Július 25-30. között rendezik meg a 33. THEALTER színházi fesztivált Szegeden. Az idén hatnapos rendezvényen klasszikus művek kortárs adaptációit, személyes történeteket, női sorsokat, zenés színházat láthatnak a nézők. De lesznek performanszok és közösségi színházi előadások is. Megismerhetik a társadalom perifériáján élők problémáit, és új formációkkal, fiatalokból szerveződő társulatokkal is találkozhatnak.
Július 25-én a budapesti Katona József Színház Médeia című előadásával indul a fesztivál a Régi Zsinagógában. Bagossy Júlia rendezésében a mitológia modern történetté válik. Médeia egy ma is élő anya és szerelmes nő. Az első nap Bagossy Júlia másik rendezésével zárul. A Freeszfe Egyesület Az üvegbura című előadásában, egy újabb sokoldalú női karaktert emel színpadra Sylvia Plath regénye nyomán.
Két Freeszfe-performanszt is láthatnak a nézők: Kozma Zsófia Rebeka Present Imperfectje a visszautasítás témája köré épül, Fodor Orsolya Johannája pedig a Régi Zsinagóga terére alakítva vizsgálja, milyen volt valójában Jeanne D’Arc.
Az énkeresés és a bátor női karakterek vonalát erősíti a Manna Produkció Anya születik! előadása, ahol humorral nézünk az anyaszerepre, valamint a FÜGE Produkció, a Manna Produkció és a Szentendrei Teátrum közös előadása, a Született: Wágner Emese. Ez utóbbiban Szalontay Tünde, az előadás színésznője, saját örökbefogadásának felismerése után kénytelen újra felépíteni önmagát.
Két rendezéssel érkezik a fesztiválra Fábián Péter: a győri RÉV Színház Jókedvvel, bőséggel előadása szatirikusan visz közel saját kultúránkhoz egy szavalóverseny zsűrijén keresztül. A Háda Fruzsina által előadott – és vele közösen rendezett – Budapest-Záhony pedig megmutatja, mit jelentett egy kislány, egy város, és az oda visszatérő felnőtt színésznő számára a rendszerváltás.
A fiatalokból álló DanteCasino két előadással vesz részt a fesztiválon: a Régi Zsinagóga kertjében Az Ízetlen Paprikáskrumpli című mesejátékukban az Üveghegyen túlra vezetik a közönséget, míg az Osztályfőnöki című előadáson a nézők egy osztályközösség tagijaként beszélnek át jelentős problémákat.
Az idén tíz éves FAQ Színház Bálvány című koncert-színházi előadása közös emlékezés, személyes élményközlés, reflexió a jelenre. Színház és zene másképpen kapcsolódik a Közmunka Színház Zenekatasztrófájában, aminek középpontjában a bohóc archetípusa áll: esendő, tétlen, naiv, tudatos bolond – mi a viszonya hozzánk, a tevékeny emberhez?
Az érvényesülés, a kiállás, a kapcsolódás, a világ megértésének vágyához vezetnek a Tér 12 Kulturális Egyesület, a Sajátszínház-Szívhang Társulat és a Ferencvárosi Pinceszínház-Freeszfe Egyesület előadásai. A Párker Péter címszereplője Youtube-csatornán teszi fel kérdéseit és mondja el gondolatait a világról. A Mindennek ellenére?! színházi workshopon saját és másokért tanúsított kiállásukról gondolkodhatnak a résztvevők, míg a Mirad, egy fiú Boszniából a délszláv háború tereibe emeli be a nézőket, miközben az emberi kapcsolatokra figyel.
Szegedi kezdeményezéseket is láthat a közönség: a Homo Ludens Project Jaj a legyőzötteknek előadása egy Cserna-Szabó András ihlette lakomára invitál. A Kooperáló Színházpedagógiai Alkotótér Szövet Alkotóműhelyének Özönvize a szegedi nagyárvíz személyes történeteit dolgozza fel közösségi színházi formájában, a Metanoia Artopédia A Kert című tárgy-színházi produkciója az ember és természet viszonyáról gondolkodik. A THEALTER művészeti vezetője, Balog József és a Kooperálót irányító Kállai Ákos Színházállítás címmel workshopot tart, amely ingyenes munkabemutatóval zárul.
A fesztivált szervező MASZK Egyesület idén nem kapott működési támogatást, és a meghívottak közül ugyanebbe a helyzetbe került a Homo Ludens Project, a Metanoia Artopédia, az FAQ Színház és a RÉV Színház is. Velük is szolidaritást vállalnak a szervezők, amikor jóval kevesebb pénzből, de a megszokott színvonalon rendezik meg a THEALTER-t.
A Kritikus Szekció Proics Lillával és Jászay Tamással idén is Zoomon jelentkezik délutánonként, és ők ketten fognak napi blogban tudósítani az előadásokról.