Egy kis viaszszobron találták meg Michelangelo ujjlenyomatát a londoni Victoria & Albert Múzeum szakértőinek közlése szerint.
Az ujjlenyomatot egy sötét vörös színű szobrocskán fedezték fel, amely egy nagyobb, befejezetlen márványszobor előtanulmányaként készült. Az ötszáz éves viaszszobor, amely A rabszolga címet kapta, II. Gyula pápa római síremlékének figuráihoz készült tanulmány volt. A szobor egy fiatal, kezeit az arca előtt összefonó aktot ábrázol – olvasható a CNN hírportálján.
A múzeum szerint a tervezett szobor a pápa végső nyughelyére szánt több mint 40 életnagyságú figura között volt. Michelangelo elkezdett dolgozni egy nagyobb márványváltozaton, de a művet végül nem fejezte be. A pápa síremlékének nagyszabású terveit később visszafogottabb formában valósították meg.
Az ujjlenyomat felfedezésének történetét a BBC kedden adásba kerülő dokumentumfilmje mutatja be a Múzeum titkai című sorozatban, amely a Victoria & Albert Múzeumban dolgozó szakértők munkájáról számol be.
„Izgalmas kilátás, hogy Michelangelo egyik ujjnyoma megmaradhatott a viaszban” – idézi a BBC sajtóközleménye a V&A egyik vezető kurátorát, Peta Motture-t, aki szerint a nyom a művész alkotófolyamatáról árulkodik.
Motture hozzátette: Michelangelo Buonarroti sok tanulmányként készített munkáját megsemmisítette, ezért a viaszmodell ritka betekintést nyújt az alkotás korai fázisába.
Fingerprint found on 500-year-old statue may belong to Michelangelo https://t.co/LKotF58zys
— News Unseen (@NewsUnseen) July 16, 2021
Michelangelo élete című 16. századi életrajzában Giorgio Vasari leírta, hogy a reneszánsz alkotó viaszmodelleket használt a nagy szobrok készítésénél. A szerző, aki a szobrász barátja volt leírta, hogy a művész vízbe merítette a modelleket, majd lassan kiemelte azokat, ahogy a megfelelő részeket kifaragta teljes méretben a márványtömbből.
A megközelítőleg 15 centiméter magas viaszvázlatot feltehetőleg 1516 és 1519 között készítette II. Gyula sírjához. A fiatal rabszolga szobra, amely ma a firenzei Accademia Gallery-ában látható több ponton is eltér a korábbi modellektől. Ez arról tanúskodik, hogy Michelangelo az utolsó pillanatban is változtatott a művein.