Május 30-án, A magyar klasszikus zene napján, Kocsis Zoltán születésének 70. évfordulóján Oliver von Dohnányi vezényli a Nemzeti Filharmonikusokat. A 20. század hazai remekművei mellett egy ősbemutató, Dragony Tímea új műve is felcsendül.
– A híres Dohnányi család sarjaként kötelezi a név?
– Az embert a tettei határozzák meg, a név önmagában nem sokat ér. Fontosnak tartom, hogy Dohnányi Ernő hagyatéka ne csak a magyar és a közép-európai zenekultúra része legyen, hanem világviszonylatban is kiindulási pontként szolgáljon. Kötelességemnek érzem, hogy vezényeljem a műveit – ez a májusi koncerten sem lesz másképp.
– A Nemzeti Filharmonikusokat Kocsis Zoltán születésének 70. évfordulóján vezényli majd. Milyen emlékeket őriz a zongoraművész-karmesterről?
– Úgy alakult hogy személyesen soha nem találkoztunk, ezért csak távolról figyeltem a munkásságát. Karmesterként mondhatom, hogy önmagában fantasztikus az az életmű, amit a Nemzeti Filharmonikusok élen létrehozott. Nagy megtiszteltetés, hogy engem kért fel az együttes erre a kivételes alkalomra.
– Az est programjában Dohnányi mellett Bartók és Kodály műveit, valamint egy ősbemutatót találunk. Hogyan viszonyul a kortárs zenéhez?
– A kortárs zene mindig is része volt az életemnek, pályakezdőként a Pozsonyi Rádiózenekarral nagyon sok korunk zenéjét vettünk fel, köztük szlovák, cseh és magyar műveket. Ez később sem változott. Karmesterként nemcsak az a feladatom, hogy időről időre újrainterpretáljak egy-egy klasszikus darabot, hanem hogy szélesítve a közönség látókörét a legfrissebb műveket is bemutassam. 2019-ben én vezényelhettem Eötvös Péter Három nővér című operáját a jekatyerinburgi bemutatón, jelenleg pedig Ján Cikker szlovák zeneszerző Feltámadás című operájával foglalkozom. Ezután jön Dragony Tímea alkotása, amit a májusi koncerten mutatunk be.
– Jekatyerinburgot említi. Az Uráli Operaház korábbi zeneigazgatójaként mint gondol az orosz-ukrán háború művészetre gyakorolt hatásáról?
– Világosnak kell lennie, hogy a háborúról, amit a legrosszabb álmainkban sem gondoltunk volna, nem a művészvilág tehet. Nagyon sok társulatot érint önmagában hátrányosan a kialakult helyzet, hiszen teljesen behatárolódnak a nemzetközi együttműködési lehetőségek. Azt kell mondanom, hogy még nagyon sok váratlan áldozata lesz ennek a konfliktusnak, ami akárhogy is, de egy csapásra 30-40 évvel veti vissza azt, amit eddig Ukrajnában és Oroszországban a művésztársadalom felépített.
Jegyvásárlás és további információ a május 30-i koncertről ide kattintva.