31. alkalommal rendezi meg a szegedi MASZK Egyesület a THEALTER nemzetközi színházi fesztivált. A hazai független szcéna legizgalmasabb színházainak előadásait bemutató programsorozat fő helyszíne ezúttal is a szegedi Régi Zsinagóga különleges hangulatú épülete lesz, de játszanak még többek közt a Szegedi Nemzeti Színház balett-termében, a Kisszínházban, a Grand Caféban, a Belvárosi Moziban és a Mars téri piacon is. Idén is a műfaji sokszínűség jellemzi a fesztivált: prózai előadást, táncprodukciót, bábszínházi darabot, monodrámát és versdrámát, több előadás után pedig beszélgetést is kínálnak a programban a Szegedre látogató nézőknek.
Sprinttől a maratonig: színháztudományi konferencia a THEALTER Fesztiválról
A 2021-ben 31 éves THEALTER fesztiválnak nem csak jelene és jövője, de gazdag múltja is van: július 29-én és 30-án ifjú és tapasztalt színháztudósok erről számolnak be a szegedi bölcsészkaron. A THEALTER legfontosabb céljait – a műfaji, esztétikai, stiláris sokszínűséget, a nemzetköziséget, illetve a generációk közti párbeszédet – a konferencia programja is megjeleníti. A tudományos rendezvényeken megszokott tematikus szekciók helyett az egyes egységek a futás terminológiájából kölcsönzik játékos elnevezésüket.
Az első nap programja a Régi Zsinagógában a Caligula helytartója című előadás bemutatójával, a Freeszfe Egyesület produkciójával zárul, melyet Samudovszky Adrian végzős hallgató állít színpadra.
A konferenciát a nagyszabású Független maraton zárja: Fuchs Lívia tánctörténész, Imre Zoltán színháztörténész és Nánay István kritikus, színháztörténész a hazai független színház elmúlt több mint száz évének történetéről és jelenéről beszélget – egymással és a közönséggel.
A konferenciára a szegedi bölcsészkar Egyetem utcai főépületében, a Kari konferenciateremben kerül sor. Az elhangzott előadások írott változata a tervek szerint 2022 tavaszán önálló kötetben jelenik meg. A konferencia fő támogatója a Szegedért Egyesület.
Marosvásárhely, Szabadka, Nagyvárad: magyarországi bemutatók
A fesztivál nyitóelőadása a Régi Zsinagógában egy klasszikus, Shakespeare Ahogy tetszik című darabja lesz. Az előadás Szilvay Máté diplomarendezése, szereplői a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem színészszakos hallgatói.
A fesztivál visszajáró vendége, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház ezúttal három előadást mutat be. A Csókos Asszony Lovagjai, melynek alcíme „szabadkai szindikális operettgála”, az ősoperettet megidézően ironikus, merész, provokatív és pimasz zenés, táncos varieté, Urbán András rendezésében. Az előadás a 66. Sterija Játékokon megosztva megkapta a Kritikusok kerekasztalának a legjobb előadásért járó díját, és Sterija-díjat kapott Kucsov Borisz az előadásban nyújtott alakításáért, valamint Fülöp Tímea koreográfusi munkájáért.
Lars von Trier, Christian Lollike és Vedrana Božinović szövege alapján Urbán András állította színpadra a Dogville című előadást is, amelyet ugyancsak a Kisszínházban láthatnak a nézők. A feszült drámaiságú kisvárosi történet emlékezetes szereplőit Búbos Dávid, Fülöp Tímea, Kucsov Borisz, Mészáros Gábor és Verebes Andrea formálja meg.
Csehov klasszikusát, Góli Kornélia dramaturg közreműködésével Puskás Zoltán rendező állította színpadra: A három nővért ezúttal három férfiszínész – Búbos Dávid, Kucsov Borisz, Mészáros Gábor – játssza, az előadás szereplői ugyanúgy „vágyakoznak eljutni egy másik városba, boldog életkörülmények közé, valódi önmagukhoz, nyíltan felvállalni identitásukat, a társadalmi megvetés és kitaszítottság megélése nélkül, emberhez méltóan”, mint Csehov alakjai.
