A Pannon Filharmonikusok Refrén címmel hirdette meg 2022/2023-as évadát. Az ismét kreatív címet kapó művészeti évad nem kisebbre vállalkozik, mint amire egy jó vers vagy dal refrénje: a komolyzenét kívánja beletapasztani a fülünkbe, hogy a nem mindennapi mindennapokon mintegy kapaszkodóként hordozzuk tovább.
A zenekar húsz éve hoz el ízelítőt az évadából Budapestre, már a hivatalos megnyitó előtt koncertet adott 2005 februárjában a Müpában, és azóta is sikeres bérletsorozattal van jelen a fővárosban. Immár két éve a bécsi Musikvereinban is megismerhetik a pécsi minőséget, melyben többek között Alissa Margulis, Sung-Won Yang, Olli Mustonen, Antoine Tamestit, Eri Nakamura, Andrij Jurkevics hozza a nemzetközi szólamot.
A Pannon Filharmonikusok refrénnek szánt koncertjeire nem lehet fütyülni, figyelmen kívül hagyni. A minőségi munkát hűen tükröző évadkönyvben mazsolázó zenebarátoknak rendre megakad a szeme a következőn, aztán a következőn. A nemzetközi zenei élet prominensei fordulnak meg a Kodály Központban, és mondhatnánk, hogy a zenekar is kilép a hagyományos keretei közül, de valójában a Pannon Filharmonikusoknak nincsenek határai: huszadik bérletes évadát indítja Budapesten, a második évadban van jelen a bécsi Musikverein Musik der Meister sorozatában, és folytatja sokéves hagyománnyal bíró eszéki karácsonyi hangversenyét.
Mindeközben Pécsett pezsgő nemzetközi műhelyt épített, ahova érdemes ellátogatni. Az idei évad különleges finomsága, hogy a világon elsőként a zenekar teljes vonóskarán speciális hangszerfejlesztés történt, így a minőségi hangzás a hangszerek fejlődésével egy újabb szintet lépett a pécsi együttesnél Várdai István csellóművész és Tóth Károly hangszerész mester magyar szabadalmának köszönhetően.
„Fantasztikus csapatszellemben dolgozó együttes, és azért lehet, hogy beérünk a célba, mert jól kiegészítik egymást a tagok. A PFZ nagyon jól tud és szeret dolgozni. Az a sikerének az az origója, hogy nem csökken a hivatástudata. A színpadon levő energia az, ami számít: Pannon Filharmonikusok nagyon jó zenekar lett, méltó helye van a Musikverein színpadán.” − Bogányi Tibor 11 éve a vezető karmestere.
A Refrén évad nem csupán koncertek sora, hanem akár egy valódi vers, rejtett mondanivalót hordoz. A Zene világnapján Alissa Margulis hegedűemlékezését hallhatjuk, aki a férjét covid fertőzésben veszítette el. Október végén J. S. Bach A fúga művészetét az a Cristian Mandeal vezényli, aki annak idején a nagyzenekarra hangszerelt Bach-mű ősbemutatóját dirigálta. A halottak napi koncertet Pál Feri atya bátorító előadása előzi meg. Novemberben Pécsről és Budapestről is kulturális kirándulást szervez a zenekar partnere az együttes bécsi koncertjére, melyen a Bruckner-előadásairól is ismert PFZ az osztrák szerző III. szimfóniáját mutatja be a zene fővárosában, Bogányi Tibor vezényletével. Az est szólistája Clara Dent-Bogányi lesz Richard Strauss Oboaversenyével.
Eötvös Péter ismét a pécsi zenekar elé áll, hogy az előzetesen online stream segítségével bemutatott, a zenekar számára írt kompozíció, a Szirének éneke élő pécsi ősbemutatójára kerüljön sor. Eötvös Bartók Béla ritkán játszott, de a válságkorszakban legfontosabb üzenetet hordozó művét is dirigálja: a tiszta forráshoz visszavezető Cantata profana hangzik el. Bogányi Tibor Olli Mustonennel Grieg a-moll zongoraversenyének és Dohnányi Ernő II. szimfóniájának előadására készül. A szimfónia az ostrom alatt álló Budapesten íródott, de ennek ellenére fényes és reményt adó hangvételű alkotás. A pécsi együttes januári budapesti koncertje bevételével A Szívbeteg Gyermekek Védelmében Alapítványt támogatja.
