A leghíresebb Rembrandt-festmény restaurálása már önmagában esemény, a műalkotás analizálása közben azonban számos érdekességre bukkantak a kutatók. Ezúttal a holland mester eredeti vázlatait fedezték fel a ma ismert kép alatt.
Ez az első alkalom, hogy 1642, a kép elkészülte óta valaki láthatta a festő eredeti elképzeléseit a kompozíciót illetően. A vázlatot magas mészkőtartamú, bézsszínű festékkel készítette a művész. Ennek alapján kiderült, hogy Rembrandt több változtatást is eszközölt a képen a festés folyamán a 34 figura elhelyezésében, a tollak, kardok és dárdák hadának irányával kapcsolatban.
Az Éjjeli őrjárat néven ismert festmény a Frans Banninck Cocq kapitány vezetése alatt álló városi milícia tagjait ábrázolja, az ő megrendelésükre készült. A festő három évig dolgozott az alkotáson, ami a polgárőrség találkahelyére, a Kloveniersdoelen nagytermébe készült, 1715-ben inenn átszállították az amszterdami városházára. Ekkor vágták le a kép széléből.
Pieter Roelofs, a Rijksmuseum festészeti részlegének vezetője elárulta, hogy mivel a mészkőben gazdag festéket a modern szkennelési technológiákkal láthatóvá tudják tenni, ennek segítségével kivehetővé válnak Rembrandt eredeti vázlatának vonalai.
„A vázlaton egyenes és ívelt vonalak láthatóak. Utóbbiakkal a háttér építészeti alakzatait szkeccselte fel. Ezzel bepillantást kaphatunk Rembrandt munkafolyamataiba, kiderül, hogy dolgozott a festményein. Mindigis sejtettük, hogy lennie kellett vázlatokat mielőtt ezt a bonyolult kompozíciót megalkotta. Most erre bizonyítékot is találtunk” – magyarázta a felfedezés jelentősségét a szakértő. „Érdekfeszítő, hogyan próbálta kialakítani a megfelelő kompozíciót. Tulajdonképpen az Éjjeli őrjárat eredetére derült most fény.”
Az amszterdami Rijksmuseum 2019-ben kezdett nagyszabású restaurálási munkálatokba, melynek keretében modern technikai eszközök segítségével vizsgálják a festményt. Restaurátotok, kutatók és egyéb szakemberek hada dolgozik a műalkotáson.
Kiderült például, hogy Rembrandt eredetileg tollakat festett Claes van Cruijsbergen milicista sisakjára, később azonban lefestette. A vázlaton lándzsából is több volt még, mint a végeredményen. Kiigazította továbbá Rombout Kemp őrmester lábát. A kapitány és hadnagya, Willem van Ruytenburch között a vázlaton még szerepelt egy kard is. A változtatások okairól természetesen ma már csak találgatni lehet.
Roelofs szerint a legfontosabb feladat, hogy helyrehozzák a vászon deformálódását, ami főleg a festmény bal felső sarkában tapasztalható. Úgy vélik, hogy ez 2003 és 2013 között keletkezhetett, amíg a kép a Rijksmuseum Philips szárnyában lógott, mivel ekkor a főépületet épp renoválták.
A 3.63 méter szer 4.37 méteres vásznat leveszik a mostani fa keretéről, melyben fém csapok tartják az 1975-ös, a mostanit megelőző utolsó restaurálás óta. Petria Noble, a múzeum festő restaurátor osztályának vezetője szerint ez a keret nagyban hozzájárult a problémához, mivel máshogy viselkedik, mint a vászon. A restaurálás után a festményt egy új, a környezeti hatásokra nem reagáló anyagra helyezik majd. Azt remélik, hogy ez stabilabban fogja tartani a képet és a mostani defromációk is kisimulnak idővel. Először óvatosan eltávolítják a fém csapokat, majd súlyok alkalmazásával megpróbálják korrigálni a defromációt. Ez a folyamat januárban kezdődik és előreláthatóan három hónapot vesz majd igénybe. Ezt követően más restaurációs technikákat is alkalmaznak majd, többek közt valószínűleg eltávolítanak néhány réteg lakkot.
(via Rijksmuseum)