Május 19-én, 20-án és 21-én mutatja be hármas szereposztásban a Budapesti Operettszínház a Monte Cristo grófja című romantikus musicalt, amely Alexandre Dumas nagyszabású regénye alapján készült. A bemutatóról Széles Flórát, a női főszerep egyik megformálóját kérdeztük, de a beszélgetésben szóba került a Mária főhadnagy, illetve a fiatal művész egyéb szerepei is.
– Mikor találkoztál először a Monte Cristo grófjával?
– Gyerekkoromban ismerkedtem meg ezzel a történettel. Az egyik feldolgozást többször is megnéztük a családommal, amikor adták a tévében. Kamaszkoromban pedig a regényt is elolvastam.
– Az előadásban Mercedes szerepét alakítod. Milyennek látod az ő karakterét?
– Két részre tudnám bontani a személyiségét az idősíkok szerint. A történet elején fiatal és szerelmes Edmond Dantesbe, akivel az esküvőjükre készülnek. Azonban már ekkor is körbelengi egyfajta szomorúság, hiszen a vőlegénye folyton a tengeren van, és sosem lehet tudni, hogy épségben hazatér-e. Belegondolva, milyen lehet egy ilyen kapcsolatban létezni, biztos vagyok benne, hogy Mercedes nagyon bátor nő.
Ezután történik egy cselszövés, aminek következtében Edmondot ártatlanul bebörtönzik, ráadásul Mercedesnek azt hazudják, hogy meg is halt. Én úgy képzelem, hogy innentől kezdve a lány mint egy robot vagy egy élőhalott éli az életét, és próbálja feldolgozni a veszteséget. Hozzámegy a legjobb barátjukhoz, de ez nem az a szerelmi házasság, mint amit eredetileg elképzelt magának. Gyermeke is születik, ő jelent számára egyedül örömet ebben az időszakban. Amikor Edmond Monte Cristo grófjaként visszatér, ismét bebizonyosodik, hogy Mercedes egy erős, bátor asszony, aki ki mer állni azért, akit szeret.
– Külön ki is emeled Mercedes erős női mivoltát?
– Van egy olyan jelenet a végkifejlet közelében, amikor nem is tehetnék másként, mert maga a szöveg is úgy van megírva. De már a darab elején is beszélgetnek Edmonddal, és Mercedes ott sem fogad el magától értetődően mindent. Pontosan tudja, hogy miről mit gondol vagy érez, és ezt vállalja is.
– Több hete próbáljátok már az előadást. Milyen elképzelések mentén dolgozik Vincze Balázs rendező?
– Neki ebben a történetben nagyon fontos az idő mint tényező, amit a díszlet is tükrözni fog. Ezenkívül Monte Cristo bosszúvágya kap nagyobb hangsúlyt, hiszen a gróf bosszút áll azokon, akik ezt tették vele, de sajnos vannak köztük ártatlanok is.
– Az évad korábbi bemutatójának, a Mária főhadnagynak a címszereplője vagy. Lebstück Mária megformálásához miből tudsz építkezni?
– Az ő személyiségét nézve olyan távol van egymástól a kezdő- és a végpont az előadásban, hogy tulajdonképpen bármit fel tudok használni, ami eddigi életem során történt velem. Például hogyan lesz egy kislányból felnőtt nő, miképpen reagálunk a szerelemre nőként, vagy hogy a bátorság formái hogyan tudnak megjelenni az életünkben. Milyen az, amikor mindent feláldozunk azért, hogy a ránk bízott feladatot ellássuk, és egyszer csak kiderül, hogy mindez hiábavaló volt? Egyszóval nagyon összetett és izgalmas ez a szerep, bármelyik színésznő boldog lenne tőle.
– Számodra mi a leginkább aktuális a Mária főhadnagyban?
– Mária azért lép be a seregbe, férfinak kiadva magát, mert bizonyítani akarja, hogy a szerelme rosszul ítélte őt meg. A neve és a rokonai miatt tévesen csalónak és hazugnak kiáltja ki őt Jancsó, holott ez teljesen távol áll az igazságtól. Engem mostanában nagyon foglalkoztat, hogy sok esetben háttérismeret nélkül, azonnal ítélkezünk mások felett. Ezt magamnál és általam szeretett emberekkel szemben is tapasztalom. Gyakran beleesek abba a hibába, hogy rögtön véleményt formálok, legyen szó személyekről vagy bármilyen témáról. Holott valójában fogalmam sincs, hogy a másik milyen terheket cipel, vagy hogy az adott helyzet miért alakult ki. Ezt érzem most a legégetőbb problémának.
– A két említett darabon kívül számos más, repertoáron lévő előadásban is láthatnak a nézők. Melyik szerep jelenti számodra a legnagyobb kihívást?
– Az egyik mindenképpen Lebstück Mária. Leszámítva az egyetemi vizsgaelőadásokat, ez az első olyan szerepem, amiben ennyi prózai szövegrész van. Az eddigi darabokban előbb-utóbb minden jelenet egy dalba torkollott bele, itt viszont két duettet énekelek összesen. Ez rég elfeledett problémákat hozott elő, amiket érettebb fejjel már könnyebben meg tudtam ugrani. De amiatt is kihívásként tekintek erre, mert rengeteg minden lezajlik Mária körül a történetben.
A másik ilyen jellegű szerep Tourvelné a Veszedelmes viszonyokban, aki nagyon intim szituációkban vesz részt. Nehéz formailag minden egyes mondatot pontosan, félreértések nélkül közvetíteni.
– Az előadásaid közt szinte fele-fele arányban vannak a musicalek és az operettek. A jövőben elmozdulnál valamelyik műfaj irányába?
– Mindkettőt nagyon szeretem, nem érzem azt, hogy az egyik vagy a másik műfaj közelebb állna hozzám sem zeneileg, sem színészileg. Mindig maga a szerep az, ami érdekel. Ha olyan szerepről van szó, ami bármilyen szempontból megfog, vagy olyan kérdést tesz fel, aminek a megválaszolásával nagyon szívesen foglalkozom, akkor a műfaj egyáltalán nem számít.
– Negyedik éve vagy a színház társulatának a tagja. Hogy érzed most magad a kezdetekhez képest?
– Sokkal magabiztosabb és lazább lettem azóta. Nekem ez az első munkahelyem, itt kezdtem el először állandó jelleggel dolgozni. Előtte mindig diák voltam, és nem tekintettek rám felnőtt emberként. Itt újra és újra meg kell állnom a helyemet, de úgy érzem, hogy egyre könnyebben veszem az akadályokat, és egyre inkább jókedvvel, mintsem szorongással.