A Bartók Plusz Operafesztivál művészeti elképzeléseihez híven idén is megnyitja a komolyzene és az opera műfaji határait. Bartók-művekből hoz jazz átiratokat a miskolci fesztiválra Bartók X programjával a Sárik Péter Trió június 17-én.
Felsorolni sem lenne egyszerű azokat a jazzmuzsikusokat, akikre hatott – és hat mind a mai napig – Bartók Béla zenéje. Ha csak a nagy öregekre szorítkozunk, akkor is hosszú a sor John Coltrane-től, Miles Davistől és Charlie Parkertől kezdve Chick Coreáig és Herbie Hancockig, nem beszélve a magyarokról: Szabados György és Oláh Kálmán zongoristák – utóbbi Polymodal Blues című kompozíciója szép példa a Bartók-inspirációra –, Borbély Mihály és Dresch Mihály klarinétos-szaxofonosok mind fontos figurái a Bartókkal beoltott jazz zenének.
Sárik Péter, a mai magyar jazzélet egyik legnépszerűbb és legmeghatározóbb zenekarának vezetője is úgy gondolja:
Talán egyik zeneszerző sem volt akkora hatással a mai jazzre, mint Bartók. A jazz és Bartók ezért tökéletes párosítás: a zongoradarabok trióra hangszerelve még karakteresebben szólnak, a nagyzenekari művek és a népdalfeldolgozások is új arcukat mutatják, és végtelen teret adnak az improvizációnak.”
Operafesztiváli műsorukban viszonylag sok a zongoramű, mert a zongora–bőgő–dob felállásban működő együttes számára ez a legautentikusabban feldolgozható. De legyen a II. zongoraverseny vagy egy kórusmű, a témát, ha kis módosításokkal is, bemutatják. Kicsit a mai hangulatra formálva, olyan ritmusokat használva, ami még jobban kiemeli a bartóki zene érdekességét és teljességét.