2022: a Covid-19 járvány még javában velünk van, háború tört ki a szomszédunkban, az áprilisi magyarországi választások után a politikai diskurzus még szélsőségesebbé vált, és talán ez az első év, amikor valóban a saját bőrünkön megéreztük a klímaváltozást.
Tehet-e még bármit a művészet egy ennyire eszkalálódott helyzetben? A 2022. szeptember 1. és 13. között zajló PLACCC 2022 Fesztivál programjai erre tesznek kísérletet, amikor a politikai-társadalmi apátiával szembeállítják a horizontális, közvetlen demokratikus párbeszéd lehetőségét, a klímapánikkal szembe az érzékeken keresztül történő megértést, a poszt-pandémiás traumával szembe pedig az együtt mozdulást.
A magyar, brit, dán, olasz és osztrák művészek projektjei mellett meghívtak egy ukrán és egy belarusz előadást is, amelyekkel közvetlenül kívánunk reagálni az immár fél éve tartó háborús helyzetre.
A Placcc 2022 programjait négy hívószó köré csoportosították: Discuss, Sense, Move, Feel (Beszélgetés, Érzékelés, Mozgás, Érzés).
A brit Kaleider kollektíva Pig c. installációja és Szabó Renáta Híd c. performatív akciója a művészet segítségével, az alkotásokon keresztül kíván teret nyitni a párbeszédnek.
A 2021-ben elindított és több évesre tervezett Sensing the City programot, amely az égető környezeti kérdésekre interdiszciplináris megközelítés eszközével reagál, idén nemzetközi résztvevőkkel rendezik meg: dán, olasz, brit és magyar művészek ötnapos rezidenciaprogram eredményét mutatják meg a fesztivál keretében.
A Juhász Kata Társulat és az osztrák Cie. Two in One Mindennapi cirkuszaink c. helyspecifikus előadása, valamint Mészáros Máté A távolság mechanikája c. részvételi sétája a közös mozgáson keresztül fedezi fel a köztereket, a Meetlab társulat Lézertricikli c. köztéri akciója pedig folyamatos mozgásban lesz a városban.
Végül pedig míg az ukrán Daria Pugachova I will close the sky so you could breathe c. köztéri előadása a háború elől való menekülés művészi feldolgozására tesz kísérletet, addig a belarusz alkotónégyes, Igor Shugaleev, Sergey Shabohin, Alexandra Kononchenko és Marina Dashuk The body your are calling is not available c. produkcióján keresztül zsigerileg érezhetjük át az autoriter rezsim elnyomásának borzalmait.
Részletes program
Kaleider (UK): Pig
Az Exeterből érkező köztéri installáció egy nagyméretű átlátszó malacpersely, amelyet csak bizonyos feltételekkel lehet kinyitni. Az összegyűlt összeg akkor vehető ki belőle, ha körülötte egy olyan közösség formálódik, amelynek tagjai egyértelműen eldöntik, mire szánják a pénzt. A kollektív döntéshozatalra irányuló beszélgetéseket a brit művészek és magyar közreműködők facilitálják. Az installáció az elmúlt években számos európai városban megfordult, és egy online platformon, a Pigzine-en követhetőek vissza az eddigi rendkívül eltérő közösségek interakciói, ahova a budapesti megvalósítás dokumentációja is felkerül majd.
Szabó Renáta (HU): Híd
Szabó Renáta, a MOME mester szakos hallgatója Híd c. durational köztéri akciója, valamint az ahhoz kapcsolódó videóinstalláció egy személyes élethelyzetből, döntési szituációból kiindulva jut el az egyén torzult öndeterminációja és a kollektív magyar tehetetlenség kérdéséhez. A projekt erős gondolati alapjait egy fizikailag megterhelő, repetitív köztéri cselekvés ellenpontozza, illetve egészíti ki szervesen.
