Február 7-én 20 órakor a Dido és Aeneas című operaelőadás premierjét élőben közvetíti a Budapest Jazz Club. A Purcell műve nyomán készült kortárs tánccal újragondolt operát Philipp György izgalmas rendezésében láthatják az érdeklődők.
Henry Purcell eredeti operája a trójai háború után játszódik Karthágóban, melyben Dido és Aeneas gyönyörű, kibontakozó szerelmi történetét hiúsítják meg a gonosz túlvilági hatalmak. Ebben az előadásban a két főszereplő problémáin, bonyolult belső történetükön keresztül saját életünk mozzanataira ismerhetünk rá.
Purcell operájának egy 2222-ben játszódó változatát látjuk. Ebben a posztapokaliptikus, reménytelen korban az egykori „opera-tánc csillagok” a 23. században egyetlen fennmaradt színpadi művet, a Dido és Aeneast adják elő, a 200 évvel azelőtti előadó-művészet vélt eszközeihez visszanyúlva.
„Két különböző helyzetet bontunk ki párhuzamosan a színpadon. Egyrészt egy jövőben elképzelt, globális katasztrófák sújtotta sci-fiben járunk, ahol a megmaradt, kiváltságos, kultúrsznob társaság (amit maguk az énekeseink alakítanak) operát rendel magának. Másrészt igyekszünk megmutatni, milyennek látna ez a futurisztikus elit egy korunkbeli, mai operajátékot. Minden bizonnyal szenvedélyesnek, rapszodikusnak, barokkosnak, szinte karikaturisztikusnak. A zenei és színpadi megoldások mind ennek a jegyében születtek: a mozgásművészek például tipikus romantikus operákban látott gesztusokat jelenítenek meg, erősen kidolgozott művészi mozdulatokkal” – mondja a rendező.
Érdekesség, hogy a Purcell-operákra jellemző kórus – a megidézett kor körülményeiből kifolyólag – hiányzik, az énekkari kommentárokat és bölcsességeket a korunkbeli popkultúra gyöngyszemeitől kapjuk. Az alkotók ezek üzenetét társítják a színpadon látott operajelenetekhez. Laufer Szilvia, korrepetitor és zongorista pedig egy szál zongorával képviseli a romantikus előadásmódban játszó „barokk zenekart”.
A Budapest Jazz Club szokatlan helyszíne, a koncerttermi adottságok, a szűk színpad és az állandó félhomályból fakadó sci-fis hangulat a rendező elmondása szerint nagyon sokat tett hozzá az előadáshoz. Mivel a streamelés kizárja a színházra jellemző, reagáló közönséget, az alkotók eleve kamerákra komponált képeket igyekeztek színpadra állítani. A filmszerű képi világ kialakításában a BJC stábja nyújtott segítséget.
A Dido és Aeneas rendkívül egyszerű, de zeneileg jól megszerkesztett és mindenki számára élvezhető története nagyban segítette a rendezőt az előadás igazi céljának elérésében, ami nem más, mint hogy a produkció megpróbálja a művészvilág 2020-as évének társadalmi, gazdasági, politikai történéseit és nehézségeit egyetlen művön keresztül tükrözni.
Az alkotók elmondása szerint az előadásban vázolt sötét jövőképnél persze pozitívabban élik meg a jelenlegi, pandémia okozta helyzetet, hiszen önmagukhoz, a szeretteikhez sokan közelebb kerültek, az ipari művészkedéstől pedig inkább eltávolodtak. „A kulturális élet újraindulása után – azt is remélve, hogy marad ez az önazonos irány – az előadásban megjelenítetteknél jóval eufórikusabb hangulatra számítunk” – összegzi a rendező.
Az eredetileg leányiskolának írt darab műfaji határokon átívelő feldolgozása a jelenlegi helyzetre is reflektálva igyekszik túllépni a megszokott előadói és narratív sémákon, a rendező mellett pedig az előadóművészek névsora is minőségi szórakozást sejtet.
- Alkotó előadók: Nagy Csilla, Bakó Tamás, Mózes Zoltán, Laufer Szilvia, Philipp György
- Operaénekes szereplők: Csereklyei Andrea, Losonczki Andrea, Nagy Ida, Csapó József
- A rendező munkatársa, dramaturg: Mátrai Diána Eszter
- Rendező: Philipp György
- KúlArt Produkció
További információ ide kattintva. Jegyek itt érhetőek el.