Nemrégiben találtak rá Artemisia Gentileschi, a 17. század elismert festőnőjének egy elveszettnek hitt festményére – adta hírül a Royal Collection Trust. Az egykor I. Károly király gyűjteményébe tartozó műalkotás az uralkodó kivégzése után kezdett kallódni.
Artemisia Gentileschi – aki első nőként lett a firenzei művészeti akadémia tagja – apjával Európa-szerte dolgozott arisztokrata mecénásoknak, köztük számos királyi családnak is. Az életében rendkívül népszerű művésznek számító Artemisiát halála után néhány évtizeddel jórészt elfeledték, és csak az elmúlt 50 évben kezdték újra felfedezni munkásságát és erőteljes nőalakjait.
A most felfedezett festmény – amely Zsuzsanna és a vének címet viseli – abban az időszakban készült, amikor Gentileschi az apjával az angol királyi udvarban töltött néhány évet. A művészettörténészek előtt ismert volt, hogy I. Károly gyűjteményében a művész több alkotása is helyet kapott, azonban a király kivégzését követően a képek jó részének nyoma veszett.
A kutatók az uralkodó gyűjteményének egy festményét – az Artemisia önarcképének tartott A festészet allegóriája című képet – sikeresen azonosították, a többinek azonban mindeddig nem bukkantak a nyomára. A most felfedezett festmény a bibliai Zsuzsanna történetét ábrázolja, akit két férfi lep meg a kertjében fürdés közben. Míg a korabeli férfi művészek gyakran idealizált vagy szexualizált képet mutattak a jelenetről, Artemisia nagy hangsúlyt fektet Susanna sebezhetőségére és kényelmetlenségére.
Ezt a történetet a művész legalább hat alkalommal festette meg közel negyven éves pályafutása során: ennek az oka az oka valószínűleg az lehetett, hogy a festőnő maga is nemi erőszak áldozata volt 17 éves korában, így különösen átérezte a kiszolgáltatott nő helyzetét.
A Royal Collection Trust szekértői egy, a Hampton Court Palace-ben lévő raktárat vizsgálták át, ahol rábukkantak a meglehetősen rossz állapotban lévő, értéktelennek tartott képnek. Azonban, mivel a műtárgy egyezést mutatott Gentileschi festményének leírásával, vizsgálat alá vették, így bizonyosodott be, hogy az elveszettnek hitt képről van szó. A felújítás során a hátoldalán meg is találták meg a CR (Carolus Rex – Károly király)-jelzést is.
„Hihetetlen volt részt venni abban, hogy a festmény visszakerüljön az őt megillető helyre a Royal Collection Trust gyűjteményébe, lehetővé téve a látogatóknak, hogy hosszú évszázadok után ismét megcsodálhassák Artemisia művészetét.”
– árulta el a Royal Collection Trust restaurátora, Adelaide Izat. Újrafelfedezése óta a festmény jelentős restauáráláson esett át, ennek során a szakemberek betekinthettek Artemisia munkamódszereibe is.
A festmény 2024. április 29-ig tekinthető meg a Winsdori Kastélyban.