• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • JaMese podcast
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene Címlap

Az ötös szám a dobókockán – Interjú a Kodály Kvartett tagjaival

Szerző: Tuska Borbála - Ur Máté2022. május 5.
Facebook Twitter E-mail
Kodály Kvartett
Falvay Attila, Éder György, Tuska Zoltán és Bangó Ferenc (balról) – fotó: Kaunitz Tamás

Bár a zeneszerző nevét néhány évvel a megalakulása után vette csak fel, több mint fél évszázados múltra tekint vissza az 1966-ban létrejött Kodály Kvartett. A vonósnégyes jelenlegi tagjai Falvay Attila hegedűművész, Bangó Ferenc hegedűművész, Tuska Zoltán hegedű- és brácsaművész, valamint Éder György gordonkaművész. A 2022 márciusában Kossuth-díjjal kitüntetett kamaraegyüttes tagjait többek között a vonósnégyesbeli játékról, tanárokról, példaképekről és kamarazenei tapasztalataikról kérdeztük.

– Mit jelent önök számára a díj? Mennyiben inspiráció és mennyiben felelősség?
Éder György: Természetesen nagy öröm, hogy a sokéves munka eredményét elismerik, ez inspirációt ad a folytatáshoz. A felelősséget abban látom, hogy a közvélemény fokozott figyelemmel kísérheti a fellépéseket, vagyis utólag is meg kell felelni a jogos elvárásoknak.

Falvay Attila: Úgy érzem, hogy egy művész munkájában kisebb-nagyobb mértékben, de mindig ott bujkál a kétség, hogy jó-e az, amit csinál. Számomra ez a díj elsősorban egy megerősítés, hogy folytatásra érdemes a munkánk. Ennek megfelelni pedig felelősség és az elhivatottság része.

– Hogyan jellemeznék a vonósnégyest mint kamarazenei formációt?

FA: Úgy tudnám aposztrofálni, mint a dobókockán az ötös számot. Van négy különálló ember, különböző személyiséggel, akik közösen hoznak létre egy ötödik dolgot: a zenét. Mindenki annyit ad bele a munkába, amennyit a tapasztalatából, az intelligenciájából és a tudásából szükségesnek lát. Alkalmazkodni kell a másik játékához, de ha a mű ad rá lehetőséget, meg lehet mutatni az egyéni hangot, stílust is. Egy jó kvartetthangzás megteremtése komoly feladat, nagyon sok munkát igényel.

ÉGY: A vonósnégyes a kamarazenén belül is különleges műfaj, mert a szóló- és zenekari játék között helyezkedik el. Megkívánja a szólistatudást, felkészültséget, ugyanakkor nagyobb fegyelemre, alkalmazkodásra kényszerít.

A zenekarhoz képest sokkal nagyobb a felelősség mind a tökéletes szólamtudás, mind a művek elemzése, megszólaltatása terén.

Bangó Ferenc: A kvartettezés életforma is egyben, ezt nem is lehetne másképp csinálni. A tagoknak muszáj több „antennával” rendelkezniük, mint egy szólistának, hiszen itt a négy embernek tökéletesen együtt kell működnie, és ismernie kell egymás minden rezdülését. 

Tuska Zoltán: Egyfajta függőségi viszony alakul ki a játékosok között. Az összecsiszolódás, a próbafolyamat pedig általában hosszabb, mint például egy zenekari koncert esetében.

Kodály Kvartett
Kodály Kvartett – fotó: Kaunitz Tamás

– Milyen kamarazenei tapasztalatokkal csatlakoztak a kvartetthez?

BF: Zenészcsaládba születtem, így tulajdonképpen gyerekkoromtól kezdve kamarazenélek. A Kodály Vonósnégyes előtt és vele párhuzamosan is koncertmesterként vezetem a Nemzeti Filharmonikusok Kamarazenekarát, illetve több mint 10 évig töltöttem be ugyanezt a pozíciót a Solti György Kamarazenekarnál.

TZ: Én korábban a Danubius, az Auer és a Mikrokosmos Kvartetteknek voltam a tagja hegedűsként, utóbbival lemezre vettük Bartók összes vonósnégyesét. Alapító koncertmestere voltam a Weiner–Szász és a Solti György Kamarazenekarnak is. Több alkalommal kamarazenéltem együtt Schiff Andrással, és jelentős tapasztalatot szereztem Salzburgban is, ahol különböző, kis létszámú formációkban játszottam éveken keresztül.

Ide kapcsolódik:
A New York-i Filharmonikusok rezidens művésze lesz Schiff András

ÉGY: Több mint két évtizedes kvartettes múlttal érkeztem az együttesbe. Az Éder Vonósnégyes tagjaként nemzetközi versenyek győztese voltam, és számos lemezt készítettem a Teldec és a Naxos kiadóknál. Többször megfigyelhettem más együtteseket is, például a Tokyo, a Fine Arts és a Bartók Vonósnégyes próbáit, találkoztam az Amadeus Kvartett tagjaival, és együtt játszottam Menahem Pressler zongoraművésszel. Emellett emlékezetesek voltak Starker János, Sebők György és Zara Nelsova mesterkurzusai is.

FA: Tátrai Vilmos, Mihály András és Kurtág György voltak a mestereim, illetve Bécsben Sívó Józsefnél is tanulhattam. De fontosak voltak Simon Albert zenekari órái is, ahol olyan dolgokról hallottam a zenélés kapcsán, amelyekről akkor még fogalmam sem volt. Negyven éve játszom a Kodály Vonósnégyesben. A kvartettezést „élesben” tanultam meg, a kollégáim pallérozták a tudásomat nap mint nap, amiért mindig hálás leszek.

