December 3-án mutatta be Csajkovszkij ritkán hallható monumentális színpadi művét, Az orléans-i szüzet a Rajnai Német Opera. A darabot Halász Péter, a teátrum állandó karmestere vezényelte.
A premier egyedülállónak számít a düsseldorfi operaház történetében, ugyanis először mutatták be Csajkovszkij négyfelvonásos darabját. A francia grand opera stílusában komponált, erőteljes hangzású mű Friedrich Schiller azonos című drámája alapján készült.
Az orosz operát Elisabeth Stöppler állította színpadra, melyben főhősnő a harc, a szerelem és a korabeli normák között keresi útját a háború ideje alatt.
„Ki az a fiatal nő, aki Isten hívására harcba indul az ostrom ellen, és ikonná válik? Mi mozgatja ezt a harcost, hogy a véres háború közepette radikálisan a békének szentelje magát?”
– tette fel a kérdéseket az orléans-i szűz alakjáról Elisabeth Stöppler rendező.
Johanna története egy templomban bontakozik ki, aki a harci elszántság és a kitartás példaképévé válik, majd Lionel iránti szerelme révén valami egészen másra is példát mutat: az emberségre és az empátiára, még az ellenséggel szemben is.
„Ily módon szembeszáll a királyával, és egyfajta védőszentté válik a nép számára, amely iránt felelősséget érez. Ezzel Johanna – akárcsak a történelmi Jeanne d’Arc – megosztja azt a példaszerű társadalmat, amelyet az előadásban bemutatunk” – magyarázta a rendező.
A címszerepben Maria Kataeva debütált olyan énekesek oldalán, mint Sami Luttinen (Thibaut d’Arc), Aleksandr Nesterenko (Raimond), Sergej Khomov (König Karl VII.), Luiza Fatyol (Agnes Sorel), Evez Abdulla (Dunois) és Richard Šveda (Lionel). Az előadás további közreműködői a Düsseldorfi Szimfonikusok és a Rajnai Német Opera Kórusa.
Halász Péter a Rajnai Német Opera állandó karmestere a 2021/22-es évadtól, eddig többek között Mozart Varázsfuvoláját, Humperdinck Jancsi és Juliskáját, illetve Bizet Carmenjét vezényelte az operaházban. A 2022/23-as szezonban Az orléans-i szűz mellett olyan művek szólalnak meg a pálcája alatt, mint az Adriana Lecouvreur Cileától, A szerelmi bájital Donizettitől vagy A denevér Johann Strausstól.
Halász Péter német nyelvű ismertetője a darabról ide kattintva érhető el podcast formájában, a Frankfurter Allgemeine Zeitung kritikája pedig itt olvasható.