A fesztivál záróelőadása a Nagyváradi Szigligeti Színház Szigligeti Társulatának produkciója lesz: A tigris című darabot Gianina Cărbunariu egy bulvárhírré silányult valós esemény apropóján írta, egyszerre mutatva meg különböző nézőpontokat és azok fonákját. Tóth Tünde rendezésében Balogh Attila, Dimény Levente, Szotyori József, Tőtős Ádám és Trabalka Cecília jelenít meg számtalan színes figurát. Az előadás a szakmai zsűri Különdíját nyerte el az eredeti, filozofikus és játékos feldolgozásért a Magyar Színházak 33. Kisvárdai Fesztiválján.
FÓKUSZBAN A FIATAL ALKOTÓK és a premierek
Ősbemutatóval tér vissza Szegedre a győri RÉV Színház. A Világgá című előadás a színészek – Balla Richie, Demecs Eszter, Forgács Fanni, Nagy Zsolt Zsozsa és Szántó Dániel – improvizációiból, saját életük élményeiből és csapongó fantáziájukból született. Szereplői különböző élethelyzetű fiatal felnőttek, akiknek közös jellemzője, hogy mindannyian megrekedtek valahol. Az életközeliséget és a szürreálist, a valóságot és a fikciót egyensúlyban tartó előadás rendezője Tárnoki Márk.
Ugyancsak ősbemutató a Manna Produkció Minden negyedik című előadása, melynek fókusza hét elszánt nő – Gáspár Anna, Földes Eszter, Fullajtár Andrea, Sebők Maya, Szegvári Júlia, Tordai Teri és az előadás rendezője, Csábi Anna – története. Valamennyien átmeneti anyák, legnehezebb pillanataikról, a mögöttük felsejlő férfiakról, és arról a társadalmi éretlenségről vallanak, ami a perinatális veszteség kezelését jellemzi, hiszen az ilyen traumán átesett nőknek illik elhallgatni problémájukat, gyászuk érthetetlen, illegitim és tabu.
A k2 Színház is új előadással tér vissza: Tom Stoppard legismertebb színművét – amelyben Hamlet, a dán herceg két gyermekkori jóbarátja szemszögéből kapunk betekintést William Shakespeare legtöbb halottat felvonultató tragédiájába –, Király Dániel rendezésében láthatják a nézők. A Rosencrantz és Guildenstern halott szerepeit Bán Bálint, Formán Bálint, Gyöngy Zsuzsa, Piti Emőke és Szabó Zoltán játsszák.
Márfi Márk 2020-ban végzett az SZFE prózai színész szakán. Szakdolgozatának megírására tavasszal, a koronavírus-járvány alatt került sor otthon, vidéken. Bíró Bence dramaturg és az alkotótárs-rendező Tóth Péter segítségével készítette el a TELIK – egy óra az életedből című előadást, amely önadaptáció, egyfajta kísérlet a „szakdolgozat-színházi” formára, és amely 26 évnyi emléktérképet terít ki azon nézők elé, akik szánnak egy órát az életükből ennek megismerésére.
A ProTest – Út a forradalomhoz című színházi társasjáték ősbemutatójára is a THEALTER fesztiválon kerül sor, alkotói majdnem mindannyian az SZFE jelenlegi vagy egykori hallgatói. A játékot Szrgya Popovics Útmutató a forradalomhoz című műve inspirálta, története egy diktatórikus országban játszódik, amelyben egy erőszakmentes mozgalom tagjai – a játszók: Bajor Lili, Martinkovics Máté, Milovits Hanna, Szécsi Bence és a nézők – szembeszállnak a kormány egyik igazságtalanul meghozott törvénykezésével: a kötelező sorkatonai szolgálattal. A játék tétje, hogy a diktatórikus elnyomás képes-e szétzilálni a mozgalmat, vagy győz az erőszakmentes forradalom – ez csakis a játékosokon, vagyis a nézőkön múlik. Az előadás dramaturgja Oláh-Bebesi Borbála, társasjáték konzulense Csernai Mihály, rendezője Kabdebon Dominik, a játék moderátora a TASZ munkatársa lesz.
