A World Press Photo kiállítás 151 képe 2021. október 31-ig látható a Nemzeti Múzeumban.
A World Press Photo pályázatra beküldött képekről a fotózás neves szakembereiből álló huszonnyolc tagú zsűri dönt, amely független a World Press Photo Foundationtól és minden évben új tagokból áll. Idén minden kategóriának (General News and Spot News, Contemporary Issues, Long-Term Projects, Environment, Sports) külön zsűrije volt, akik 130 ország 4315 fotóriporter 74.470 fotójából válogatták ki a jelölteket.
Nem volt könnyű dolguk, 2021. január 16. és február 23. között hat fordulóban bírálták el a pályaműveket. A jelölteket márciusban hirdették ki, akik közül a General Jury választotta ki a díjazottakat. Minden díjazott kép szigorú ellenőrzési folyamaton ment át, hogy egészen biztosak lehessünk abban, hogy a kép nem manipulált, és az esemény megfelel a képaláírásnak.
A zsűritagok a világ számtalan részéből érkeztek, Nepáltól Franciaországon keresztül Peruig, fejlett és fejlődő országokból, nyugatról és keletről, mindenféle vallási és politikai háttérrel. Az Enviroment kategória három tagú zsűrijének egyike Horváth Eszter magyar fotográfus volt, a kategória tavalyi győztese. A zsűritagok természetesen az idei versenyben nem vehettek részt.
A 2021-es sajtófotó-világverseny zsűrizése idén a COVID-19 világjárvány miatt online történt. A pályaművek elbírálásának kritériumai a hírértékek, az újságírói normák, valamint a fotós kreativitása és vizuális készségei voltak. A fotósorozatok és hosszú távú projektek esetében a benyújtott anyag szerkesztését is figyelembe vették.
Az Év fotója díjat minden évben annak a fotósnak ítélik oda, amely az adott évben nagy újságírói jelentőségű eseményt vagy kérdést rögzít vagy ábrázol. 2021-ben Mads Nissent The First Embrace című fotója kapta meg az elismerést.
A nyertes képen Rosa Luzia Lunardit (85) Adriana Silva da Costa Souza ápolónő öleli át a Viva Bem idősek otthonában, São Paulóban, Brazíliában, augusztus 5-én. Ez volt Rosa első ölelése öt hónapja. Márciusban a COVID-19 világjárvány miatt látogatási tilalom lépett életbe az egész országban, ezért brazilok milliói nem látogathatták meg idős rokonaikat. A gondozókat is kötelezték, hogy minimalizálják a fizikai kontaktust a veszélyeztetett idősekkel. A Viva Bem egyszerű találmánya, az „ölelőfüggöny” lehetővé tette, hogy az emberek ismét megölelhessék egymást.
A kép, illetve 150 további díjazott pályamű a Nemzeti Múzeumban idén október 31-éig tekinthető meg.