„Az idő elhívott bennünket arra, hogy végig gondoljuk, hogy az életünkben mik a fontos dolgok, amelyektől nem akarunk elválni: a zene, a zenekar és azok az értékek, amiket képvisel. Most indul a 20. évadunk a fővárosban. Húsz éve fiatalok voltunk, erős karakterrel bejelentkeztünk, hogy szeretnénk felrúgni a hazai status quot, és nem fővárosi együttesként kívánunk figyelemre érdemes megjelenést nyújtani Budapesten.
A PFZ országos szerepet vállaló együttessé vált, fontos nemzetközi jelenléttel. Sikeresek lettünk, nem csak a közönség, hanem a szakma szemében is.
A mindig újra törekvő, innovatív zenekarunk a gazdag művészeti tartalmon túl az idei évadot különleges fejlesztéssel indítja: az együttes az első szimfonikus zenekar a világon, amely Várdai István pécsi születésű csellóművész és Tóth Károly hangszerészmester magyar világszabadalmával vonós hangszerparkfejlesztést vitt véghez. Mindenképpen érdemes meghallgatni.” − tért ki Horváth Zsolt, a zenekar igazgatója.
A Müpa és a zenekar sok évre visszanyúló bel canto együttműködésének keretén belül megvalósuló estre februárban kerül sor a Müpában és a Kodály Központban is, olyan sztárokkal, mint Lidia Fridman, Lawrence Brownlee és Gyungmin Gwon. Az est dirigense Nicolas Nägele. Februárban a Budapesti Fesztiválzenekar és a Müpa maratonsorozatában találkozhatunk ismét a Pannon Filharmonikusokkal: Prokofjev első szimfóniáját és első zongoraversenyét játsszák a pécsiek Balog József zongoraművésszel, Vass András vezényletével. A fővárosi szakmai műhelyekkel való együttműködés kibővül: a Budapest Concerto művészeti vezetője, Keller András idén első ízben dirigálja a zenekart, míg Varga Gilbert a Zeneakadémia hallgatóiból álló együttest a Kodály Központ színpadán mutatja be a pécsi közönségnek.
„A Müpa és a Pannon Filharmonikusok barátsága, kapcsolata bizonyítja azt, hogy milyen közel van Pécs Budapesthez. A zenekar által magas művészeti színvonalan végzett munka méltó módon képviseli Pécs városát a nemzetközi szcénában és a fesztiválokon is.
A Pannon Filharmonikusok volt az első szimfonikus zenekar, ami a Müpában – még annak hivatalos megnyitója előtt – elindította bérletsorozatát. A zenekar a Budapesti Fesztiválzenekarral közösen évente megrendezett maraton-sorozatunk állandó résztvevője, és 2017-től zajlik bel canto együttműködésünk is, melyben Puccini Lidércek című művének bemutatója a Pécsi Balettel is közös munkát eredményezett.
A közös munkának köszönhető az is, hogy a Müpa 2005-ös megnyitása után 2010-ben felépülhetett az ország második hangversenyterme, a Kodály Központ. Fantasztikus ereje van a magyar kultúrának, ezért azt kívánom, hogy legyen még több ilyen koncertterme az országnak. 2018-ban Lickl-díjat kaptam a zenekartól, amit ezúton is köszönök, és bízom abban, hogy régi jó barátként összekapaszkodva és egymást támogatva a most tapasztalható nehézségeken is tovább fogunk jutni.” − mondta Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója.
