Bosznia-Hercegovinában, a 63. MESS Nemzetközi Színházi Fesztiválon Arany Maszk-díjjal jutalmazták a Balázs Zoltán által rendezett Alice az ágyban című előadást a sajtó és a kritika képviselői.
Az elismerés indoklásában fontos szerepet kapott Susan Sontag posztdramatikus szövegének korokon átívelő ereje, Balázs Zoltán egyedi, különleges rendezői látásmódja és Ionesco metszeteire emlékeztető színházi kézírása, valamint a SARTR Színház együttesének a színpadi valóság újszerű megközelítése által kiteljesedő magas szintű művészi teljesítménye.
„Az empátia villanása a bizonytalanság, a konfliktusok és a katasztrófák idején” mottó jegyében október 1. és 8. között Szarajevóban megrendezett 63. MESS Nemzetközi Színházi Fesztivált Balázs Zoltán Alice az ágyban című jubileumi rendezése nyitotta meg. A MESS Nemzetközi Színházi Fesztivál, a SARTR – Szarajevói Háborús Színház, a Maladype Színház és a Budapesti Tavaszi Fesztivál közös előadása tisztelgés az amerikai írónő születésének és halálának évfordulója, a délszláv háború alatt Bosznia-Hercegovinában végzett humanitárius tevékenysége, a harminc éve Szarajevóban bemutatott legendás Beckett rendezése, valamint az Alice az ágyban című darabjának ősbemutatója előtt is, amelyet ugyancsak három évtizede láthattak először a nézők a New York Theatre Workshop produkciójaként a New York-i LaMaMa Színházban.
A rangos színházi seregszemlében a boszniai-magyar koprodukció mellett helyet kapott még angol, belgiumi, Burkina Fasó-i, koszovói, litván, montenegrói, szerb és ukrán előadás is. Az összművészeti produkciókat olyan nemzetközileg elismert rendezők és koreográfusok jegyezték, mint Oskaras Koršunovas, Akram Khan, Sue Buckmaster, Blerta Neziraj, Irena Popovič, Boris Lješević, Serge Aimé Coulibaly és Ivan Uryvskyi. A boszniai színházművészetet idén Paolo Magelli, Ivica Buljan és Urbán András előadásai képviselték.
Nihad Kreševljaković, a MESS Fesztivál igazgatója megnyitó beszédében kiemelte, hogy a művészetnek mindig az értelem hangját kell képviselnie abban a világban, amelyben élünk.
A nemzetközi színházi találkozó 63. évada az aktuális társadalmi eseményekre helyezte a hangsúlyt, kritikusan szólt a különféle közösségekre gyakorolt negatív következményekről, és világossá tette, hogy a művészeti alkotásoknak minden körülmények között szellemtisztának kell maradniuk. A sokfelől érkező fesztiválvendégek olyan alkotásokat láthattak, amelyek a harag, a féltékenység, a bizalom és az árulás világát, az élet törékenységét ragadták meg – a képzelet megtartó erejét az elidegenedés elleni küzdelemben.
A MESS Nemzetközi Színházi Fesztivál szervezői arra is emlékeztettek, hogy az ostrom alatt álló Szarajevóban 57 színházi premier, több mint 2000 különböző színházi előadás és több ezer egyéb művészeti program valósult meg. A boszniai művészek tevékenységét, tapasztalatait és azt a tényt, hogy a SARTR – Szarajevói Háborús Színház ilyen körülmények között jött létre, a kulturális ellenállás az európai kultúra egyik meghatározó részének tartják.
A MESS Fesztivál az elmúlt évek során olyan rendhagyó gondolkodású alkotóknak biztosított bemutatkozási lehetőséget, akiknek a kortárs művészetről alkotott sajátos elképzelései termékenyítően hatottak a többi művészet képviselőire, valamint a többnemzetiségű és többvallású társadalom egészére. Nihad Kreševljaković fesztiválkoncepciója is ezt a szellemiséget kívánja továbbörökíteni és ápolni.
Ennek a művészetmegújító törekvésnek a jegyében kérte fel a nemzetközileg is elismert magyar rendezőt, Balázs Zoltánt, hogy a tőle megszokott kivételes elképzeléseknek teret adva, boszniai művészekkel rendezze meg az idén többszörösen is jubiláló Susan Sontag mély humánummal átitatott kultikus darabját. Kreševljaković, a koprodukciós előadás egyik producere arra is rámutatott, hogy
Susan Sontag az ostromlott szarajevói tartózkodásával a művészet fontosságára és a művészek, az értelmiség felelősségére hívta fel a figyelmet egy igazán drámai időben.
A szarajevói bemutató után megjelent recenziók mind egyetértenek abban, hogy a Maladype Színház vezetőjének szarajevói rendezése ezúttal sem nélkülözte a lendületességet és a játékosságot, a több síkon és szálon futó sokrétű szinkronicitást, a sajátos tartalmi-formai megoldásokat ötvöző történetmesélést, valamint a verbális és non-verbális jelek révén megnyilvánuló színészi játék érzelmi és értelmi felfokozottságát.
A többnemzetiségű partnerintézmények együttműködéséből létrejött előadás hamarosan nemzetközi turnéra indul. Magyarországon 2024 májusában lesz látható a Budapesti Tavaszi Fesztiválon.