10 éven felülieknek ajánlott bábelőadással tér vissza Szegedre Fodor Orsolya végzős rendezőhallgató. Wolf Erlbruch Ente, Tod und Tulpe című mesekönyve nyomán készült produkció zeneszerzője Csernovszky Márton, a játszók: Hannus Zoltán és Barna Lilla.
Ugyancsak az idő múlása áll a középpontjában az A halhatatlanságra vágyó királyfi című, 8 éven felülieknek ajánlott tantermi bábelőadásnak, amelyben a Halál és Halhatatlanság örökös sakkjátszmája homokból készült sakkbábukkal folyik. Az előadást Szálinger Balázs népmese-parafrázisú drámája alapján készítettek az SZFE végzős bábszakos hallgatói: Csarkó Bettina, Cseri Hanna, L. Nagy Attila, Tóth Mátyás és a rendező, Maróthy Anna Zorka.
Ördög Tamás rendezésében láthatják a nézők az Angyalok Amerikában című, Tony Kushner azonos című műve alapján, Upor László fordításának felhasználásával készült előadást, melynek előadói – Major Erik, Váradi Gergely, Tóth Zsófia, Rohonyi Barnabás, Fröhlich Kristóf, Lengyel Benjámin, Kenéz Ágoston, Samudovszky Adrian és Veszelovszki Janka – jelenleg a Freeszfe végzős színész osztályának hallgatói, az SZFE-n osztályvezető tanáraik Pelsőczy Réka és Rába Roland voltak.
Nagy Péter István végzős rendezőhallgató és Sándor Júlia dramaturg idén két előadással lesz jelen a fesztiválon. A Soltis Lajos Színház: Mielőtt meghaltál című ifjúsági drámáját a celldömölki színház stúdiósai – Erényi Dorottya, Fogl Noémi, Gál Sándor, Hegedűs Anna, Horváth Nóra, Hurtik Nóra, Szabó Angelika, Tóth Artúr, Tóth Ákos, Tóth Marci – játsszák. A keretes szerkezetbe foglalt modern tinidráma 2019-ben a pécsi Országos Diákszínházi Fesztiválon megosztott fődíjat kapott, valamint különdíjjal jutalmazták a személyes hangvételű történetmesélésért és a kiforrott, komplex színházi nyelvhasználatért, Hurtik Nóra, Fogl Noémi és Tóth Marci pedig színészi különdíjban részesültek.
Domokos Zsolt, Dunai Csenge, Galkó Balázs, Hunyadi Máté, Pallag Márton és Pálya Pompónia lesznek láthatóak a Knut Hamsun norvég író, koszorús nemzeti költő és náci-kollaboráns hazaáruló 30 évesen megírt Éhség című regénye alapján készült előadásban, melyet ugyancsak a Sándor Júlia – Nagy Péter István páros jegyez. Az álomszerű, önmagával is sokrétegű polémiát folytató előadás – melynek fókuszában a pályakezdő fiatal alkotás iránti olthatatlan vágya és a művész társadalmi felelőssége áll –, reflexióra készteti az előadás alkotóit és nézőit is.
Dohy Balázs végzős dramaturg hallgató állította színpadra a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Kaposvári Campus, Rippl-Rónai Művészeti Intézet, Színházi Tanszék ötödéves színészhallgatóinak vizsgaelőadását. A Móricz Zsigmond novellái alapján készült Nihil szereplői Kelecsényi Anna, Kovács Martin, Pálóczi Bence, Urbán Richárd, Trill Beatrix, osztályvezetőjük Cseke Péter. A 12 éven felülieknek ajánlott komédia a 11. SZÍN-TÁR-on, azaz a Színművészeti Egyetemek Találkozóján, elnyerte a Legjobb előadásszöveg díját.
