Az Egri Kamaraopera Fesztiválon november 10-én egy különleges helyszínen, a Főegyházmegyei Könyvtárban hallható Händel Aci, Galatea e Polifemo című műve. A szólisták Ducza Nóra, Balogh Eszter és Jekl László lesznek, a Savaria Barokk Zenekart Németh Pál vezényli. Vele beszélgettünk.
Szabó Sipos Máté, az Egri Kamaraopera Fesztivál művészeti vezetője így ajánlotta az előadást:
„Az Egri Egyházmegyei Könyvtár elképesztően szép XVIII. századi miliőjében, a Savaria Barokk Zenekar előadásában megszólaló Aci, Galatea e Polifemo Nápolyban készült, és olyan jól sikerült, hogy később több változatot is csinált belőle az előrelátó szerző, aki a darab elbűvölő dallamait számos későbbi művében újra felhasználta. Ezek a darabok egészen új megvilágításba kerülnek ebben a korhű környezetben és a körű hangszereken.”
https://papageno.hu/promocio/2018/10/szabo-sipos-mate-uj-utak-uj-megkozelitesek/
– Ön miben látja az Egri Kamaraopera Fesztivál jelentőségét?
– Lelkes szurkolója vagyok a kezdetektől ennek a nagyszerű kezdeményezésnek, ami több is, mint kezdeményezés, mert már hatodik alkalommal kerül megrendezésre. Furcsa fintora a sorsnak, hogy annak ellére, hogy a Bükki Művészeti Napok Barokk Fesztiválunknak Eger és környéke a helyszíne, a Kamaraopera Fesztiválon még nem tudtunk fellépni. Ennek csupán egyetlen oka volt: nem szerettük volna ismételni magunkat. Szabó Sipos Máté, akivel kiváló a kapcsolatunk, már tavaly meg szerette volna hívni ezt az előadást, de épp akkorra esett a budapesti bemutató.
– Mit kell tudnunk erről a darabról?
– Egy kisoperáról van, szó, amely akkor keletkezett, amikor Händel Olaszországban élt, az Apollo e Dafne című darabbal egyidőben. Egy mitológiai történetet dolgoz fel, egy szerelmespár és a féltékeny óriás történetét, amit egyébként a zeneszerző később is elővett és újabb művekben dolgozott fel, már Angliában, angolul, kibővítve kórussal, nagyobb szabású megoldásokkal. Händel korában érdekes módon a kantátákat, oratóriumokat, serenatákat színpadszerűen adták elő, tehát jelmezben és némi díszlettel, mára viszont inkább koncertszerűen hallhatjuk ezeket a darabokat.
Mi visszanyúltunk az eredeti felfogáshoz, a szcenírozott formához, és tapasztalatunk szerint nagyszerűen működik Greifenstein János rendezése.
– Egerben szinte korhű térben fogják előadni a művet.
– Így van, a Lyceum talán legszebb termében, 16 ezer könyv között leszünk, azaz egy rendkívül nagyszerű és érzékeny térben fogunk fellépni. Az is igaz azonban, hogy eredetileg nem színházi vagy zenei produkciókra készült, így törtük és még törni fogjuk a fejünket, hogy a játékteret, a színpadot hogy alakítsuk ki. Az énekesek természetesen jelmezben lépnek fel, és mivel az adottságok miatt a díszlet nem tud teljes lenni, az ő nagyszerű előadói képességeik, az énekhang és a színészi teljesítmény dominál majd.