• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene Címlap

„Elmélyült elemzés és sok próba” – beszélgetés Perényi Miklóssal

Szerző: Szatmári Róbert2023. január 19.
Facebook Twitter E-mail
Perényi Miklós – fotó: Csibi Szilvia

Szívesen járja a természetet és előszeretettel olvas verseket, miközben nemrég töltötte be a 75. életévét. A Nemzet Művésze címmel kitüntetett kétszeres Kossuth- és Prima Primissima-díjas Perényi Miklós csellóművésszel a jeles évforduló kapcsán beszélgettünk zenei inspirációkról, a tanítás öröméről, a zeneszerzői alkotófolyamatról és arról, hogy miért kell állandóan kutatni az adott zenemű legmélyebb összefüggéseit.

– Mivel tölti a mindennapjait?

– Nagyon sokat járom a természetet, ez tölt fel igazán. Már nagyon régóta megfigyelem, hogyan változik fokozatosan a növény- és állatvilág körülöttünk, főleg a tavasz kezdetén, sarjadáskor. Azt tapasztalom, hogy sok minden, így például több rovarfaj is eltűnt az elmúlt években, évtizedekben. Gyengédebben kellene bánni mindazzal, ami körülvesz minket. Ha olvasok, leginkább verseket, de érdekel a technika is. Mostanában egyre inkább igénylem a csendet. 

– Gyakran mondják önről, hogy halk szavú ember. Igaz ez?

– Nem feltétlenül, ez mindig attól függ, hogy ki kérdez vagy, hogy épp milyen témáról van szó. Inkább úgy fogalmaznék, hogy nem szeretem magam reklámozni, soha nem kerestem azokat a lehetőségeket, amikor szerepelhetek. Más dolgok érdekelnek.

– Mik foglalkoztatják?

– A világ, ami minket körülvesz és benne természetesen a zene. 

– Ez azt is jelenti, hogy napi szinten követi a közéleti, akár politikai eseményeket is?

– 11 éves korom óta úton vagyok, számos országban jártam és sok tapasztalatot szereztem a különböző kultúrákról, életkörülményekről és társadalmakról. Összességében hálás vagyok, hogy békében élhetek és remélem, hogy ez így is marad. 

Perényi Miklós - fotó: Felvégi Andrea
Perényi Miklós – fotó: Felvégi Andrea

– Más érzésekkel veszi ma a kezébe a csellót, mint akár 30 vagy 50 évvel ezelőtt?

– A felgyorsult világ a hangszeres játékra, illetve a vele szemben támasztott követelményekre is hatással van. A zenei pályafutást manapság sokan hasonlítják az élsporthoz, ami nincs messze a valóságtól, hiszen a zenében is egyre nagyobb a technikai tudás és a pontosság szerepe, de számomra a lényeg mégiscsak az, hogy mennyire tudjuk megszólaltatni a zenemű lényegét, és milyen mélységekig tudjuk megmutatni egy adott darab tartalmát. Egy előadás során minden művész a saját egyéniségéből kiindulva mást emel ki, mást ad hozzá egy darabhoz. Ez egy nagyon kényes egyensúly, hiszen az aránytévesztés mindent boríthat. A minőségi interpretációhoz érzékeny belső hallásra van szükség.

– Hogyan lehet egyszerre magabiztos technikai tudással, ugyanakkor a mű igazi üzenetét megmutatva játszani?

– A legfontosabb az, hogy szánjunk időt a darab megismerésére, megértésére. Én igyekszem a lehető legtöbb időt azzal tölteni, hogy megismerjem az alkotást, de azt is tudom, hogy olyan szintű az információk és tennivalók sokasága a világon, hogy ez manapság nem könnyű feladat. Elmélyült elemzés és sok próba, ez a kettő kell egy jó koncerthez.

– A mai napig rendszeresen tanít. Mi motiválja?

– Számomra a tanítás igazi örömforrás. Ilyenkor az idő szorítása nélkül közelítek a zenéhez. A tanítási folyamat alatt, a legjobb pillanatokban, fel-felsejlik a darab legbelsőbb rétege, betekintést nyerhetünk a mű keletkezési körülményeibe is. Az sem baj, ha szerényebb képességű diákokkal találkozom, mert ilyenkor is sarkallhatjuk őket arra, hogy felfedezzék magukban a képességeiket. Ha pedig kimagasló tehetségekkel állok szemben, az lelkesítőleg hat, de meg kell találnom azokat a módszereket, eszközöket, amelyekkel igazán segíteni tudok.

Perényi Miklós - fotó: Erdős Dénes
Perényi Miklós – fotó: Erdős Dénes

– A koncertek és a tanítás mellett zeneszerzéssel is foglalkozik. Ez mára a főtevékenységévé vált?

– Az aktív zenélés és a zeneszerzés szerves részét képezik az életemnek: amikor épp leteszem a hangszert, akkor komponálok.  Jól kiegészíti egymást a két tevékenység, ugyanis ilyenkor az agy más-más területeit használhatom. Eötvös Péter a mai napig sokat segít nekem azzal, hogy meghallgatja a műveimet és időnként hasznos tanácsokat ad.

– Beszéljünk most kicsit az ön mestereiről, például Pablo Casalsról…

– Sokat tanultam tőle. Ő segített abban, hogy kimozduljak a komfortzónámból. Erre akkor nagy szükségem volt. Emellett nagyobb és számomra új zenei összefüggéseket mutatott meg, és tőle tanultam meg az énekhang fontosságának szerepét is a hangszerjátékban. Ezt én magam is alkalmazom a diákjaimnál.

– Mikor hallhatjuk legközelebb? 

– Három komoly feladatom is van a közeljövőben. Március végén Ligeti Csellóversenyét adom elő a Budapesti Fesztiválzenekarral. Áprilisban Farkas Ferenc darabokat játszom a Budapesti Vonósokkal, szeptember végén pedig a Concerto Budapesttel Bartók Brácsaversenyét játsszuk majd a saját cselló-alkalmazásomban. 

zeneakadémia interjú cselló perényi miklós
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzés16. alkalommal rendezik meg a Jazz Showcase-t a Müpában
Következő bejegyzés Káel Csaba: „A szokásosnál hosszabb nyári szünetre készülünk” 

Ajánlott Bejegyzések

Polgár Judit nemzetközi sakknagymester és Havadtőy Sámuel, Yoko Ono képzőművész egykori élettársa performansza - fehér mezőkön fehér bábukkal játszanak egy sakkpartit - a Magyar Nemzeti Múzeum A háborúnak vége! Ha akarod - Tribute to Yoko Ono című kamarakiállításán forrás: MTI/Lakatos Péter
Intermezzo

Polgár Judit sakkozott Yoko Ono egyik műalkotásával

2023. február 5.3 perc olvasás
Verdi szobája a villájában kialakított múzeumban - forrás: a Villa Verdi honlapja
Intermezzo

Az olasz operaházak gyűjtenek Verdi villájának megvásárlására

2023. február 5.2 perc olvasás
Oláh Krisztián - fotó: Hegyi Júlia Lily
Magyar Zene Háza

Oláh Krisztián: „Merjek gátlás nélkül, ösztönösen improvizálni”

2023. február 5.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.