Csaknem három évvel a párizsi Notre-Dame székesegyházban keletkezett tűzvész után Jean-Jacques Annaud rendező epikus és ambiciózus filmben követi nyomon a katasztrófát és a „hibák sorozatát”, amely majdnem veszélyeztette a székesegyház megmentését.
A rózsa neve (1986) és Hét év Tibetben Oscar-díjas rendezője 78 évesen készítette az első filmet a 2019. április 15-i katasztrófáról, amikor Párizsban a lángok martalékává vált a gótikus katedrális jelentős része. A thriller és a hollywoodi katasztrófafilm elemeit elegyítő alkotás a késő délutáni első füsttől a tűz tizenöt órával későbbi teljes eloltásáig tartó eseményeket eleveníti fel.
A rendező hozzáférhetett a nyomozati anyagokhoz és interjút készített a főbb érintettekkel is.
„Amikor a tűz után belenéztem a dokumentációba, és kiderült, mi történt, nem hittem el, hogy minden igaz…” – nyilatkozta az AFP francia hírügynökségnek Jean-Jacques Annaud. „Az elejétől a végéig zavarok, kudarcok és egészen hihetetlen akadályok sorozata volt…” – mondta el az interjúban a rendező, aki a film készítésekor a párizsi tűzoltóság technikai és tudományos tanácsaira is támaszkodott.
A Notre-Dame leégése ügyében még tart a nyomozás, a bíróságok egyelőre két lehetséges okot vizsgálnak: a feltételezések szerint cigarettacsikk vagy rövidzárlat lehet a tűz véletlenszerű keletkezésének magyarázata. A film mindkét lehetséges okot megmutatja: az egyik munkás a restaurálás helyszínén a tilalom ellenére dohányzik az ezeréves gerendák „erdeje” mellett, miközben galambok csipegetik a harangok elektromos kábeleit. Kicsit odébb egy hegesztő a munkája közben lángokat vet egy elhagyott, gyúlékony folyadékot tartalmazó palack mellett…
„Nem én végzem a nyomozást. A filmem nem erről szól. Én a meglévő nyomokról beszélek.
Újságírói munkát végeztem az információk és vallomások felidézésével. Találkoztam a legtöbb érintett személlyel, a párizsi tűzoltóság tábornoki rangú parancsnokaival, vagy a Notre-Dame igazgatójával” – tette hozzá Annaud. A film Franciaországban március 16-án kerül a mozikba. Emellett a rendező az Editions Gründ kiadónál megjelenteti a film naplóját is.
A filmes a „hihetetlen tények” sorában, a stúdióban rekonstruált lenyűgöző tűzjelenetek mellett megemlítette a tűzjelzők ellenőrzésének elmulasztását, a felügyelet hiányát vagy a párizsi közlekedési dugókat, amelyek lassították a mentési munkálatokat. A közlekedési dugók ugyanis hozzájárultak ahhoz, hogy a katedrális igazgatója nem tudott gyorsan visszatérni, holott ő volt az egyetlen, akinek kulcsa volt a katedrális szentélyéhez.
„Ilyen akadályt jelentett a tűz megfékezésében az is, hogy az őr, akinek az volt a feladata, hogy meggyőződjék a helyzetről, a templomhajó padlása helyett a sekrestye padlására indult – jegyezte meg a rendező.