A londoni Courtauld Gallery közel 30 olyan műalkotást állít ki júniustól, amelyeket korábban Sandro Botticelli vagy Auguste Rodin munkáinak hittek, azóta azonban bebizonyosodott, hogy hamisítványok – számolt be a Hyperallergic.
Azt Art and Artifice – Művészet és Műviség című kiállításán szobrok és más munkák mellett 25 rajz és hét festmény látható majd, melyekről már bebizonyosodott, hogy hamisítványok. A közismerten hamis műveket tanulmányozásra adományozták a Courtauld Institute of Art művészettörténeti és restaurátor részlegének, de olyan alkotások is akadtak, amelyekről csak a jóhiszemű ajándékozást követően derült ki, hogy nem attól származnak, akitől hitték. Ezek esetében általában a művek alaposabb vizsgálata vagy a provenancia ellenőrzése fedte fel a valóságot.
A műtárgyhamisítás nem számít modern találmánynak. Id. Pieter Bruegel munkáinak másolatai már röviddel 1569-ben bekövetkezett halála után megjelentek – az egyik a tárlaton is megtekinthető – áll a múzeum tájékoztatójában. A moderkori hamisítványokra is találunk példát a kiállításon. Az egyik látványos példa A szűz és a gyermek című festmény, amelyet egykor Botticellónak tulajdonítottak, azonban a hamisítót lebuktatta, hogy Szűz Mária túlságosan hasonlított egy 1930-as évekbeli filmsztárra.
Később egyes hamisítók maguk is ismert személyekké váltak: a Courtauld egyik professzora egy olyan élethű Han van Meegeren-képpel tért haza a II. világháborúból, hogy a hollandok azt hitték a műkincseik Németországba vitték a nácik. Meegerent kollaboránsként bíróság elé állították, ahol azért kellett felelnie, miért adott el műkincseket az ellenségnek. A festőnek itt azt kellett bizonyítania, hogy Vermeerek-másolatokat adott el a náci elitnek, nem valódi képeket.
A tárgyaláson a festő maga árulta el, hogy bakelitet kevert az olajfestékhez, ezzel sikerült imitálnia az ilyen korú festék textúráját és az állagát. Ráadásul az anyagelemzésének ebben a korai stádiumában ez alig volt kimutatható. A másolat olyan jól sikerült, hogy igazát bizonyítandó Meegeren nyilvánosan festett meg egy Vermeer képet újságírók és a bíróság kijelölte tanúk jelenlétében. Meegeren azt követően fordult a Vermeer hamisításhoz, hogy a saját művészi karrierje befuccsolt. A kritikusok lehúzták a saját festményeit, ő pedig, hogy bebizonyítsa, tehetséges. Leghíresebb másolata az Emmauszi vacsora Vermeertől.
Az angol hamisító, Eric Hebborn egy rajza is bekerült a kollekcióba. Hebborn azzal borzolja a műgyűjtők kedélyeit, hogy állítása szerint munkáinak mindössze töredéke bukott le hamisítványként. Azt állítja, hogy ezernél is több alkotása kering galériák és intézmények között.
A tárlaton kiállítják azt az 1840-es években készült, John Constable stílusában festett akvarellt, amelyet a művész lánya, Isabel adományozott az intézménynek és amit feltehetőleg Constable egyik fia készített a művész 1837-es halála után.