• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
PR Promóció Kiállítás

Ön mit lát a képen? – Rorschach Image kiállítás Művészetek Háza Veszprém

Szerző: Borbély Zsuzsa2022. május 20.
Facebook Twitter E-mail
Szabó Dezső Copy 1. 2021. chemigram, silver print, 58x48 cm - forrás: Művészetek Háza Veszprém
Szabó Dezső Copy 1. 2021. chemigram, silver print, 58x48 cm - forrás: Művészetek Háza Veszprém

Bizonyos értelmezésben minden műalkotás Rorschach-teszt: a befogadó látja meg benne a jelentést, amely önmagáról is elárul valamit. A Művészetek Háza Veszprém április 29-től június közepéig látogatható Rorschach Image című csoportos kiállítása még ennél is tovább ment egy lépéssel: a híres pszichológiai teszt képi világát idéző alkotásokat gyűjtött össze legújabb kiállítására. Az ábrázoltak mellett azonban érdemes az alkotások technikai részleteire is figyelni, a tárlat ugyanis különleges bepillantást nyújt a fotográfiai játékok, technikai bravúrok világába is – melyekhez sokszor még kamera sem kell. A részletekről Grászli Bernadett kurátor mesélt.

– Mi a kiállítás alapgondolata, milyen rendezőelv szerint válogatták össze a munkákat?
– A veszprémi Dubniczay-palota három különálló kiállítótérében megrendezett tárlat, a tükör és a tükrözés kérdéseivel foglalkozik. Az elmúlt ötven év magyar fotómunkáiból válogattunk a kiállított alkotásokat, vagyis az analóg fényképezés, melyet Bak Imre, Erdély Miklós, Károlyi Zsigmond, Maurer Dóra, Méhes László, Palotai Gábor, Perneczky Géza, Pincehelyi Sándor, Ujj Zsuzsi, Vető János, Czigány Ákos, Dobokay Máté, Eperjesi Ágnes, Gerhes Gábor, Németh Hajnal – Beöthy Balázs és Zalavári András munkái képviselnek épp úgy megjelennek, mint a digitális és kamera nélküli módszerrel készült alkotások. Utóbbira példa Szabó Dezső Copy című legújabb „cameraless” sorozta is.

– Ki volt a Rorschach-teszt névadója? Mit lehet tudni a munkásságáról?

– Hermann Rorschach (1884–1922) svájci pszichiáter a róla elnevezett tintafolt-teszt kifejlesztése által vált híressé. A Rorschach-tintafoltteszt egy pszichológiai, diagnosztikai mérőeszköz, egyike a 20. század legáltalánosabban használt projektív tesztjeinek. Célja, hogy a pszichológus más vizsgálatok kiegészítése érdekében feltérképezhesse a vizsgált személy személyiségstruktúráját. A teszt tíz táblából áll, amelyeken szimmetrikus tintafoltok láthatóak. Öt táblán fekete, két táblán fekete és piros foltok vannak, három tábla pedig többszínű. Az egész világon egységesen ezeket a táblákat használják, a legismertebb képi szimbólumok közé tartoznak.

Hermann Rorschach 1910 körül - forrás: wikipedia
Hermann Rorschach 1910 körül – forrás: wikipedia

Rorschach apja rajztanárként dolgozott egy magániskolában. Hermann középiskolai gúnyneve „Klex” (tintapaca) volt. Számos elképzelés kering a gúnynevéről és a róla elnevezett teszt összefüggéséről. A klecksográfia annak idején a svájci gyerekek körében általánosan elterjedt játék volt. A lényege, hogy egy tintapacát ejtettek a papíron, melyet ezután félbehajtottak, így létrehozva egy pacát, amibe beleláttat egy képet: madarat, lepkét.

– Hogyan kapcsolódnak a kiállított alkotások a svájci pszichiáter munkásságához, kutatásaihoz?

– A szürrealizmus és az absztraktnak nevezett művészeti irányzatok a 20. század folyamán megszokottá, vagy legalábbis elfogadottá tették a nem egyértelmű és nyilvánvaló, a hagyományos ábrázolási formáktól eltérő képbefogadási-alkotási módszereket. Érzékeinken át szerzett tapasztalatainkból elménk folyamatosan modellt alkot egy fennálló, lehetséges világról. Az, amit képnek, pontosabban mentális képnek nevezünk, annak a képességnek a következménye, amelyet képzelőerőnek, még egyértelműbben imaginációnak hív a képantropológia.

