A Margitszigeti Szabadtéri Színpad június 9-i szezonnyitó konertjét Kocsis Zoltán zongoraművész-karmester emlékének ajánlja a Nemzeti Filharmonikus Zenekar. Hamar Zsolttal, az együttes új művészeti vezetőjével a koncert porgramja mellett a sztárvendég virtuozitásának titkairól is beszélgettünk.
– Mennyire lehet és kell megoldani a zenekar hangosítását egy szabadtéri koncert esetén? A színészeknek ilyenkor ott a mikroport, de minden hangszerre nyilván nem lehet mikrofont tenni.
– Alig-alig van olyan szabadtéri színpad, ahol ne kellene a zenekarnak is hangosítás. Hangszercsoportonként egy-egy mikrofont szoktak alkalmazni a technikusok. Persze való igaz, hogy nem mindegy, hol helyezik el ezeket.
– A Zeneakadémián Petrovics Emil növendéke volt. Mennyire határozza meg a mester személye szakmai életét?
– Soha nem titkoltam, hogy karmesterként zeneszerzői aggyal végzem a munkámat. Alapjában véve azt gondolom, óriási ajándék nekünk, muzsikusoknak, hogy valamiképp a halhatatlanok csarnokában élhetünk. Átvitt értelemben, zeneműveik révén napi kapcsolatban állhatunk Bachhal, Beethovennel és a többi nagy komponistával. De azt tartom egészségesnek, ha a mai közönségnek a mai zenészekkel olyan műveket is előadunk, amelyeket kortárs alkotók manapság szereztek.
– A Kocsis Zoltán emlékének ajánlott nyitókoncerten Ottorino Respighi hangszerelésében Bach c-moll passacaglia és fúgáját, valamint Mendelssohn e-moll hegedűversenyét és az V., (Reformáció) szimfóniát játsszák. Menyiben kötődnek ezek a művek az egykori fő-zeneigazgatóhoz?
– Minden hang, amit játszunk, neki is szól; és ez még jó ideig így lesz. Egy muzsikus számára Isten közelségét jelenti, amikor Bachot játszik. Ez lehet az összekötő kapocs Kocsis Zoltánnal. Azt gondolom, ő pótolhatatlan. A zenekar vezetésével megbízott utódaként az ő örökségét ismerve és tisztelve tartom elképzelhetőnek az együttessel való további munkát, a repertoárépítést.
A Budapesti Nyári Fesztivál ünnepi nyitókoncertjére június 9-én kerül sor a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Hilary Hahn közreműködésével. Bővebb információ és online jegyvásárlás ide kattintva.
– Mit gondol, hogyan lehet óvodáskor előtt hegedülni tanulni? Akkor még a legkisebb, negyedes hegedű is óriási egy kislány kezében. A nyitókoncert sztárvendége, a hegedűvirtuóz Hilary Hahn háromévesen kezdett zenélni.
– Engem is legalább ennyire foglalkoztat, hogy hogyan lehet kétévesen elkezdeni egy kislányt sakkozni tanítani. Ezt Polgár Judit tudná megválaszolni. Valószínűleg játékosan. Így történhetett a sztárvendégünk esetében is. Először talán az állával próbálta fogni a hegedűt, és húzogatni a húrokon a vonót, hallgatni, melyik milyen hangot ad. Biztos vagyok benne, hogy az övé nem olyan történet, mint Wolfgang Amadeus Mozarté volt, akit az édesapja addig ütött, míg el nem kezdett gyakorolni.
Hilary angyali lényéből sugárzik a zene és a közönség iránti szeretet. Nyilván ebből fakad, hogy a bécsi koncertház rezidens művészeként, amint hallom, ingyenes koncerteket adott például kisgyermekes szülőknek. Azt hiszem, számára a virtuozitás is szeretetteli játék.