PeterPress blogunkban Jekken Péter fotóművész ezúttal a Műcsarnok Súlypontok – A megjelenítés határai a kortárs szobrászatban című kiállításáról hozott különleges felvételeket.
A Műcsarnokban immár hatodik alkalommal rendezik meg az „egy terem – egy művész – egy kurátor” típusú kiállítást. Idén először azonos műfaj szerint választottak alkotókat: a szobrászat lett a tárlat rendező elve. Az organikus anyagtól a műanyagig, a kisplasztikától az installációig szinte mindenre találunk friss példát. Az idei válogatásban szereplő alkotók: Farkas-Pap Éva, Gálhidy Péter, Majoros Áron Zsolt, Menasági Péter, Polgár Botond, valamint Yengibarian Mamikon..
Az alkotók mindegyike egyedi módon viszonyul a hagyomány és a kapcsolódás kérdéséhez. Ez lehet egy egyéni hagyományokon alapuló viszonyrendszer, mely az emlékezés által válik ábrázolhatóvá, vagy egyetemes értelemben a kulturális hagyományokhoz való kapcsolódás.
Vajon mitől válik kortárssá egy hagyományos formarendhez és anyaghasználathoz kötődő szobrász munkája?
Az egyik eszköz lehet például az a törekvés, hogy az alkotók számos esetben a munkásságukban rejlő gondolatiságot is megjelenítik azzal, ahogyan korábbi munkáikat bemutatva segítenek értelmezni és ebben a gondolati mezőben elhelyezni az új, helyspecifikus szobrot vagy installációt. Ezáltal a saját életút válik a kontextus részévé. A másik ilyen eszköz lehet a téma. A témaválasztással a művész minden esetben állást foglal, megmutatja, hogyan látja, hová pozicionálja saját munkásságát a művészettörténetben és a társadalmi szerkezetben. Kifejezi azt a vágyát, hogy megmutathassa a világról alkotott vízióját.
A kiállításon nagyon hangsúlyos az emberi alak megjelenítése, mind az ábrázolás témájaként, mind az emberi percepció alanyaként, ahogyan értékeli saját, mostani és régmúltbeli történeteit és a világhoz, a természethez való viszonyulását. A Súlypontok című válogatásban különösen fontos az emberi test reprezentációja, ahogy a művész az embert a pszichéjén keresztül kutatja, ahogy a természet formáit, a környezeti tényezőket és az élőlények helyét, szerepét az emberi perspektívából vizsgálja.
A képek engedély nélküli felhasználása nem megengedett.