– Milyen kötődése van Rorschach-nak a magyar művészekhez vagy Veszprémhez?

– A kiállításon látható fényképek a tükrözés valamely motívumán alapuló szövegszerű reprezentációs technikája, amelyben Craig Owens szavaival élve a „tükör véghezviszi a másikkal történő azonosulást és a tükrön keresztüli szétválást, így párhuzamosan létrehozza és megsemmisíti az ábrázoltat”, felfüggeszti annak kérdését, hogy az ábrázoltak a fotográfia terén kívül is léteznek-e. Ezek a fényképek önálló, belső térrel rendelkeznek, amelyek felkínálják az olvasás lehetőségét.

Ezek az olvasásra kényszerítő képek azonban nem adhatnak megnyugtató válaszokat. Szabó Dezsőnek a tárlat legnagyobb részét kitevő, fényérzékeny anyagok összehajtogatásával létrehozott Copy című új sorozata a bizonyság erre. A kortárs magyar fotográfia eme lassan három évtizede konzekvensen építkező alkotójának új munkája mintha arra a Roland Barthes által megfogalmazott gondolatra (is) utalna, amely a tárlaton szereplő összes műre alkalmazható: a tükrözés szó szerinti, vagy elvontabb műveletén keresztül megképződött töredékek, látszódjanak bármennyire is egésznek, csak a befogadóban válhatnak teljessé.

Rorschach Image kiállítás Művészetek Háza Veszprém - fotó: Áfrány Gábor
Rorschach Image kiállítás Művészetek Háza Veszprém - fotó: Áfrány Gábor
Rorschach Image kiállítás Művészetek Háza Veszprém - fotó: Áfrány Gábor
« ‹ A 8 › »

– Milyen értelmezésben jelenik meg a tükrözés a tárlaton?

– Egyes fotográfiák a kompozíció és illúziókeltés szempontjait vizsgálják, a tükörkép formaesztétikájának elemzésével a valósággal kapcsolatos képi viszonyokat és diszfunkciót tárnak fel. A kiállított alkotások között találhatunk olyan műveket is, ahol a tükrözés helyett magára a tükörre irányul a figyel. Eltérő megvilágítással készült fénykép ugyanarról a tükörről, ahol a tükröződést kiküszöbölve, illetve megkerülve maga a tükröző réteg válik láthatóvá.

Más műveken a másolat fogalma, képi megjelenítése, a fekete-fehér fotópapír fizikai-kémiai tulajdonságaira alapozva jön létre. Mindössze a híváshoz és fixáláshoz használt vegyszerek, a fény és meghatározó, egyedi elemként, a fotópapír hajtogatása segítségével keletkeznek formák a felületen. A vegyszeres kezeléskor a gyűrődések, hajtások mentén akaratlan is apró ismétlődések, tükörképek alakulnak ki, amibe bármilyen forma belelátható, amennyiben a képek mediális kérdésfelvetésén túl is keres valamit az ember.

– Milyen fotótechnikai megoldásokat fedezhetnek fel a látogatók a kiállításon?

– A tárlaton fényképezőgéppel és különféle kamera nélküli (cameraless) technikával készült alkotások láthatók. A kamera nélküli fényképzésre példái közé tartoznak Eperjesi Ágnes színes „felpörgetett” fotogramjai, Dobokay Máté és Szabó Dezső különleges chemigramjai. Czigány Ákos Speculum sorozatában szálcsiszolt alumíniumlemezen készült színes fotónagyítások láthatóak.

Szabó Dezső Copy című sorozat a kamera nélküli (cameraless) fotográfia területén belül értelmezhető, chemigram technika alkalmazásával készült. Munkáiban meghatározó, hogy egy hajtogatható papírlapról van szó, melynek alapvető tulajdonsága az is, hogy a fényt, mint információt, rögzíteni és tárolni tudja. E két jellemző együttese hozza létre a sorozat egyedi látványvilágát.