– Voltak-e olyan tanárok vagy más példaképek, akik nagy mértékben hatottak a szemléletükre, játékmódjukra?

FA: A nagy múltú magyar vonósnégyes-hagyomány fantasztikus elődöket vonultatott fel, akik meghatározták ennek a műfajnak az irányát, és komoly rangot vívtak ki a zenei világban. Egy ilyen folyamatba beleszületni óriási megtiszteltetés és felelősség.

Talán a legnehezebb feladat a művészi megújulás képessége, felismerve a változások szükségességét, megtartani a hagyományt és egyben haladni a világgal.

TZ: Számomra Simon Albert és Végh Sándor volt meghatározó, nemcsak a kamarázás, hanem maga a zenélés tekintetében. De nagyon sokat köszönhetek hegedűtanáraimnak is: Kovács Dénesnek, Kopelman Józsefnek, Szász Józsefnek és Fenyves Lórándnak.

BF: Kiss András hegedűművészt, a Zeneakadémia vonós tanszékének vezetőjét, az Új Budapest Kvartett primáriusát emelném ki. Ő a tanárom, vagy úgy is mondhatnám, a második apám volt. Számos koncertjüket hallhattam, amelyek mind mély nyomot hagytak bennem.

ÉGY: A főiskolán Banda Edétől tanulhattam, aki a Tátrai Kvartett tagjaként híresen kiváló kamaramuzsikus volt, tudásából sok mindent átadott. Mint ahogy Mihály András is, akivel évekig volt szerencsém rendszeresen dolgozni. Egy nyarat tölthettem Amerikában Raphael Hillyernél, a Juilliard Quartet tagjánál, de meghatározó élmény volt Székely Zoltánnak, a Magyar Vonósnégyes vezetőjének is a növendéke lenni. Beethoven- és Bartók-elemzései életreszóló tanulságokkal jártak. 

– Voltak mérföldkövek a kvartett életében? Mi az, amire a legbüszkébbek?

FA: Nagyon hosszú időszakról beszélünk, így csak egyetlen dolgot, a lemezfelvételeket emelném ki. Utólag nézve az egyik legnagyobb stúdiumunk az volt, amikor Haydn összes kvartettjét lemezre vehettük, de hasonló jelentőséggel bírt Schubert és Beethoven vonósnégyeseinek felvétele is. A Naxos kiadóval közel 70 lemezt készítettünk, többségét a Főnix Stúdióban Tóth Ibolya zenei rendezésében és Bohus János hangmérnökkel. Feleségem sokáig monitorozóként dolgozott a stúdiónál, így sok felvételünket ő állította össze.

– Mire törekednek a koncertműsorok összeállításakor?

FA: Manapság már nem lenne elég érdekes, ha egy Haydn-, egy Mozart- és egy Beethoven-vonósnégyest játszanánk el egymás után. Így arra törekszünk, hogy a közismert művek mellett valamilyen extrát is megmutassunk, amivel színesíteni tudjuk az előadói palettánkat. Például nemrég műsorra tűztük Anton Sztyepanovics Arenszkij egyik kamaradarabját, ami egy Beethoventől származó orosz témát is feldolgoz.

– Hol találkozhatunk a kvartettel a közeljövőben?

FA: Május 27-én Mantovában, 29-én Budapesten a Bartók Emlékházban, június 10-én pedig az Óbudai Társaskörben játszunk. Utóbbi koncerten a kevéssé ismert, de remek Hugo Wolf Olasz szerenádja is hallható lesz különlegességként. Augusztusban részt veszünk két koncerttel a Haydneum programjában is Fertődön.

interjú kamarazene kodály vonósnégyes
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésSzacsvay László kapja idén a Páger Antal-színészdíjat
Következő bejegyzés Irodalmi műsorok, workshopok és zöld programok – Pilisi Pódium vár a Szeláví! Fesztiválon

Ajánlott Bejegyzések

Senki többet?

Nagyot ment New Yorkban az árverési piac – Íme, a legfrissebb hírek

2022. május 19.6 perc olvasás
Intermezzo

Bödöcs Tibor és Krasznahorkai László kapták a 2022-es Libri irodalmi díjakat

2022. május 19.3 perc olvasás
Intermezzo

Elhunyt Vangelis 

2022. május 19.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Bondoró Fesztivál Promóció

Határokon átívelő nagycsaládos móka – MeseKert a nyárindító Bondorón

Belefér egy pici szívbe koncert Grecsó Krisztiánnal - forrás: Várkert Bazár Promóció

Gyereknap a Várkert Bazárban

Csipike Promóció

Fodor Eszter: „Meghatóan szépen nyúltak az eredeti szöveghez”

Anton Pavlovics Csehov - Kiss Csaba: DE MI LETT A NŐVEL? Férfimese egy felvonásban / Gózon Kamaraszínház - MÁJ 27. PÉNTEK, 15:00 Kápolnásnyék, Halász Gedeon Eseményközpont Halász Kastély rendezvényterem - fotó: Gózon Kamaraszínház Promóció

Kálid Artúr: „Remélem, hogy sose kell kompromisszumot kötnöm”

Promóció

Gyereknapon mutatja be új meselemezét a HolddalaNap Zenekar

Magyar Nemzeti Múzeum - fotó: Incze László Promóció

Újra Múzeumok Majálisa a Magyar Nemzeti Múzeumban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.