A február 23-án nyíló Lián című kiállítás a mester és tanítványok liánszerűen egymásba fonódó kapcsolatát mutatja be a a Magyar Képzőművészeti Egyetem Barcsay Termében.
A tárlat nem művészettörténeti, vagy egyetemtörténeti tárlat, hiszen csupán néhány érdekes mester-tanítvány szálon vezeti végig a látogatókat, azonban a kiállított alkotások bizonyítják, hogy a Magyar Képzőművészeti Egyetem a mindenkori kortárs képzőművészet erős pillére – idézi az egyetem közleménye É. Kiss Piroskát, a tárlat kurátorát. A Lián című kiállítást megalapozó kutatásokat a Képzőművészeti Egyetem levéltári archívumában kezdték meg Fehér Virág és Fábián Luca művészetelmélet szakos hallgatókkal együttműködve. A munka során tanulmányozták a fellelhető szakirodalmat, életrajzokat, katalógusokat, a korabeli szöveges és vizuális forrásokat, majd ezeket a mester-tanítvány kapcsolatokat személyes interjúkkal egészítették ki.
A Képzőművészeti Egyetemen a kezdetektől működött a festő- és szobrászképzés, amelynek történetében, az intézményt érintő történelmi-, politikai-, szerkezeti változások ellenére sikerült olyan jelentős mester-tanítvány szálakat találni, mint a Székely Bertalantól Vaszary Jánoson, Hincz Gyulán, Maurer Dórán, Chilf Márián, Hámori Anettig húzódó szál, vagy a Bernáth Auréltől Klimó Károlyig, Radák Eszterig, Udvardy Emeséig tartó ág. A szobrászoknál a Stróbl Alajos-Bory Jenő-Szabó Iván-Körösényi Tamás-vonalat, valamint a Radnai Béla-, Kisfaludi Srobl Zsigmond-, Somogyi József-, Kő Pál-, Rabóczky Judit-szálakat vitték végig.
A Magyar Képzőművészeti Egyetemen a grafika oktatás fonala jóval töredezettebb. A grafikát önálló művészeti alkotásként középpontba állító képzést Olgyai Viktor teremtette meg, munkáját tanítványa, Varga Nándor Lajos folytatta. Bortnyik Sándor vezetésével 1949-ben került át az Iparművészeti Főiskoláról a Képzőművészeti Főiskolára Hincz Gyula, Kádár György, Koffán Károly és Konecsni György. Az új tanszék vezetését Ék Sándorra bízták. Azóta a képgrafika és a tervezőgrafika területén is folyamatos a magas színvonalú képzés, olyan sűrűn kereszteződő, de jól követhető mester-tanítvány láncolatokkal, mint Raszler Károly, Szurcsik József, Eszik Alajos, Madácsy István, Dobó Bianka, vagy a tervezőgrafika területén Zelenák Crescencia, Molnár Kálmán, Felsmann Tamás és Lelkes László.
Az alakrajz és anatómia oktatása a kezdetektől meghatározó eleme a Képzőművészeti Egyetem művészképzésének, de az anatómia tanszéken folyó alkotómunka nem írható le a hagyományos mester-tanítvány láncolatokkal. A ma már világhírű művészeti anatómia képzést Barcsay Jenő alapította, munkáját a tanszéken Patay László és Kiss Tibor folytatta.
Kollégáik, utódaik munkáját a Lián című kiállításon a perkátai ásatás során feltárt emberi maradványok arcrekonstrukciós rajzai mutatják be. A Kőnig Frigyes vezette program munkájában oktatók és hallgatók is részt vettek. A Lián kiállítás minden művészt egy-egy munkáján keresztül mutat be, a látogatók a neveknél szereplő QR-kód segítségével bővebb anyagot is találnak az adott művészről és életművéről.
A tárlat műtárgyai a Képzőművészeti Egyetem saját gyűjteményéből és a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből származnak, továbbá művészek, leszármazottak és hagyatékgondozó intézmények kölcsönözték a bemutatóra. Az egy hónapon át, március 23-ig látható kiállítás grafikai munkáit Hurai Adél tervezőgrafika hallgató végezte.