Schwanner Endre fotográfus Haumann Péterről készült fotóit mutatja be a Magyar Nemzeti Múzeum A Hónap kincse – Színház az egész… című kamaratárlata, amelyet június 28-tól július 20-ig a Széchényi-teremben láthatnak az érdeklődők.
A kamaratárlat megnyitóján Tomka Gábor, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgató-helyettese emlékeztetett arra, hogy A Hónap kincse kiállítássorozat aktuális tárlatán ezúttal két művészeti ágat, a színművészetet és a fotóművészetet kötötték össze.
A Magyar Nemzeti Múzeumhoz egyre több, értékes analóg fotó kerül, melyet a múzeum fényképtárában őríznek meg, ahol immár több mint egymillió fotót tárolnak. Fontos, hogy az értékes ötvösgyűjtemény, fegyvergyűjtemény és éremtár mellett a fényképtár is egyre jobban megmutatkozhasson a nagyközönség előtt – fogalmazott a főigazgató-helyettes.
Fisli Éva történész, muzeológus, a kiállítás kurátora kiemelte, hogy a tárlat központi eleme egy vitrin-installáció, melyben egy hat fotót tartalmazó, fotónegatív-csík található, amelyből Schwanner Endre fotós később előhívta a képeit.
A fényképeket kivetítve, nagyításokon is bemutatják, melyeken a Madách Színház 1977-es, William Shakespeare Hamlet című drámájának a próbák során készült, az Egérfogó-jelenetéből származó mozzanatokat láthatnak az érdeklődők. Az előadásban Haumann Péter Claudius, a király, Psota Irén pedig Gertrud királyné szerepét játszotta. A tárlaton, a kivetítőn további fotók láthatók Haumann Péter munkásságából – tette hozzá Fisli Éva.
Schwanner Endre (1928-2021) fotográfus és szakíró 1966-ban alapító tagja volt a Studio Nadar alkotócsoportnak. Oktatóként is tevékenykedett, riporterek több nemzedékét tanította a fotótechnika elméletére. A Balogh Rudolf-díjas fotográfus, akinek munkássága kiterjedt a fényképezés szinte teljes területére, fotográfiai életművét – összes negatívját – több más, történeti értékű tárgy és dokumentum mellett 2011-ben a Magyar Nemzeti Múzeumnak adományozta.
Haumann Péter (1941-2022) színművész, rendező, a nemzet színésze 1963-ban végezte el a Színművészeti Főiskolát, majd a debreceni Csokonai Színház, a Pécsi Nemzeti Színház, a budapesti 25. Színház és a József Attila Színház művésze lett. 1973-tól a Madách Színház tagja, jelentős szerepek megformálója. 1988-ban a Nemzeti Színházhoz, később az Arizona és a Radnóti Színházhoz szerződött. 1994-2016 között a Katona József Színház társulatának tagja, majd szabadúszó volt. Utoljára 2021-ben a Macskák című musical 1500. előadásában lépett színpadra szerepben, a Madách Színházban.