Különösen a friss autótulajdonosoknak jelenthet némi problémát a bonus-malus rendszer értelmezése, de koránt sem olyan bonyolult, mint amilyennek elsőre tűnik. A bonus-malus rendszer az autóbiztosítások során az egyik legfontosabb tényező a biztosítási díj meghatározásakor. Az autók bonus-malus besorolást az előző évi szerződéses időszakban történt események és az autó kora alapján határozza meg minden biztosító a saját ajánlatai alapján. Éppen ezért érdemes alaposan utána járni, hogy melyik biztosító milyen költségekkel kalkulál!
Mint jelent a bonus-malus?
A bonus-malus egy olyan rendszer, amelyet az autóbiztosításoknál alkalmaznak a biztosítási díjak meghatározására. Lényege, hogy a biztosítottak bizonyos kedvezményeket kapnak, ha bizonyos időszakokban károkozás nélkül közlekednek, és büntetést kapnak, ha gyakran okoznak kárt vezetés közben.
A bonus-malus rendszerben az autók bizonyos kategóriákba kerülnek besorolásra az előző évi biztosítási időszakban történt károkat és az autó korát figyelembe véve. Az autók besorolása a rendszer szerint egy bizonyos skálán mozog, ahol a legmagasabb besorolású autók a legmagasabb biztosítási díjat, míg a legalacsonyabb besorolású autók a legalacsonyabb díjat fizetik.
Ha nem okozunk balesetet a biztosítási időszakban, akkor a biztosító általában kedvezményeket ad a következő évi biztosítási díjból, amelyet „bonus”-nak neveznek. A kedvezmény mértéke az autó besorolásától függ, azaz a kármentes időszak hosszától és az autó korától. Ha az autó kárt okoz a biztosítási időszakban, akkor a biztosító általában megemeli a következő évi biztosítási díjat, amelyet „malus”-nak neveznek. Károkozásnak minősülhet az is, ha koccanunk, vagy ha a parkolóban tolatás közben úgy érintünk egy másik járművet, hogy annak például a fényezésében esik kár.
Mitől függ, hogy mennyit fogunk fizetni a következő biztosítási fordulón?
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás ára biztosítónként változik. Ez eredményezheti azt, hogy akár több tízezer forintos különbségek lehetnek egyes szolgáltatások végösszegei között. A bonus-malus rendszerben a magasabb „bonus” osztályok alacsonyabb biztosítási díjjal járnak, míg a magasabb „malus” osztályok magasabb díjfizetésre köteleznek.
Az autó bonus-malus osztálya a következő tényezőktől függ:
- Az autó kármentességi időszaka a legfontosabb tényező a bonus-malus besorolás meghatározásában. Ha az autó nem szenved károkat a biztosítási időszakban, akkor a bonusz osztályba kerül.
- Az autó előző évi bonus-malus besorolása is befolyásolja az új besorolást. Ha az autó magasabb osztályban volt az előző évben, akkor a következő évben a besorolása rosszabb lehet, ha pedig alacsonyabb osztályban volt, akkor javulhat az osztálya.
- Az autó kora is befolyásolja a besorolást, mivel az idősebb autók általában magasabb osztályba kerülnek.
Fontos megjegyezni, hogy a bonus-malus rendszer szabályai és az osztályok száma biztosítótársaságonként változhatnak, így érdemes lehet kikérni egy biztosítási szakértő véleményét is. Egyébként a Biztoshely bonus malus cikkében bővebb információkat találhatsz a különböző kategóriákról.