Egészen magas értéket, a lehetséges 100-ból 96 pontot és mellé nemzetközi Jó Gyakorlat minősítést is kapott a Zeneakadémia Kodály Intézete által vezetett, a zenei távoktatást segítő Erasmus+ együttműködés a bírálóktól.
Mind a négy szempont esetében maximális vagy közel maximális pontot adtak az Erasmus+ program bírálói a PRESTO mozaikszóval elnevezett (Practices and Resources for Equipping Schools to Teach Music Online) projektre, amelynek fő célja, hogy segítse a zenei távoktatást ének- és szolfézs, valamint hangszeres órákon, továbbá a kórusmunka során. A Tempus Közalapítvány jelezte, hogy a magas pontszám miatt a projekt automatikusan megkapja az Európai Bizottság Oktatási, Audiovizuális és Kulturális Végrehajtó Ügynökségétől a „Good Practice” (Jó Gyakorlat) minősítést.
Az együttműködésben nem kevesebb, mint 750 különféle oktatási anyag készült, amelyek között órarészletek, oktatóvideók, gyakorlóvideók, módszertani jegyzetek és hangfájlok találhatók. Az anyag számos példát bemutat arra, hogy egy adott zenei elem megtanítása különböző életkorú gyerekeknek eltérő módszertani megközelítést igényel online, illetve offline módban. A platform egy korábbi Erasmus+ pályázat eredményeképpen létrejött, és azóta több mint 80 országban használt online tudásközpontban, a Kodály HUB-on kapott helyet, és bárki számára ingyenesen hozzáférhető.
A konzorcium vezetője a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézete volt Dr. Nemes László Norbert igazgató szakmai irányításával. Az együttműködés résztvevői a Caprice Oy (Helsinki, Finnország), a Dublin City University (Dublin, Írország), a National Youth Choir of Scotland (Glasgow, Skócia, Egyesült Királyság), valamint a Sing Ireland (Limerick, Írország). Az elnyert támogatás összege 262 409 eurót tett ki.
A bírálók különösen nagyra értékelték a nemzetközi konzorcium tagjai – elismert finn, ír, skót és magyar zenepedagógusok – között létrejött szakmai összhangot. Mindannyian a kodályi zenepedagógia elhivatott képviselői saját országukban. Kiemelték még a bírálatban az Európai Unió értékeinek fontos szerepét a megvalósítás során: a skót partner részéről hallássérülteknek készült zenei oktatóvideó brit jelnyelven, a magyar fél összeállított egy szülőknek szóló kézikönyvet, valamint a projekt során feldolgozott dalok, zenerészletek számos európai nyelvet képviselnek.
Igazi különlegességet jelentenek a Kodály Intézet nemzetközileg elterjedt innovatív megközelítései, a fiatal ír és magyar zeneszerzők bevonása a projektbe, az általuk komponált játékos és a távoktatás hátrányait erénnyé alakító különleges művek is.
„Az óriási elismerés mellett ez a kiváló értékelés egyúttal nagyszerű visszajelzés arról, hogy Kodály alapelvei a zene élményszerű tanításáról a mai digitális korban és nemzetközi viszonylatban is érvényesek” – hangsúlyozta Dr. Nemes László Norbert. Hozzátette: a projekt másik nagy tanulsága, hogy a covid okozta hirtelen iskolabezárások, majd utána az éneklés nélküli énekórák reménytelenségéből is van kiút, ha a tanárok kreatívak, szabad kezet kapnak, és ilyen forrásokhoz fordulhatnak, mint amit ez a nemzetközi konzorcium létrehozott.