Visszatérő vendégek és SZEGEDi alkotók
Cserepes Gyula vajdasági származású színházi alkotó és előadóművész új, interaktív szólójának fókuszpontjában az autentikusság kérdése áll: a Fragile mozgásszínházi tragikomédia az emberi lélek és a férfivá válás törékenységéről.
Simkó Beatrix és Jalonen Jenna Long time no see! című Lábán Rudolf-díjra jelölt és számos európai fesztiválon bemutatott kortárstánca “pompásan szórakoztató és kifinomultan okos előadás”, amelynek kiindulópontja a nyelvrokonság és a közös gyökerek, az európaiság és az összetartozás, az izoláltság és a kommunikáció.
A Nézőművészeti Kft. Dániel András írásai alapján készített előadása kintről és bentről, együttről és különről, gombócevésről és a helyes kanyarodásról szól – nem csak felnőtteknek. A Kicsibácsi, Kicsinéni meg az Imikém szereplői Katona László, Jankovics Anna és Jaskó Bálint, színpadra alkalmazta és rendezte: Gyulay Eszter.
Kosztolányi Dezső Néró, a véres költő című regénye alapján készült a Stúdió K Színház különleges látványvilágú előadása. A címszerepet ifj. Vidnyánszky Attila alakítja, az előadás rendezője Hegymegi Máté.
Az Orlai Produkció Apád előtt ne vetkőzz című előadásában Péterfy Bori és Pataki Ferenc jelenítik meg Péterfy-Novák Éva regényének alakjait. A generációkon átívelő, torz családi minták párhuzamos történeteit Tasnádi István állította színpadra.
A szereplők – Ásmány Zoltán, Borsos Luca, Mayer Dániel, Messaoudi Emina, Raubinek Lili és Vass Imre – személyes történeteire épül az Ex Katedra című előadás, melynek rendezője Boross Martin, és amelyből megtudhatjuk, hogyan nézett ki Magyarország, és a gyermekkor legfontosabb terepe, az iskola, a kilencvenes években – egy gyerek szemével.
A Dollár Papa Gyermekei Kelet című előadása még korábbra, a rendszerváltás előtti időkre tekint vissza Georgita Máté Dezső, Kiss-Végh Emőke, Kövesi Zsombor e.h., Rába Roland, Stork Natasa, Terhes Sándor, Urbanovits Krisztina és a rendező Ördög Tamás segítségével. Az előadás a Tamperei Egyetem Re-Connect / Re-Collect – Crossing the Divides through Memories of Cold War Childhoods projektje keretében jött létre, amely a posztszocialista és volt hidegháborús országok gyerekkori emlékeit gyűjti és vizsgálja.
Ugyancsak Ördög Tamás a rendezője a KV Társulat Miért lett R. úr ámokfutó? című tragikomédiájának. A Fassbinder és Michael Fengler forgatókönyvén alapuló előadásban a színészek – Dankó István, Stork Natasa, Major Erik e.h., Urbanovits Krisztina, Mátray László/Schmied Zoltán, Száger Zsuzsa és Messaoudi Emina – egy családfő hétköznapjain keresztül mutatják be egy elvileg ideális életet élő, modernkori kisember tragédiába torkolló, belső összeomlását.
„Stork Natasa fölkeresi a lakásán Zsótér tanár urat. Csokit meg pisztáciát hoz, és egy könyvet, melyben Pilinszky János beszélget Sheryl Suttonnal.” A Zsigó Anna dramaturg és Kárpáti Péter rendező jegyezte A nagy kapitulációból megtudhatjuk, hogyan folytatódik a valóságot és fikciót keverő előadás.
Fekete Ádám az írója és a rendezője az FAQ Színház A rét című előadásának, melynek szereplői – Barcsai Bálint, Fehér Balázs Benő, Fekete Ádám, Orbán Borbála, Messaoudi Emina, Tóvaj Ágnes – unatkozó fiúk és veszélyes lányok, akik egy különös, egyszerre lázálom- és szappanoperaszerű, kosztümös regény szereplőivé alakulnak.
