Kecskés D. Balázs új, Blue című zenekari művét a Holland Filharmonikusok mutatja be február 12–13-án az amszterdami Concertgebouw-ban, Madaras Gergely vezényletével. A kompozíció a zenekar megrendelésére készült. A bemutató kapcsán a mű kiadója, az EMB beszélgetett a zeneszerzővel.
– Mit jelent számodra az esemény?
– Néhányszor már volt lehetőségem zenekarra komponálni: diplomamunkám egy oratorikus mű volt, majd 2020-ban hangzott el a Magyar Rádió Zenekarának előadásában Journal című darabom, amiben főként a korábbi kamaradarabjaimban kikísérletezett zenei gondolataimat, egyfajta kamarazenei gondolkozást ültettem át zenekarra. Természetesen ez az írásmód is lehet a zenekar kezelésének egyik lehetősége, bár számot kell vetni azzal, hogy a kamarazenére jellemző részletgazdagság nehézséget jelenthet egy zenekarnak. A hangszerelési vagy formai túlrészletezettség helyett praktikusabb egyfajta nagyvonalúságra törekedni, ami könnyebben megszólal egy nagyobb együttesen. A most bemutatandó Blue-ban, úgy érzem, nagyobb szerepet kap a zenekar egységesebb kezelése.
– A műről írt ismertetődben képzőművészeti példákra hivatkozol, például Yves Klein kultikus, kék színű festményeire. Miben kapcsolódik a zenéd ezekhez a képekhez?
– Yves Klein kék festményeiben azt találtam megragadónak, hogy egyszínűek ugyan, mégis hosszan tanulmányozhatók. Ha bizonyos összetevőikben visszafogottak is, másokban annál gazdagabbak, és ez számomra nagyon érdekes egyensúlyt teremt. Nemcsak festmények, hanem a kék színről írt művelődéstörténeti könyvek is inspiráltak. De persze ezek az ismeretek legfeljebb áttételesen kerülhetnek be egy kompozícióba. Ami azért az új darabomat technikai szempontból Yves Klein munkáihoz hasonlóvá teheti, az a monotematika, illetve az, ahogyan a darab lassan, fokozatosan változó hangzásokban bontja ki a zenei anyagát. Ilyen szempontból különösen sokat foglalkoztatott a kb. 7 perces időtartam kezelése is, ami egyszerre kíván egyfajta gazdagságot, változatosságot, de ugyanakkor tömörítő fogalmazást is. A felkérésnek megfelelve arra is törekedni akartam, hogy minél sokrétűbben megmutassam, hogy ma milyennek gondolom a magam zenéjét.