Január 29. és február 6. között Dél-Afrikában rendezték meg a Clarinet Extravaganza nemzetközi klarinétfesztivált, amelyre Szepesi Bence, a New York-i AGP Agency művésze is meghívást kapott. A fesztiválra négy nemzetközi szólistát hívtak meg mesterkurzust tartani és koncertezni. Szepesi mellett Ferdinand Steiner, a salzburgi Mozarteum Zenekar szólóklarinét-művésze, Vincenzo Casale, a brüsszeli királyi Zeneakadémia klarinétprofesszora és Severin Sierens, a genti zeneművészeti intézet klarinéttanára vett részt a fesztiválon. A részletekről Szepesi Bencét kérdeztük.
– Ez volt az első Clarinet Extravaganza Fesztivál, vagy járt már ott korábban is?
– Nem ez volt az első ilyen fesztivál, ezt megelőzően már kétszer megrendezésre került a Clarinet Extravaganza, de még így is azt mondhatjuk, hogy egy fiatal szervezésről beszélünk. Elvileg kétévente rendezik meg, de a pandémia miatt egy ilyen rendezés kimaradt, így az idei volt a harmadik a sorban. Én először 2020-ban vettem részt a fesztiválon, a sikeres koncerteket követően azonban idén is meghívást kaptam. Az idei évben száz növendék jelentkezett a kurzusokra, ami egy óriási szám.
– Mit lehet tudni a fesztivál mindennapjairól, programjairól?
– A fesztivál igen intenzíven zajlik, hiszen a mindennapos kurzusok mellett hat koncertet is adnak a meghívott művészek. A hangversenyek is nagyon sokrétűek, hiszen nem csak szólóestet kell adni zongorakísérettel, hanem vonósnégyessel, klarinétegyüttessel, valamint az egyik állami zenekarral, a Free State Symphony Orchestrával is koncertezünk. Természetesen minden hangversenyen más és más műsorral lépünk fel, ami igen megterhelő. Mindemellett minden művésznek egy előadást is kellett tartania növendékek/tanárok részére előre meghatározott témából. Az én előadásom témája a klarinét/szaxofon hangszerek gyakorlatban történő váltásának ismertetése volt.
– Milyen helyszíneken, milyen közönségnek adtak koncerteket?
– Majdnem minden koncert különböző helyszínen, különböző közönségnek zajlott. Két koncertet adtunk a University of Free State nagy hangversenytermében Bloemfonteinben, egy hangversenyt egy gyönyörű borvidéken adtuk vonósnégyessel “bor és zene” címmel, a többi hangversenyt pedig Fokvárosban adtuk a Hugo Lambrechts Cultural Centre-ben. A közönség több koncerten a fesztiválon részt vett növendékekből és tanáraikból állt, de több hangverseny nyilvános volt, így abszolút telt ház előtt zajlott. Így volt ez a zenekari hangversenyen is, ahol a Free State Orchestra közönsége is megtöltötte a koncerttermet. A zenekart Eddy Vanoosthuyse (Belgium) vezényelte.
– Milyen műsort játszott a hangversenyeken?
– Igyekeztem a magam képére formálni az előadásaimat, ezért sokféle műsort vittem, különböző stílusú műveket adtam elő. Vonósnégyessel Mozartot játszottam, zenekarral egy horvát zeneszerző, Ante Grgin klarinétversenyét adtam elő, zongoristával pedig olasz zeneszerzők művei mellett természetesen magyar szerző művét is műsorra tűztem. Ezúttal Draskóczy László: Korondi táncok című művét választottam, ami azonnal elnyerte a növendékek tetszését is.
– Mit tapasztalt a kurzusok során, miben más dél-afrikai növendékeket tanítani?
– Az egyik legszembetűnőbb, hogy a dél-afrikai növendékek mintha nyitottabbak lennének, mint az európai kortársaik. Európában a kurzusaim során többször érzem azt, hogy a növendékek mintha “fáradtabbak” lennének már a lehetőségekre. Dél-Afrikai egy teljesen más világ, természetesen teljesen más lehetőségekkel. Mintha a fiatalokat kevésbé szippantotta volna be a digitális világ… Én egyedi helyzetben is vagyok, mivel bárhova utazom a világban, a szervezők előszeretettel használják ki a szaxofontudásomat is, így a klarinét mellett most is volt lehetőségem szaxofont tanítani. Nagyszerű ritmusérzékkel és zenére érzékeny fogékonysággal megáldott növendékekkel találkoztam mindkét egyetemen, ahol tanítottam. Mondhatom, hogy a fárasztó és intenzív napok ellenére feltöltődve jöttem haza.
– Mik a további tervei?
– Hazatérve azonnali feladatok vártak a Budafoki Dohnányi Zenekarban és a miskolci egyetemen is, de a következő nagy feladat egy világpremier lesz pár hét múlva. Március 22-én Thomas Kornel amerikai zeneszerző számomra komponált monumentális szaxofonversenyét mutatom majd be a Dohnányi Zenekarral, a szerző vezényletével.