A Tünet Együttes Afterpartyja – azaz egy fiktív törzs fiktív rituáléja – az emberi hang és mozdulat kapcsolatát kutatja. Alkotói – Dányi Viktória, Kelemen Patrik, Oláh Balázs, Szabó Veronika, Szász Dániel, valamint Harcsa Veronika zenei tréner és Szabó Réka rendező – azt vizsgálták, meddig tágítható az a határ, amit még zeneként tudunk befogadni, létrehozható-e olyan mű, amely táncelőadásként és zeneműként is értelmezhető.
Bereczki Csilla és Lovas Emília állította színpadra a Karaván Színház és Művészeti Alapítvány Hűvös című előadását. O. Horváth Sári intézeti csicskáztatásról, kiszolgáltatottságról és a hatalmi játszmákról szóló darabját Pápai Rómeó/Tóth Kristóf, Kovács Mátyás, Oláh Edmond, Baranyi Csaba, Lovas Emília és Patály Márkó előadásában láthatják a nézők.
A szentesi Tartósított Mosoly Társulat Halott nők – Jelena, Maja, Judit című versdrámája Terék Anna vajdasági költő, drámaíró azonos című verseskötetéből készült, rendezője Szebeni Zoltán, előadói Anhela Merina Camacho, Erostyák Rebeka és Bajusz Anna.
A szegedi Homo Ludens Project: Megfigyelő játéka egyszerre utcaszínház és egyszerre élő, részvételi film, amely „nyomokban Petőfi Sándort és Boguslaw Schaeffert tartalmaz”. Rendezője Benkő Imola Orsolya, szereplői: Botka Dóra, Bánföldi Szilárd és Szilágyi Szabolcs.
DINNYEKÖZTÁRSASÁG, KIS OLVASZTÓTÉGELY ÉS KÍSÉRŐPROGRAMOK
A Dinnyeköztársaság egy magyar-német művészeti együttműködés, amely során az alkotók a nagy múltú békési dinnyetermelő térség (Nagykamarás, Medgyesegyháza) lakosaival hoznak létre egy kollaboratív színházi előadást, amely a helybéliek személyes – Szegedig vezető – történetein és élethelyzetein keresztül mesél a dinnyetermelés és értékesítés kihívásairól. A közös munka első eredményeit a THEALTER keretében, a Mars téri piacon mutatják be, ahol két napon át egy különleges, a dinnyeárusítást művészeti installációval és közösségi programokkal ötvöző standot működtetnek, amely a piac zárása után a szabadtéri előadásuk díszletévé alakul, a Grand Caféban pedig a Gazdafilmek éjszakája keretében filmeket láthat a közönség, melyeket Antje Schiffers 2000 óta különböző országokban és területeken dolgozó gazdákkal készített. A projekt alkotó-rendezői: Antje Schiffers/Myvillages, Erdődi Katalin és Török-Illyés Orsolya. A programok ingyenesen látogathatók.
Böröcz Judit és Pálinkás Bence György A kis olvasztótégely című, egyénileg bejárható köztéri hangsétájában a hangkulisszákba ágyazott, kevéssé ismert 19. századi történetek és mai szövegek jelenítik meg a történeti és a jelenkori nacionalizmus rétegeit. A hanganyag a fesztivál minden napján ingyenesen meghallgatható vagy letölthető lesz.
A Leszbosz, Európa szégyene és Wágner Csapó József: Röszke 2015 című kiállítások képanyaga a Grand Caféban lesz látható.
Idén is lesz blog jr., a THEALTER kritikusműhelye. A fiatal résztvevők fesztiváltudósításokat írnak Jászay Tamás, a Revizor kritikai portál kritikusa, szerkesztője, egyetemi oktató mentorálásával, a Kritikus Szekció pedig is Zoomon jelentkezik.
A 2021-es THEALTER előadásaira az online jegyértékesítés július 26-án, hétfőn indul ide kattintva. A részletes programismertetők elérhetők lesznek a fesztivál Facebook-oldalán: Facebook-oldalán és a fesztivál honlapján.