Jubileumát ünnepli a Budapesti Operettszínház egy újonnan írt operettel, Az Orfeum mágusával. A darab Somossy Károly életét dolgozza fel, aki mintegy 130 évvel ezelőtt megépíttette azt az épületet, ahol az Operettszínház ma is működik. Az egyedülálló vállalkozás kapcsán az előadás rendezőjét, a Kossuth-díjas Bozsik Yvette-et kérdeztük.
– Az Orfeum mágusa egy operett-ősbemutató lesz hármas szereposztásban 2023. november 17-18-19-én. Másképp vagy hasonlóan közelít hozzá, mint egy repertoárdarabhoz?
– Egy ősbemutató keletkezésében részt venni egészen más minőség, mint egy már meglévő darabot újraértelmezni. Egy új operett születése nemcsak a művészeknek, az alkotóknak is nagy esemény. Az íróval, Orbán János Dénessel, Pejtsik Péter zeneszerzővel, F. Kovács Attila látványtervezővel, Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel, valamint Kiss-B. Atilla főigazgatóval és Pfeiffer Gyula főzeneigazgatóval közösen dolgozunk azon, hogy egy világviszonylatban is egyedülállóan látványos és eredeti mű szülessen.
A Budapesti Operettszínház, amelyet Somossy Károly alapított, idén ünnepli 100 éves jubileumát, 1923 óta ad neki otthont a Nagymező utcai épület. Az Orfeum mágusa tisztelgés az operett ősapja, Somossy előtt. Témája igazi klasszikus operett-téma: a Csárdáskirálynő előtörténete.
– Hogyan lehet megszólítani a ma emberét egy új operettel?
– Orbán János Dénes szövege nagyon mai, korszerű és humoros, miközben szenvedélyes és drámai is. A látvány a mai modern színház eszközeivel fog elkészülni. A ma élő emberek ugyanúgy vágynak a szépségre és a drámai, fordulatos történetekre, mint a 100 évvel ezelőtti budapesti polgárok. Úgy kell megrendeznem, hogy a mai emberek is felfedezhessék benne az életüket, problémáikat.
– Milyen koncepció alapján készül az előadás?
– Az előadás grandiózus, egyszerre korabeli és modern, a saját korunkra is reflektáló szürreális látomás lesz. Nem rekonstruálni szeretnék, hanem teremteni, nemcsak mulattatni, hanem tükröt tartani annak a dekadens, multikulturális és babiloni kavalkádnak, amely most oly ismerős és jellemző korunkra. Megtalálni benne a lényeget és a mágiát.
– Milyen a közös munka Pejtsik Péterrel és Orbán János Dénessel?
– Orbán János Dénessel ez már a harmadik közös munkánk, és nagyon szeretek vele dolgozni. Rugalmasan és szeretetben tudunk együtt alkotni. Pejtsik Péterrel először dolgozunk együtt, a zenék jelenleg is készülnek, nagyon izgalmas munkafolyamatban vagyunk.
– Ha visszamehetne az időben, ellátogatna Somossy orfeumába?
– Ha visszamegyek az időben, akkor 18 évesen valóban ott táncoltam Somossy orfeumában, az akkori Operettszínházban fiatal balerinaként, már emiatt is nosztalgikus érzések fognak el. A kabarék világa egyébként is nagyon közel áll hozzám, több korábbi rendezésemben felidéztem.
– Milyen egyéb feladatai lesznek a következő évadban a Budapesti Operettszínházban?
– Továbbra is repertoáron maradnak a rendezéseim: a Hegedűs a háztetőn, a János vitéz, a Marica grófnő, sőt a Rozsda és Fránya Frida című előadást a Kálmán Imre Teátrum színpadáról a nagyszínpadra adaptáljuk, hogy minél több gyerek láthassa. Augusztusban Fertőrákoson szerepel a Hegedűs a háztetőn, itt is át fogjuk alakítani a helyszínhez a darabot.
Emellett fontos év ez a társulatom életében is, mivel a Bozsik Yvette Társulat idén 30 éves, a jubileumra többek között egy háromnapos minifesztivállal készülünk a Nemzeti Táncszínházban szeptember 16-17-18-án.
A cikk a Budapesti Operettszínház támogatásával jött létre.