Óriási érdeklődés övezte Puccini Turandot című operájának premierjét július 14-én este a Szentmargitbányai Kőfejtőben. A tavalyi évről idén nyárra tolták el a járványügyi helyzet miatt a produkció bemutatóját, de sikerült megtartani az eredetileg tervezett komplett rendezői és produkciós gárdát, így az amerikai Thaddeus Strassberger rendezőt, Paul Tate de Poo díszlettervezőt, valamint a jelmezeket megálmodó olasz jelmeztervezőt, Giuseppe Palellát.
A titokzatos Turandot hercegnő három kérdésére kell válaszolnia annak, aki szeretné elnyerni kezét, s vele együtt a trónt. Miután a távoli tatár birodalom névtelen hercege az összes kérdést megválaszolja, a herceg maga ad feladványt a csökönyös hercegnőnek: ki kell találnia a herceg nevét, amelyet senki nem ismer. Turandot minden hatalmában álló eszközt bevet, senki nem aludhat addig, amíg az ismeretlen nevére fény nem derül… A névtelen herceget feltétel nélkül követő rabszolgalány, Liù még az életét is képes feláldozni, nehogy el kelljen árulnia urának nevét. A csodás szerelem végül meglágyítja a kegyetlen hercegnő szívét is.
„Végre újra felélénkül a kulturális élet, nagy örömmel tölt el bennünket, hogy ehhez mi is hozzájárulhatunk a Turandot fulmináns produkciójával. A háromszáz fős, tizennyolc nemzetiséget felvonultató stábunk teljes erőbedobással készült erre az estére, és arra, hogy megörvendeztessék az operarajongókat emlékezetes játékukkal – nyilatkozta Daniel Serafin, az Opera a Kőfejtőben művészeti igazgatója. – A következő évben is az olasz opera rajongóinak szeretnénk örömet okozni, hiszen Verdi Nabuccóját tűzzük műsorra!”
Az előadás rendezője az amerikai Thaddeus Strassberger volt. Rendezze akár a zenei színházak klasszikus vagy az operarepertoár kevésbé ismert darabját, a publikum és a kritikusok elragadtatva fogadják. Strassberger két évvel ezelőtt, 2019-ben pont Pekingben rendezte Puccini A nyugat lánya című operáját, így személyes benyomásait felhasználva térhet vissza a Turandottal az európai színpadokra.
A színpadkép megálmodásakor Paul Tate de Poot elsősorban a klasszikus kínai elefántcsont-faragás művészete ihlette. A New York-i díszlettervező hazájában ünnepelt sztár, és nemcsak ott, hanem Ázsiában is rendszeresen díjazzák terveit.
Az opulens és egyedi, már sok operában látható terveiről híres olasz Giuseppe Palella felelt a jelmezekért. A szintén amerikai JAX Messenger és Driscoll Otto tervezte a kőfejtő szikláit átalakító látványos fényeket. A stáb sikerrel idézte meg a darabot mozgató önfeláldozó szerelmet és embertelen kegyetlenséget.
Giuseppe Finzi, Puccini repertoárjának nagy specialistája először állt a szentmargitbányai dirigenspult mögött. Irányítása alatt nemzetközi sztárművészek, a fesztivál részére külön összeválogatott magyar zenészekből álló Piedra Festivalorchester, valamint a Philharmonia Chor Wien és a Marczibányi téri Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola Gyermekkara keltették életre Puccini utolsó operáját.
A 2015-ös, nagysikerű Tosca alakítása után Turandot szerepében lépett újra a szentmargitbányai közönség előtt színpadra az osztrák szoprán, Martina Serafin. Kalaf szerepét a dél-koreai Andrea Shin tenor alakította, aki már számos nagy operaház színpadán bújt ebbe a szerepbe. Az önmagát feláldozó rabszolgalány, Liù szerepét játszó olasz Donata d’Annunzio Lombardi is otthon van Puccini zenevilágában, több operájában alakított már szerepeket.
A trónvesztett király, Timur szerepében az olasz Alessandro Guerzoni basszus hangjai csendültek fel. A Miniszter-hármas bariton szerepeiben fiatal koruk ellenére már nagy sikereket maguk mögött tudó énekesek, a dél-koreai Leo An, az amerikai Jonathan Winell, valamint Enrico Casari léptek színpadra. Altoum császár szerepében pedig a Bécsi Operaház társulatának meghatározó tagját, Benedikt Kobelt hallhatta a nagyérdemű.
A mindenkori, a járványügyi helyzetre vonatkozó aktuális információk az Oper im Steinbruch honlapján elérhetők.