• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Hallomások Intermezzo Címlap

Mozart és Beethoven tökéletes(nek látszó) világa

Szerző: Szatmári Róbert2022. október 26.
Facebook Twitter E-mail
Keller András és a Pannon Filharmonikusok - fotó: Dékány Zsolt / PFZ
Keller András és a Pannon Filharmonikusok - fotó: Dékány Zsolt / PFZ

Mozart és Beethoven az egyetemes kultúra olyan tartóoszlopai, amelyek nélkül nehéz lenne értelmezni létezésünket. Kijelölt cölöpök, amelyek viszonyítási pontként léteznek és Shakespeare-hez hasonlóan, alkotásaik ugyanúgy kimerítik a „teremtés felét“, csak épp a zenetörténetet véve alapul. A Pannon Filharmonikusok Landliebe című koncertje, ezúttal nem  az osztrák vagy bajor Alpokból származó tejtermékeket, hanem a műsorfüzet tanúsága szerint, a vidéki élet iránti szeretetet és tiszteletet hivatott bemutatni. 

Klasszikus felépítésű, a bécsi klasszikát idéző koncertre indultam Pécsre október 13-án kora délután. Őszi időjárás, kellemes meleg, a falevelek épp hogy csak hullanak, a sárgás-zöldes színek azonban már mindent uralnak. 

Az évszak még nem teljesedett ki, csupán jelzi, hogy hamarosan magával ragad minket az a tipikusan melankolikus, ugyanakkor felemelő érzés, amolyan filozófiai gondolkodásra késztető belső hang, amit az ősz idéz elő bennünk. Beethoven.

Szerencsére nem egyedül utazom, az M6-oson az autózót önkéntelenül is elérő konstans magányt könnyen száműzöm. Beszélgetünk, szóba kerül mindenféle: család, barátok és persze az élet értelme, valamint a világegyetem tágulása, majd szűkülése. Beleborzongunk, majd nevetünk. Hallgatunk egy kis zenét, nem komolyat, hanem olyat, amiben van dob meg basszus. Mozart.

Igen, minderre képes a bécsi klasszika. Mozart és Beethoven zenéje, bár máshogy, de egyszerre hordozzák magukban az isteni rendet és az emberi lélek eme rendre való törekvését. Beethoven szigorúbb, Mozart játékosabb. Mozart mintha nem venné tudomásul, hogy az élet véges, isteníti az embert, csak úgy sugárzik belőle az életöröm, helyesebben az élet mélységeinek minél intenzívebb megtapasztalása. 

Keller András és a Pannon Filharmonikusok - fotó: Dékány Zsolt / PFZ
Keller András és a Pannon Filharmonikusok – fotó: Dékány Zsolt / PFZ

Az est karmestere, Keller András energikusan, gyors tempóval indítja a kezdő darabot, Mozart A színigazgató nyitányát. Elképesztő lendület vezeti végig a Kodály Központ közönségét az első hangtól az utolsóig. Keller nem finomkodik. Tudja, hogy nincs rá szüksége, hiszen a Pannon Filharmonikusok tökéletesen képzett és precízen együttszóló vonóskara leheletfinoman és érzékenyen, a mozarti éthosz pontos értelmezésével kelti életre a hangokat. A dirigens és a zenekar közötti kémia már az első pillanattól kezdve érezhető, mindkét fél örül, hogy együtt zenélhet a másikkal.

Keller ráadásul anyanyelvi szinten beszéli mind Mozartot, mind Beethovent. Értelmez, nagyobb vonalakat, kontúrokat rajzol. A zongoraverseny (Esz-dúr, K. 271) alatt Berecz Mihály játéka finoman beleolvad a zenekari szövetbe. A harmónia kertjében járunk, épp egy lugasban időzünk és finom nedűt kortyolgatunk, nem igazából törődünk mindazzal, ami a koncertterem falain kívül létezik. Azzal, ami a kerten kívül létezik.

Beethoven kertje egy kicsit más. Erősebben megrajzolt vonalak, az édent egy erődítmény veszi körül. Ezt a kertet itt és most bizony félteni kell, Beethoven szigorú szeme, könyörtelen tekintete megállás nélkül figyelmeztet minket arra, hogy állandó erőfeszítések nélkül nem érhető el (ha egyáltalán elérhető) a hőn áhított ideális, tökéletes(nek látszó) világ, ahol minden ember egyenlő.

Keller András, Berecz Mihály és a Pannon Filharmonikusok - fotó: Dékány Zsolt / PFZ
Keller András, Berecz Mihály és a Pannon Filharmonikusok – fotó: Dékány Zsolt / PFZ

A VI. (Pastorale-) szimfóniája némiképp lazít ezen az állandó készenlét-érzésen, lelkiállapoton, szusszanhatunk egyet. Hiába jön a vihar, most ezúttal a tornádótól megmentenek az istenek. Még egy darabig. Felkészül a VII. szimfónia.

A Pannon Filharmonikusok végig felszabadultan játszott: laza, örömteli zene áradt a színpadról, a Kodály Központban már megszokottnak számító kiváló hangzásban.

Keller András vezetésével az együttes megmutatta, hogy egyáltalán nem idejétmúlt hagyományos felépítésű koncertprogrammal és a sokak szerint már elcsépelt Mozarttal és Beethovennel kiállni a közönség elé. Olyan ez, mint mindennapos igényünk arra, hogy lássuk a tengert és megmártózzunk benne. Hiszen a víz az élet kiindulópontja.

mozart zene beethoven pannon filharmonikusok keller andrás pécs
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésElhunyt Tompa Klára
Következő bejegyzés Natasa Stork became best actress in New York

Ajánlott Bejegyzések

Polgár Judit nemzetközi sakknagymester és Havadtőy Sámuel, Yoko Ono képzőművész egykori élettársa performansza - fehér mezőkön fehér bábukkal játszanak egy sakkpartit - a Magyar Nemzeti Múzeum A háborúnak vége! Ha akarod - Tribute to Yoko Ono című kamarakiállításán forrás: MTI/Lakatos Péter
Intermezzo

Polgár Judit sakkozott Yoko Ono egyik műalkotásával

2023. február 5.3 perc olvasás
Verdi szobája a villájában kialakított múzeumban - forrás: a Villa Verdi honlapja
Intermezzo

Az olasz operaházak gyűjtenek Verdi villájának megvásárlására

2023. február 5.2 perc olvasás
Jürgen Flimm
Intermezzo

Elhunyt Jürgen Flimm rendező

2023. február 5.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.