2010. májusában Brüsszelben mutatta be a Proton Színház a Nehéz Istennek lenni című előadását, ami azóta megjárta Európa számos országát és Ausztráliát is. Augusztus végén utoljára húzzák fel a vásznat kamionok oldalán.
Több mint 11 év telt el azóta, hogy a Proton Színház bemutatta első, saját gyártású, nemzetközi koprodukcióban készült előadását Mundruczó Kornél rendezésében. A Frankenstein-terv brüsszeli bemutatója után kapott egy lehetőséget a Proton. Időt, energiát, munkát és kreativitást nem sajnálva létrehoztak egy izgalmas, olykor brutális, mégis lenyűgöző alkotást, amely ma ugyanannyira aktuális – ha nem aktuálisabb –, mint akkor volt.
A Nehéz Istennek lenni ugyanakkor egy döntés is volt, ami kijelölt számukra egy utat, amelyen ma is járnak: a szabadság és egyben az ezzel járó bizonytalanság útját. A Sztrugackij fivérek ihlette darabban Láng Annamáriát, Gera Marinát, Kiss Diána Magdolnát, Stefanovics Angélát, Rába Rolandot, Bánki Gergelyt, Katona Lászlót, Friedenthal Zoltánt, Szemenyei Jánost és Nagy Zsoltot láthatja a közönség.
Az előadás több nemzetközi díjat is elnyert, többek között a 2012-es szarajevói MESS Fesztiválon a zsűri különdíját, a Kritikusok Nemzetközi Szövetségének díját és a MESS Fórum “Luka Pavlovic” díját, illetve Drezdában a Német Szövetségi Politikaoktatási Központ díját 2011-ben.
A fenti elismeréseket igazolják a külföldi turnék után megjelent kritikák is:
„Lélegzetelállító, kelet-európai hardcore-reality színház.” Der Standard, Ausztria
„Ilyet még nem látott Zürich! A sokat próbált színházrajongók is alig tértek magukhoz a majdnem kétórás előadást követően. Vajon a kamion egy Pulp Fiction partiautó volt vagy mégis inkább egy Magyarország posztkommunista pornópiacáról származó prototípus? A gonosz és a zseniális különleges ötvözete! A sokat díjazott film és színházi rendező munkái szembe mennek a kapitalista világgal. (…) Mundruczó őrülete erőszakkal, iróniával és törésekkel taglózza le a nézőit. Átgázol rajtunk. Felszabdal minket. Budapest mindenhol ott van.” Tages Anzeiger, Svájc
„Lemeztelenítés, kínzás, lelki terror és gyilkosság – az előadásban Mundruczó Kornél kegyetlenül szembesíti nézőit az erőszakkal. (…) A színpadon ugyan nem folyik igazi vér, mégis fájó nézni ezt a valóságshow-t. (…) Az elvágyódás érzelmes pillanatai a zenés betétekben jelennek meg, amikor a színészek a kamionban található minden lehetséges eszközön zenélni kezdenek, legyen az szemetes, vasaló vagy akár varrógép.” nachtkritik.de, Németország
A külföldi közönségtől idén júliusban, a 19. vendégjátékuk keretében, a Velencei Biennálén, Olaszországban búcsúztak nagy sikerrel:
„…egy körülbelül tíz évvel ezelőtti előadás, amelyet a Proton Színház nagy európai fesztiválokkal közös koprodukcióban mutatott be, és amely még mindig megdöbbentő és jelentőségteljes. A Nehéz Istennek lenni szörnyű és sokkoló témákkal foglalkozik, ezek azonban a darabban elkerülhetetlennek tűnnek.” il manifesto, Olaszország
Augusztus végén, Budapesten nem csak a 75. előadást és a mögötte álló 11 évet ünneplik, hanem mindazt az emberi és szellemi értéket, amit a Nehéz Istennek lenni jelent a színház számára. Az utolsó előadások híre a nemzetközi színházi szakmához is eljutott, így Magyarországra utazik a világhírű táncos és koreográfus Marlene Monteiro Freitas is, hogy a csapattal együtt még egyszer, utoljára meghallgassa a Mamy Blue-t.
A darab utoljára az Örkény Színházzal együttműködésben kerül bemutatásra. Az utolsó időpontok augusztus 26-án, 27-én, 28-án és 29-én a Gyömrői út 156. szám alatt található raktárban.