült lapokra talaj felvételeket vetít, létrehozva így egy mesterséges avart, arra spekulálva, hogyan helyettesítenénk a természetet, ha sor kerülne rá a jövőben.
A 20. század háborús időszaka drasztikusan átalakította környezetünket. Az Abandoned Military Buildings sorozat civilizációnk negatív hatásait vizsgálja. Az elhagyatott katonai bunkerek fekete lyukakként égnek bele a tájképekbe, bemutatva milyen sebeket hagyott egy korszak a természet szövetében.
Az egyetem után Kristóf az underground zenei szférában helyezkedett el és VJ-ként mozgóképes háttér-vizualizációkat készített. A dinamikus videóanyagokban a glitch art műfajhoz hasonlóan digitális hibák megjelenítésével kísérletezett, mely 2018 óta aktív Wrong Data Series sorozatában is visszaköszön.
A nagyvárosi tereket absztraháló festményei több fázisban készülnek. A városokról készült fényképeit PhotoShopban torzítja és meghibásodott JPG fájlokra emlékeztető kollázsokat hoz létre. A fotók sterilitásával szemben Kristóf célja, hogy a képek visszacsatolják az emberi jelenlétet. Az ecsetvonások által az egymást fedő rétegek textúrát kapnak, így a festményeken tapinthatóvá válik a hiba és érzékletesen mutatja be a technológiával szorosan átitatott mindennapjainkat.
„A nagyvárosok felépítése közel sem emberléptékű. Ugyanakkor nemcsak város nagysága és személytelensége idegenít el bennünket, de a természetben sem tudnánk megtalálni a helyünket” – tette hozzá a kiállítás kurátora, Cserhalmi Luca a sorozattal kapcsolatban.
A város és a virtuális tér egyformán otthonunkká vált. Tavaly a karantén ideje alatt a nyilvános terek kiüresedtek, a digitális platformok pedig túlteltek szociális interakcióinkkal. A nagyvárosok ugyanannyira globálisak és összekapcsoltak, mint az internet sűrű hálózata. Az Empty Space sorozat hasonlóan, mint a Wrong Data Series az urbánus létmód tematikájával foglalkozik.
A nemzetközi együttműködésen alapuló projekt első lépéseként Kristóf pályázatot írt ki: olyan fotókat várt, amelyek a pandémia alatt kiüresedett urbánus környezetet ábrázolják. A funkcióját vesztette városokat hasonló metodikával, mint előző sorozatában, digitális manipulációkkal virtuális terekké absztrahálta.
A KristofLab név az együttműködéseken alapuló munkát és a médiumok közötti átjárást jelenti. A tárlatot a Ziggurat Project performansza nyitotta meg Sibitka Anna, divattervező által készített ruhákban.
* A kiállítás május 9-ig látogatható a Godot Labor nyitvatartási idejében, keddtől vasárnapig 14:00 és 18:00 óra között.