Ötödik alkalommal rendezik meg augusztus 31. és szeptember 4. között a New Millennium Nemzetközi Kamarazenei Fesztivált Budapesten. A programban idén helyet kapott többek között egy spanyol és egy cseh est, valamint egy, a Hubay-hegedűiskola örökségét felelevenítő koncert is. A fesztivált idén másodszorra a New Millennium Nemzetközi Akadémia mesterkurzusai egészítik ki. Miranda Liu hegedűművésznővel, az esemény alapítójával, művészeti vezetőjével beszélgettünk az előző évek tapasztalatairól és a jövőbeli tervekről is.
– Milyen célokkal alapítottad meg 2019-ben a rendezvényt?
– Azt szerettem volna, hogy Budapest egy nemzetközi találkozási ponttá váljon, ahová mindenhonnan érkeznek a fiatal művészek, és megismerkedhetnek egymással, együtt zenélhetnek, tanulhatnak, taníthatnak és felléphetnek. Régi álmom volt, hogy létrehozzak egy kamarazenei fesztivált, ez vált valóra 2019-ben.
– Hogyan alakultak ezek a célok az elmúlt öt év során?
– Az elmúlt években a fesztivál már hagyománnyá vált, aminek nagyon örülök. Mindig augusztus legvégén vagy szeptember legelején rendezzük meg, amikor már kellemesebb az idő, az emberek visszatértek a nyaralásból, de még nem kezdődött el az évad. Budapesten sok a fesztivál és a komolyzenei koncert, de úgy tapasztaltam, hogy ilyenkor ezekből a programokból is kevesebb van.
Nagy örömmel tölt el az is, hogy évről évre nőtt a fesztivál, és nagyszerű zenészek fogadták el a meghívásunkat. Voltak köztük olyan, világszerte ismert művészek is, akik még sosem játszottak Magyarországon, így az itteni debütálásukra a fesztivál keretében kerülhetett sor. Emellett, szerintem egyedülálló módon, a New Millennium Fesztivál több országban is megrendezésre kerül. A hagyomány persze az augusztus végi budapesti program, idén azonban Spanyolországban, illetve Bulgáriában is volt kamarazenei fesztivál és akadémia. Ezen keresztül a kapcsolatrendszerünk is bővült, nagyszerű külföldi partnerekkel tudtunk együttműködni.
– Miben fejlődött legtöbbet a New Millennium Fesztivál a kezdetek óta?
– Azáltal, hogy bővültek a programjaink és több koncert kerül megrendezésre, a mesterkurzusok résztvevőinek is több fellépési lehetőséget tudunk biztosítani. Idén a Magyar Nemzeti Galériában, a BMC könyvtárában és a Bartók Béla Unitárius Egyházközségben is előadnak majd a diákjaink, emellett kamarazenélni is fognak.
Szintén nagy lépés, hogy Spanyolországban és Bulgáriában is szervezhettünk workshopokat.
Ezeken az alkalmakon olyan témákról szerettünk volna beszélni a részt vevő zenészeknek, amelyek a karrierjük során hasznos eszközök lehetnek, így volt szó például a koncertszervezésről, a próbajátékokra való felkészülésről, valamint a különböző vállalkozói tevékenységekről is.
– Mit emelnél ki az idei fesztivál programjából?
– Nagy örömünkre kialakult egy együttműködésünk a Cervantes Intézettel, ennek köszönhetően hívhattuk meg Isabel Villanueva spanyol brácsaművésznőt, aki a londoni Royal College Music professzora. Az ő közreműködésével jöhetett létre a Spanyol est című koncertünk, amely szeptember 2-án lesz a Fugában. Erre a hangversenyre egy nagyon színes spanyol műsorral készülünk, olyan műveket fogunk játszani, amelyeket nem mindennap hallhat a magyarországi közönség. Megszólal majd egy Granados, egy Villalonga, egy Turina és egy Yuste-mű, valamint Andrés Gaos galíciai szerző Impresión nocturna című alkotása. Ennek az utolsó darabnak a különlegessége, hogy az akadémia összes vonós résztvevője és tanára együtt adja majd elő. A spanyolországi New Millennium Nemzetközi Akadémia során játszottuk ezt a művet idén áprilisban, ahol nekem annyira megtetszett, hogy mindenképpen szerettem volna, hogy a budapesti fesztiválon is elhangozzon.
– A New Millennium Akadémia létrejöttét megelőzően is szerveztetek már mesterkurzusokat. Mi teszi az Akadémiát komplexebbé a korábbi képzéseknél?
– Elsősorban a nemzetközi együttműködéseink, illetve az, hogy workshopokat is szervezünk. Ezek a workshopok elsősorban online formában valósulnak meg év közben, a mostani fesztivált pedig személyes hangszeres mesterkurzusok egészítik majd ki. Emellett több ösztöndíjat tudunk felajánlani a résztvevőknek.
– Ahogy említetted, idén Spanyolországban és Bulgáriában megrendeztétek a New Millennium Nemzetközi Fesztivált és Akadémiát. Hogyan sikerültek ezek a programok?
– A spanyolországi fesztiválra rekordszámú jelentkezés érkezett, 98-an adták be jelentkezésüket a világ minden tájáról. Közülük 40 szerencsés ösztöndíjast tudtunk felvenni a kurzusra, akik hegedű, brácsa, cselló, fuvola, klarinét, valamint vonósnégyes mesterkurzusokon vehettek részt. Volt személyes és online oktatás is, emellett számos fellépési lehetőséghez jutottak a diákjaink. Nagy örömünkre közülük néhányan a bulgáriai kurzuson is részt vettek, illetve a budapestin is jelen lesznek majd.
A bulgáriai programunk szintén nagyon jól sikerült. Ott július elején rendeztük meg az akadémiát Rusze városában. Hegedű, zongora és klarinét mesterkurzusok voltak, a zárókoncerten pedig közreműködött a Rusze Állami Opera Zenekara is. Ezt megelőzően egy versenyt szerveztünk a kurzus résztvevőinek, ennek győztesei kaptak lehetőséget arra, hogy a zenekarral együtt léphessenek fel.
– Milyen terveitek vannak a következő évekre?
– Szeretnénk tovább bővülni, már tárgyalunk esetleges nemzetközi együttműködésekről külföldi partnerekkel. Emellett szeretnénk visszatérni Spanyolországba és Bulgáriába is, valamint új helyszíneken megrendezni az akadémiát. Az Erasmus+ program támogatásával lett volna most lehetőségünk Bécsben is megtartani a New Millennium Nemzetközi Akadémiát, ez azonban előre nem látható okokból sajnos elmarad. Azt azonban mindenképpen szeretnénk, hogy a fesztivált mindig más-más országokban rendezhessük meg.