(Un)common residency / Sensing the city (DK – IT – UK – HU)
A 2021-ben indított és Bubla Éva művész-aktivista kurátori közreműködésével megvalósuló Sensing the City program idén is művészek és más területről érkező szakemberek párbeszédén keresztül közelíti meg a művészet és a környezeti fenntarthatóság kapcsolatának kérdését. Ez alkalommal három külföldi és egy magyar alkotót hívunk meg Budapestre egy közös művészeti kutatásra és felfedezésre. A Dániából, Olaszországból, Nagy-Britanniából és Magyarországról érkező alkotók egy ötnapos rezidenciaprogam eredményeit osztják meg az érdelődőkkel, amelyek minden esetben releváns szakmai beszélgetésekkel egészülnek ki.
Juhász Kata Társulat (HU) – Cie. Two in One (A): Hétköznapi cirkuszaink
A Hétköznapi cirkuszaink egy többgenerációs, családi előadás. Térspecifikus, hiszen egy szabadtéri edzőpálya „berendezését” használja, és nyitott abban az értelemben, hogy a koreográfiai kompozíció „hellyel kínálja” az aktív nézőket is.
Noha a különböző korosztályokhoz tartozó előadók „profik” – van köztük táncos, akrobata, parkouros – a közös akcióhoz való csatlakozás nem igényel akrobatikus képességeket, viszont határozottan érdemes megtenni akár gyerekként, akár felnőttként.
Mészáros Máté (HU): A távolság mechanikája
Az eredeti produkcióban a statikus és dinamikus testek térben való elhelyezése és mozgatása, valamint a testek között keletkező távolság vizsgálata állt a középpontban. Az előadás részvételi verziójában az meghatározó mozdulatsorok és konstellációk piktogramokra lettek „lefordítva”: ezeket köztéren, egymástól kényelmes sétatávolságban fekvő pontokon, házak falán elhelyezett táblákon találhatja meg a közönség, s azokat végre is hajthatja. A Placcc 2022 Fesztivál keretében egy alaklommal a koreográfus, Mészáros Máté vezetésével és instrukcióinak segítségével tehetünk sétát a köztéri piktogramokat követve.
Meetlab (HU): Lézertricikli
A művészet és technológia határán, gyakran köztéren alkotó Meetlab kollektíva ez esetben egy fagylaltos triciklit épített át mobil lézerjáték vetítő állomássá. Az erős lézervetítőkkel felszerelt mobil állomás nagyobb volumenű interaktív fényjáték vetítéseket is lehetővé tesz – mégpedig ez esetben old school számítógépes játékokat játszhatunk a város különböző felületeire kivetítve. Snake, Pacman, Asteroids, Lunar lander, és sok más legendás játék költözik ki az unalmas monitorokról a városi térbe, ahol játszhatunk egyedül vagy egymás ellen e szokatlan játéktérben.
Daria Pugachova (UKR): I will close the sky so you could breathe
Daria Pugachova előadóművész és aktivista műveiben részvételi módszereket alkalmaz, hogy ily módon próbálja meg a művészetet a mindennapi élet részévé tenni. Köztéri alkotásainak ereje a művészi jelenlétben és a közönséggel való közvetlen interakcióban rejlik. Munkáival az adott hely történetét kutatja, hogy emlékeket ébresszen a közösségben, és végül egy lehetséges jövőkép jelenjen meg a nézők előtt. Daria a háború kitörését követően Kijevből Szófiába menekült, ott készítette el és mutatta be első alkalommal köztéri durational előadását – amelynek második helyszíne lesz Budapest.
Igor Shugaleev, Sergey Shabohin, Alexandra Kononchenko, Marina Dashuk (BEL): 375 0908 2334 / the body you are calling is not available
Az előadás az erőszak, a stressz és a félelem elleni küzdelem szellemében, a belaruszok által (tudatosan vagy nem tudatosan) érzett bűntudat leküzdése céljával született. Ha egy újságcikkben olvassuk, egy névtelen áldozat nem más, csupán csak egy hír, az előadó fizikai valója viszont az embert mutatja meg. A cím magába foglalja Belarusz országkódját, az elcsalt elnökválasztás dátumát és a Közigazgatási Törvénykönyv azon cikkének számát, amely alapján 2020 óta több mint negyvenezer belaruszt tartanak börtönben.
A programok pontos időpontja és helyszíne hamarosan megtalálható a ide kattintva.