A másolás itt nem egy optikailag leképzett negatívról történik (papírkép-nagyítás), a képet nem is egy idegen tárgy negatív fény-lenyomata hozza létre (fotogram). Mindössze a híváshoz és fixáláshoz használt vegyszerek, a fény és meghatározó, egyedi elemként, a fotópapír hajtogatása segítségével keletkeznek formák a felületen. Ez egyfajta speciális monotípia módszer, önmásolás. A keletkezett formák a Rorschach-teszt ábráihoz hasonlóak.

Czigány Ákos: Speculum II/a-b-c 2020 HD Metal Print simított alumínium lemezen / HD Metal Print on brushed aluminum 34 x 57,6 cm [38 x 61,6 cm] ed. 1/3 - forrás: Művészetek Háza Veszprém
Czigány Ákos: Speculum II/a-b-c 2020 HD Metal Print simított alumínium lemezen / HD Metal Print on brushed aluminum 34 x 57,6 cm [38 x 61,6 cm] ed. 1/3 - forrás: Művészetek Háza Veszprém
Czigány Ákos:
Speculum II/a-b-c 2020
HD Metal Print simított alumínium lemezen / HD Metal Print on brushed aluminum
34 x 57,6 cm [38 x 61,6 cm]
ed. 1/3 - forrás: Művészetek Háza Veszprém

« ‹ A 6 › »

A függőleges tengelye mentén kettéhajtott, majd szétnyitott fotópapírra hívó vagy fixír
, utána a papírt újra összehajtják és szétnyitják, majd megvilágítják. A hívófolyadék által ért területen sötét folt keletkezik, majd fixírfürdőbe merítve rögzítésre a kép. Amennyiben fixírrel készítünk foltot, úgy a vegyszer által ért terület nem tud „előhívódni”, így fehér marad. Hívófürdőbe kerül és egy fekete alapon fehér ábra keletkezik. Ezután a szokásos processzus szerint fixálásra kerül a kép, hogy maradandó legyen. A fekete-fehér eljárás tulajdonságait felhasználva fehér alapon fekete vagy fekete háttéren fehér alakzatot kaphatunk.

– Van olyan alkotás a tárlaton, amelynek különösen érdekes a keletkezéstörténete?

– Erdély Miklós Erőegyensúly címmel készített sakk-akciót Kelemen Károly radírfestményeit bemutató első önálló kiállításának megnyitójaként 1979. február 14-én a Stúdió Galériában. Az akción Erdély hordozható sakk-készlet bábuit állította fel a 64-es mezőre egy képzeletbeli tükörtengely mentén, annak két oldalára rendezve a fehér-fekete bábukat. Később fényképet készített az újra felállított bábukról. A sakktábla olyan hatást kelt, mintha felborultak volna egyes bábuk. Azonban a fekete-fehér bábuk egymás tükörképeiként helyezkednek el: a művész szándékosan teremtett véletlent sugalló látványt. Egészen pontosan a véletlen alakzatot szándékosan megismételték, ismert szabályok (tengelyes tükrözés) szerint. Ehhez az akcióhoz köthető Károlyi Zsigmond: Sakk Kassáknak című festménye is.

Rorschach Image
Művészetek Háza Veszprém
2022. ápr. 29. – jún. 12.
A veszprémi Dubniczay-palota

fotó galéria veszprém pszichológia fotográfia tárlat művészetek háza veszprém rorschach Rorschach-teszt
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésElőször lép színpadra hazánkban Christian Thielemann
Következő bejegyzés Sikeres kulturális programsorozat zajlott az MNB-ben

Ajánlott Bejegyzések

Françoise Gilot - forrás: Várfok Galéria
Várfok Galéria

A Várfok Galéria egyedüli magyar kiállítóként vesz részt az art KARLSRUHE 2022 vásáron

2022. július 1.2 perc olvasás
Fotó: Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria / Szántó András
Múzeum+

Ha szerda, akkor Borszerda a Magyar Nemzeti Galériában – idén júliusban is!

2022. július 1.11 perc olvasás
Breuer Marcell a híres Vaszilij-székben üldögélve - forrás: https://www.dwell.com/article/design-icon-10-buildings-by-marcel-breuer-956d0193
Intermezzo

Itthon nincs épülete az egyetlen világhírű magyar építésznek – Breuer Marcell Lajos

2022. július 1.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Han Chi Ho Promóció

Glenn Gould és Wilhelm Kempff között – koreai zongoravirtuóz a Zeneakadémián

Ertl Péter Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.