Hunyd be a szemed! Te milyen színűnek és illatúnak képzeled a csendet? És vajon az egymás után ismételgetett kis terc dallama neked a hintázást, a ringatást vagy a sziréna vijjogását juttatja eszedbe? Hogy lehet, hogy ugyanaz a dallam ennyire különböző érzetekkel társulhat?
Kiss Bea mesekottája úgy szippantja magába az olvasóját, hogy nem tud, de nem is akar szabadulni attól a csodálatos világtól, ahol Hangok mindenhol laknak – merthogy ez a címe ennek a műfajteremtő kiadványnak –, és nemcsak hogy laknak, hanem átszövik, varázslatossá és izgalmassá teszik a leghétköznapibb pillanatokat is.
A kiadvány hangszeres előkészítő furulyára, fife-ra és fuvolára. Elsősorban az 5–8 éves korosztálynak szól, de hangszertől függetlenül bárkinek ajánlható, aki most ismerkedik a zene világával. A kötet legnagyobb erőssége abban rejlik, hogy a gyerekeket nem megtanítani akarja a zenére, hanem együtt fedezi fel, együtt formálja velük ezt a világot. Nem csupán belevonni szeretné a legkisebbeket a maga játékosságával, hanem partnerként kezeli őket, hiszen csodálatos együtt ráébredni, rácsodálkozni arra, hogy az élet csupa zene, a zene csupa élet. Nem lehet eldönteni, ki tanít kicsodát, hiszen a könyvet használó pedagógustól nem kevesebbet vár el a szerző, mint hogy ne csak megmutasson egy új világot, hanem eközben maga is fedezze fel a gyermekek világát.
A rengeteg játék mellett szembetűnő a szövegek hangsúlyozottsága. A mesekotta gyermekdalok, népi mondókák és műdalok olyan repertoárjára épít, amelyhez a gyerekek kicsi koruk óta erősen kötődnek érzelmileg, és amelyre zenei anyanyelvük is fölépül. Mindezek mellett újra és újra versek bukkannak fel a XX. század és a mai magyar költészetből, Weöres Sándortól Lackfi Jánosig. A költészet a kötetben zenei jelenségként szerepel, ugyanakkor hús-vér valósággá, fogalommá, drámává varázsolja a zenét.
Kiss Bea könyvét végiglapozni és csak nézni is élmény. Molnár Jacqueline varázslatos képei nem csupán illusztrálni szeretnének, hanem tovább árnyalják, erősítik, új jelentésekkel látják el a zenei tartalmakat. Olyan műfaji újdonságokkal találkozhatunk, mint a képes kották, ahol a képek valódi zenei információkat tartalmaznak – és máris el lehet zenélni a szúnyogzümmögést, az elefánt trombitálását vagy a bálnák hangját.
A kötet két évtizedes óvodai és zeneiskolai tapasztalat alapján mutat utat ahhoz az élményközpontú zenetanítási módszerhez, amelynek alapja az átélés és átérzés képessége. Ez a kiadvány művészeti komplexitásával nemcsak új színt hoz az eddig megjelent hasonló célú kötetekhez képest, hanem egészen újító hatása lehet a kisgyermekkori zenei nevelésre nézve.