Április 8-án mutatja be Balog József a Bartók Tavasz keretén belül Szabó: Complete Solo Piano Works című lemezét, amelyen Szabó Csaba erdélyi születésű zeneszerző összes zongorára írt műve hallható. A zongoraművész nem először készített összkiadást 20. századi és kortárs szerzők műveiből: korábban Kodály Zoltán, Lajtha László, Wolf Péter és Selmeczi György zongoradarabjait is rögzítette.
„Rendkívül széles spektrumú Szabó Csaba repertoárja” – kezdi Balog József, aki több mint tíz évvel ezelőtt ismerkedett meg a művekkel a szerző fia, Szabó Péter csellóművész által. Először a Négy miniatűr, a Kis szvit és a Tánc az ős Kajánnal című darabokat játszotta el koncerten, amelyek annyira magával ragadták, hogy Szabó teljes zongorarepertoárját megtanulta. A konzervatóriumi tanulók számára írt művektől kezdve a barokk és a klasszikus stíluson át az avantgárdig bezárólag terjed az életmű, de erősen jelen van a népzene is, amelyet Szabó a szülőföldjéről hozott.
A zeneszerző 1936. április 19-én született az erdélyi Ákosfalván. Diplomáját a kolozsvári Gheorghe Dima Zeneakadémián szerezte meg, ahol egy Kodály-tanítvány, Jodál Gábor és Jagamas János irányításával tanult. Mestereihez hasonlóan nem választotta szét zenei tevékenységét: egyszerre volt zeneszerző, zenetudós és főiskolai tanár. Dalokat, kórus- és kamaraműveket, szimfonikus alkotásokat, miséket és színpadi zenéket írt. Rendszeresen foglalkoztatták a népzene, a zenetörténet, a prozódia és a zenetanítás kérdései, amelyeket kritikákban és zenetudományi cikkekben fejtett ki, valamint előadásokat is tartott róluk. 1988-ban családjával áttelepült Magyarországra, ahol a szombathelyi Berzsenyi Dániel Főiskolán tanított 2003-ban bekövetkezett haláláig.
A magyar népzene ügye, nemzedékről nemzedékre való megőrzése esszenciális részét képezi az utókorra hagyott örökségének. Balog Józsefnél egy nagy zeneszerző ismérve az, ha örököl és megújít. „Szabó Csaba tökéletesen örökli azokat a dolgokat, amik előtte zajlottak, de mégis olyan innovatívan nyúl hozzá ezekhez a struktúrákhoz, amit egy szerzőnél sem tapasztaltam még.” A zongoraművész hozzáteszi, hogy Szabót soha nem az öncélúság vezérelte, tehát nem csupán „kísérletezett” a különböző stílusokkal, hanem anyanyelvi szinten sajátította el őket.
Életművének unikális és egyben meghatározó részei a preparált zongorára írt művek, amelyekben szintén „nem magamutogató módon” használta a preparátumokat, hanem „elképesztően szervesen tudta ezeket az eszközöket megmutatni, többek között a Mikor Csíkból kiindultam című darabban” – mondja Balog József. De hogyan is kell elképzelni egy preparált zongorát?
„Különböző anyagokat, például csavart, gumidarabot vagy faéket helyezünk el a húrok közé, de nem véletlenszerűen, hanem a kottában leírtak alapján. Ezekkel a preparátumokkal el lehet érni, hogy egyszerre ne csak egy hang, hanem például egy nagyterc szólaljon meg – magyarázza a zongoraművész. – Ez az irányzat a hetvenes években jutott el Magyarországra, és abban az időben szinte minden zeneszerző preparált zongorára akart komponálni. Sajnos a zongoristák nagy része még mindig nem ismeri ezt a repertoárt.”
Balog azért is tartja fontosnak, hogy ez a lemez létrejöhetett, mert szeretné, ha minél több zenész fedezné fel Szabó darabjait, köztük a fiatalok is. „Bevezetném a tanórákra, hogy a növendékek ismerjék meg a 20. századi repertoárnak ezt a részét is. Szükség lenne olyan mesterkurzusokra is, ahol dedikáltan arról lenne szó, hogy hogyan érdemes a preparált zongorás irodalmat feldolgozni. Ezzel kedvet is lehetne csinálni a növendékeknek, mert valójában ez egy jó játék is.”
Az április 8-i koncerten Szabó ezen művei is elhangzanak majd, ezért két zongora fog állni a Budapest Music Center színpadán. „Az egyik hangszer már előre preparálva lesz, mert ez egy közel egyórás munka, és nem lenne idő megcsinálni koncert közben” – avat be a folyamatba Balog. A zongoraművész a teljes lemezanyagot bemutatja a koncerten, amelyre komoly feladatként tekint a művek sokrétűsége miatt. „Az egyik egy klasszikus darab, a következő már egy bartóki szintű, és aztán jönnek az avantgárd művek, amelyek nagyon komplex és nehéz játszanivalók.”
A CD-t itthon, a Zenetudományi Intézetben vette fel Balog, de egy neves külföldi kiadónál, a Brilliant Classicsnál jelent meg. A zongoraművész már számos pozitív visszajelzést kapott, és bízik abban, hogy ezáltal a nemzetközi zenei életbe is könnyebben eljut Szabó páratlan munkássága.