Négy latin-amerikai koprodukcióban készült dokumentumfilmet lehet május 7. és 30. között ingyenesen megtekinteni a Cervantes Intézet online felületén. A Malagai Filmfesztivállal együttműködésben megvalósuló vetítéssorozatban olyan kísérleti alkotásokat ismerhetünk meg, amelyekben a narratíva átlép a non-fiction határain, illetve olyan kezdeményezéseket, amelyek a valóság krónikái.
A Zonazine – dokumentumfilmek spanyolul című vetítéssorozat keretében négy olyan dokumentumfilm tekinthető meg a Cervantes Intézet Vimeo-csatornáján, melyek 2019-ben szerepeltek a Malagai Filmfesztivál különböző kategóriáiban.
Az intézet 2014 óta minden évben azzal a céllal mutat be filmeket a fesztivál programjából, hogy világszerte megismerhessék a spanyol és latin-amerikai kortárs dokumentumfilmek legjobbjait. Az idei online filmciklus négy európai és latin-amerikai koprodukcióban készült alkotás hoz el, hogy ezeket a távoli országokat bárki jobban megismerhesse a történeteiken keresztül.
A vetítéssorozat május 7-én Adán Aliaga és Àlex Lora A negyedik királyság. A műanyagok királysága című filmjével kezdődik. A „Sure We Can” Ana Martinez baszk apáca által alapított műanyaggyűjtő üzem, ahová a hajléktalanok is betérhetnek, hogy néhány dollárért cserébe eladják az összegyűjtött hulladékot. A dokumentumfilm főszereplője, René elmeséli, hogy milyen élet zajlik ebben a különleges térben. Az üzemben, amely egyúttal a fogyasztói társadalom ellen is fellép.
Egy héttel később Francisco Marise A háborúhoz című dokumentfilmjében Andrés Rodríguez, alias Mandarria kubai veteránt ismerhetjük meg, aki harminc évvel ezelőtti nicaraguai harcának emlékeiből él. Egy háborús kézikönyvből vett gyakorlatokon keresztül jeleníti meg a tökéletes katonától elvárható tudást. A mű érdekes játékot teremt a rendezővel, de egyúttal a nézővel is. Az egykori katona magányos élete, amelyet leghétköznapibb gesztusai idéznek fel, egyben párbeszéd is a kamerával, mely során kifejti véleményét az egzisztenciáról.
A Baracoa május 21-én két fiú életébe enged betekintést. Leonel és Antuán a kubai Pueblo Textilben élnek. Nyáron a falut körülvevő kietlen helyeken, a természet közepén játszadozva élnek. Barátságuk a gyermekkor cinkosságát szemlélteti. Antuán Havannába költözik az apjához, és az elkerülhetetlen elválás nosztalgikus hangszínt ad a nyárnak. Pablo Briones rendező dokumentumfilmjének különös titokzatossága abban rejlik, hogy érzékelteti azt a nagyfokú természetességet, amellyel a gyerekek idejüket töltik: nevetve, fogadásokat kötve, bátorságpróbákat téve, félelmeikkel együttélve.
Május 28-án Nuria Ibáñez Castañeda harmadik nagyjátékfilmje, a Vad sodrás lesz látható, amely két korábbi alkotása – a La cuerda floja (2009) és az El cuarto vacío (2013) – nyomdokain halad. Lenyűgöző és távoli karakterek érdekes és nyomasztóan ismeretlen életébe vezet be bennünket. Ebben a dokumentumfilmben két mexikói halász, Omar és Chilo életét mutatja be, akik egy távoli és látszólag lakatlan helyen szomszédok, a Csendes-óceán partvidékén. Láthatjuk mindennapi életüket, a halászattal kapcsolatos munkájukat, és betekinthetünk abba is, ahogyan együttes magányukat az élet egy nagyon különleges barátsággal ellensúlyozza.
A filmek mellett egyéb ingyenes programokkal is várja a Cervantes Intézet a spanyol kultúra iránt érdeklődőket. Május 11-én a mini gitár koncert sorozatban a Venti Chiavi Gitártrió műsorát hallgathatjuk meg az Intézet közösségi média felületén. A zenekart 2014-ben hozta létre a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának három gitár szakos hallgatója: Ritter Zsófia, Kormos Balázs és Tóth Álmos. A Venti Chiavi olasz eredetű elnevezés, jelentése: „Húsz Hangolókulcs”. A trió azért választotta ezt a különleges nevet, mert három hangszerükön nem a gitár trióknál megszokott 3×6, vagyis 18 húr található, hanem Tóth Álmos nyolchúros gitárjának köszönhetően húsz. Ez a húszhúros felállás mára a saját védjegyükké is vált.
Az OFF-Biennálé Menü imaginare című, az étkezésünk jövőjét kutató kiállítása május 30-ig tekinthető meg a Culinary Institute of Europe épületében. A programot a Cervantes Intézet alapításának 30. évfordulója alkalmából megvalósuló Foglalt terek sorozat részeként a budapesti Cervantes Intézet mutatja be. A sorozat célja, hogy a spanyol ajkú művészeket olyan városokban kapcsolja össze más alkotókkal, ahol az Intézet hálózatának központjai is megtalálhatóak. A nem megszokott helyszíneken megvalósuló események újfajta gondolatokat és érzéseket ébreszthetnek, ezáltal párbeszédre késztetnek. A Menü imaginare keretében Gerard Ortín Castellví, spanyol művész Future Foods (2020) című projektje mutatkozik be.