Jövő nyárig a Szépművészeti Múzeum állandó kiállításának új szekciójában lesz látható a július közepén bezárt, Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa című tárlat egyik fő műve, a Földi gyönyörök kertje-triptichon középső részének legkorábbi, fatáblára készült másolata.
A Szépművészeti Múzeum új kiállításrészben idézi meg Bosch művészi örökségét, amely a múzeum történetének egyik leglátogatottabb kiállításaként zárt, Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa című tárlat két – a bezárást követő, hosszabb időszakra kölcsönadott – műtárgya köré épül. Így továbbra is a múzeumban látható a kiállítás egyik fő műve, Bosch enigmatikus alkotásának, a Földi gyönyörök kertje-triptichon középső részének legkorábbi, fatáblára készült másolata.
A különleges alkotás sokáig magángyűjteményekben rejtőzködött, évtizedek után a budapesti tárlat volt az első alkalom, hogy a nagyközönség is megcsodálhatta. A remekmű 2023 nyaráig látható a Szépművészeti Múzeumban. Szintén a múzeumban marad a Bosch-kiállítás anyagából, az Antwerpenből kölcsönzött, Szent Antal megkísértését ábrázoló festmény, amelyet a kiállítást megelőzően a Szépművészeti Múzeum munkatársai restauráltak.
A múzeum közleménye szerint a Hieronymus Bosch festészetének hatását és az őt övező kultusz kialakulásának időszakát bemutató új szekció a Régi Képtár állandó kiállításának 1250-1600 között készült műveit kiállító teremsorán belül kapott helyet, itt látható majd a két műtárgy.
A Földi gyönyörök kertje-triptichon középső részének legkorábbi, fatáblára készült másolatát, a svájci Galerie De Jonckheere jóvoltából, további egy évre adta kölcsön a tulajdonosa, az Antwerpenben őrzött (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten), Szent Antal megkísértését ábrázoló festmény pedig öt évig marad Budapesten. A két műalkotást a Szépművészeti Múzeum korabeli németalföldi műveivel együtt állítják ki.
„A 15-16. század fordulóján, Németalföldön alkotó Hieronymus Bosch a festészet történetének egyik legeredetibb, emblematikus és kifejezetten rejtélyes életművét hozta létre. Különleges univerzumának egyedi látványvilágával a mai napig lehetetlen betelni – s ma sincs teljeskörűen elfogadott válasz arra, hogy honnan, miből erednek és pontosan mit jelentenek hol humoros, hol hátborzongató képzeletbeli lényei és látomásos jelenetei” – írták a közleményben.
Legnagyobb hatású művei között tartják számon a Földi gyönyörök kertje triptichont (Madrid, Museo Nacional del Prado) és a Szent Antal-triptichont (Lisszabon, Museu Nacional de Arte Antiga).
A kiállításon látható, fatáblára festett Földi gyönyörök kertje részletgazdag kivitelezése és harmonikus színvilága alapján egyértelmű, hogy ezt, a fennmaradt táblaképkópiák között a legkorábbi másolatot, rendkívül jól képzett mester készítette, aki igyekezett hűségesen követni az eredeti mű minden egyes részletét. Bosch Szent Antal-triptichonjának a középső táblája, mely a szent megkísértését ábrázolja, egyfajta képi „bestseller” lehetett a 16. században: megközelítőleg negyvenegy kópiája maradt fenn, amelyek közül tizenkettő a középkép hű másolata. Ilyen az egyik legkvalitásosabb példányként számontartott, a kiállításon látható antwerpeni táblakép, mely néhány apró részlettől eltekintve pontosan követi az eredeti alkotás kompozícióját.
Az idén áprilisban nyílt Bosch-tárlat a múzeum történetének második leglátogatottabb kiállításaként zárt, három hónap alatt több mint negyedmillió látogató tekintette meg. A kiállítás nemcsak az első átfogó Bosch-tárlat volt Közép-Európában, de a teljes nemzetközi múzeumi világot tekintve is az elmúlt fél évszázad egyik legjelentősebb Bosch-bemutatójaként tartják számon.