A tavasz büszkesége az a Bartók-portré, melyen Baráti Kristóf és a Pannon Filharmonikusok Bartók Béla összes hegedűre és zenekarra íródott művét, mindkét rapszódiáját és hegedűversenyét egy estén eljátssza. A heroikus művészeti vállalkozás kísérletet tesz a páratlan zeneszerző sokrétű művészetének árnyalt bemutatására. Az évad végéhez közeledve Andrij Jurkevics ukrán karmester az élet diadalát hirdeti Richard Strauss és Mahler kompozíciót segítségül hívva, a világelsők között fellépő szopránnal, Eri Nakamurával. A Refrén évadot Hontvári Gábor vezényletével Xavier de Maistre hárfajátéka zárja.
A Pannon Filharmonikusok számos ünnepi koncertet ad. Karácsonykor a Pannon Filharmonikusok Fesztiválkórusa lép fel kaleidoszkóphoz hasonló színes programjával a Pécsi Bazilikában és az eszéki Szent Péter Bazilikában Howard Williams vezényletével. A meglepetés Újévi koncert után februárban Frank Sinatra crossover estre kerül sor Valentin-nap alkalmából, Vass András vezényletével, a húsvéti ünnepi koncerten pedig Haydn A teremtés oratóriuma csendül fel. A május végi Magyar klasszikus zene napján Ligeti munkásságára emlékezik az együttes Kelemen Barnabás hegedűművész és Ajtony Csaba karmester közreműködésével. Érdemes Pécsre utazni a péntek esti Flört koncertekre is, melyeken többek között Rost Andrea születésnapi koncertjét vagy Hamar Zsolt szcenizált Szentivánéji álom előadását élvezheti a közönség.
„Pécs kultúrájára gondolva az ember beleszédül az évszázadokba. A Pannon Filharmonikusok az egyetemes magyar művészeti élet zászlóshajója. Progresszív együttes a pécsi zenekar, a művészetükben az ember nem keresi az olyan megkülönböztető jelzőket, mint a „vidéki”. A munkájuk azt a színvonalat és értéket képviseli, amelyben nincs értelme különbséget tenni a földrajzi helyszínek között. A zenei palettán elfoglalt helyében nincs helye a szerénységnek.
Döntéshozóként feladatunk, hogy a komolyzenei finanszírozásának radikálisan javuló helyzete a vidéki együtteseket is elérje, érdemes újragondolni és bepótolni az elmaradásokat.
Azt kívánom, hogy morális örökmozgóként a létezésben találják meg azokat az erkölcsi pontokat, amelyek segítik az emelkedett életet, döntéshozóként pedig a morális örökmozgásban megtaláljuk annak a módját, hogy az egyetemes kultúra zászlóshajói méltó körülmények között tudjanak dolgozni.” − méltatta a zenekart Pataki András, művészetért és közösségi művelődésért felelős helyettes államtitkár.
A Kodály Központban a kismamáktól a kirepülő fiatalokig minden korosztálynak és a rászorulóknak is igényes programot kínál az együttes. A legfrissebb különlegesség a Mathias Corvinus Collegiummal közösen szervezett nyílt vitaest fiataloknak Könnyűzene versus komolyzene címmel, melyen Beck Zoli, a 30Y frontembere is a döntnökök között szerepel, míg Bősze Ádám humoros, de nem április tréfának szánt leleplező zenés estjére április 1-jén kerül, Megmérgezték Amadeust? címmel.
A 6–18 éves gyerekek a zenekar budapesti és pécsi felnőttbérletes koncertjeire díjmentesen léphetnek be. Egyedülálló figyelmességként a pécsi szombati bérletes koncertek idején az együttes partnere, az Öko-Kuckó zenei témájú kézműves kreatív játszóházban játszik a kicsikkel, amíg a felnőttek a koncertet élvezik.
A Pannon Filharmonikusok megvalósítja Kodály és Bartók szellemiségét. Minőségi zenét kínál mindenkinek, támogatja a magyar zeneművészet kimagasló alkotóit és előadóit, és a nemzetközi művészeti pezsgésbe és szintre emeli a nemzeti kultúrát immár huszadik éve.
A Pannon Filharmonikusok 2022/2023-as évadának kiemelt támogatója a Pannon Hőerőmű Zrt., a Veolia csoport tagja.